• Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • Anonym (B)
    Anonym (Fatima) skrev 2025-03-31 22:29:52 följande:
    Det är ju du som skriver om viktminskning. Ramadan har inget med viktminskning att göra. Vi äter, men andra tider. Hon blir knappast smalare av att äta sina måltider på andra tider. Inte heller lär hon svimma av det.
    Det är farligt med villfarelser som att man inte kan svimma av att inte äta på en hel dag. Att vuxna hittat på att de inte får äta eller dricka under dagtid på en månad är en sak, men de ska inte dra in barnen i det. Barn växer och behöver mat och vatten för att växa och orka. Att sen några muslimer hävdar att deras barn minsann mår bra under ramadan är helt irrelevant.

TS, gör orosanmälan. Känner du dig bekväm med att också kontakta föräldrarna?
  • Anonym (Fatima)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 22:35:29 följande:
    Jag vet det, men HON kanske använder det som förklaring till varför hon inte äter i skolan? Och visst kan man svimma av att bara äta när det är mörkt. Man kan ha känsligt blodsocker.
    Ja, men va bra att du vet det. Då kanske du inte ska säga att hon fastar för att minska i vikt till soc då.
  • Gullvivor
    Anonym (B) skrev 2025-03-31 22:52:23 följande:
    Det är farligt med villfarelser som att man inte kan svimma av att inte äta på en hel dag. Att vuxna hittat på att de inte får äta eller dricka under dagtid på en månad är en sak, men de ska inte dra in barnen i det. Barn växer och behöver mat och vatten för att växa och orka. Att sen några muslimer hävdar att deras barn minsann mår bra under ramadan är helt irrelevant.

TS, gör orosanmälan. Känner du dig bekväm med att också kontakta föräldrarna?
    "Inte äta på en hel dag", sedan när går man i skolan en hel dag? Att svimma och spy av hunger de timmar man är i skolan bara för att man missat ett par potatisar i matsalen är knappast något normalt. 
    Dessutom är det inte ens Ramadan, vilket gör hela historien mer skum.
  • Anonym (Mamma)
    Gullvivor skrev 2025-03-31 22:58:16 följande:
    "Inte äta på en hel dag", sedan när går man i skolan en hel dag? Att svimma och spy av hunger de timmar man är i skolan bara för att man missat ett par potatisar i matsalen är knappast något normalt. 
    Dessutom är det inte ens Ramadan, vilket gör hela historien mer skum.
    Nej, men om man är på fritids till 17:30 så blir det många timmar. Sen låter det som hon begränsas hemma också.
  • Anonym (Fatima)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 23:02:21 följande:
    Nej, men om man är på fritids till 17:30 så blir det många timmar. Sen låter det som hon begränsas hemma också.
    Fast nu är ju fastan över.
  • Gullvivor
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 23:02:21 följande:
    Du skrev tråden 17:08 idag, så det var knappast fritids du beskrev i din trådstart.
  • Trollis1987

Jag är själv muslim med barn och ramadan tog slut i lördags/söndags. Och barn behöver inte fasta förrän de är 15. Om de vill och fixar det. Inte 9 år?! Aldrig hört någon så liten fasta?.

• Anonym (s)

Nu är detaljerna en smula förvirrade i tråden men TS pratar både om fasta (som nyss slutat egentligen) och viktminskning. Det är inte samma problem även om de går in i varandra.

Jag hade varit svimfärdig om jag inte ätit från soluppgång till kvällen. Vet inte hur de gör med barn som ska sova men inte optimalt för barn oavsett.

• Anonym (s)

Och nej, något i tråden skaver. Är det så illa och skolan tydligen är dumma i huvudet anmäler man, självklart.

• Anonym (SL)
    Anonym (s) skrev 2025-03-31 23:35:38 följande:

Och nej, något i tråden skaver. Är det så illa och skolan tydligen är dumma i huvudet anmäler man, självklart.

Nu vet ju TS faktiskt inte vad lärarna har sagt och till vem..infon om vad lärarna har sagt verkar komma från en 9-åring som sagt till en annan 9-åring...

Jag tycker denna tråden är väldigt skum....
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?