• Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • Xenia

Barn ska som sagt inte fasta under ramadan.

"Fastan är en obligatorisk religiös plikt för alla friska muslimer som nått puberteten och är vid sina sinnens fulla bruk. Undantag gäller exempelvis vid sjukdom, graviditet, amning eller menstruation. 

Exempel på dagar då ingen muslim får fasta är Eid-dagarna som är till för glädje och firande." www.aftonbladet.se/nyheter/a/Av9rvr/ramadan-fem-vanligaste-fragor-och-svar-om-den-heliga-manaden

Barn ska förstås inte banta genom att tvingas hoppa över måltider heller. Kanske är det flickans egen idé men hon säger att det är föräldrarna som tvingar henne.

Man kan ändå anmäla för säkerhets skull. Något står inte rätt till.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 23:47:40 följande:
    Nu vet ju TS faktiskt inte vad lärarna har sagt och till vem..infon om vad lärarna har sagt verkar komma från en 9-åring som sagt till en annan 9-åring...

Jag tycker denna tråden är väldigt skum....
    Nej, mitt barn plus flera andra hörde det och det låter precis som något en lärare på den skolan skulle kunna säga.
  • Anonym (Mamma)

Ni som bara ska tjafsa emot och ifrågasätta, kan ni lägga ner? Jag är 100% seriöst och ber faktiskt om råd kring hur det ska hanteras.

• Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-01 03:37:03 följande:

Ni som bara ska tjafsa emot och ifrågasätta, kan ni lägga ner? Jag är 100% seriöst och ber faktiskt om råd kring hur det ska hanteras.

Då börjar man väl att ta det med skolan.
    " Hej, min dotter säger detta....jag vill bara kolla om detta stämmer och hur ni tänker kring saken"

Det handlar ju även om din dotters tro på vuxnas stöd. Jag skulle personligen vara mer orolig för att dottern går på en skola där vuxna skiter i barnen än just kompisens situation.
    Sen kan man ju vara orolig för kompisen också men väldigt tragiskt när vi vuxna endast kan se orosanmälningar dvs skjuta över ansvaret på andra som hjälp för barn i vår närhet.
    "Det är soc ansvar"

Varför inte bjuda hem kompisen? Lära känna henne och familjen...
  • Anonym (yd)
    Anonym (SL) skrev 2025-04-01 05:33:38 följande:
    Då börjar man väl att ta det med skolan.
    " Hej, min dotter säger detta....jag vill bara kolla om detta stämmer och hur ni tänker kring saken"

Det handlar ju även om din dotters tro på vuxnas stöd. Jag skulle personligen vara mer orolig för att dottern går på en skola där vuxna skiter i barnen än just kompisens situation.
    Sen kan man ju vara orolig för kompisen också men väldigt tragiskt när vi vuxna endast kan se orosanmälningar dvs skjuta över ansvaret på andra som hjälp för barn i vår närhet.
    "Det är soc ansvar"

Varför inte bjuda hem kompisen? Lära känna henne och familjen...
    Det där med "bästa vänner" känns tämligen överdrivet då ts själa berättat att barnen endast umgås i skolan.
    Eller så har hennes dotter dåligt med kompisar, så kan det ju också vara.

Men att bjuda hem bara så där, med en "kompis" man bara är med under skoldagen? Nja, på den.

..........

Inledningen i din kommentar håller jag dock med om.
    Börja med att ta upp det med skolan innan man ränner till soc och anmäler.
  • Anonym (Mamma)

Skolan har jag noll förtroende för och de enda vi har kontaktuppgifter till förutom rektor och dyl är mentorerna.

Flickan får inte gå hem till andra, jag har försökt bjuda hem henne flera gånger. Min dotter har många kompisar och flera av dem har varit här många gånger.

• Anonym (skolan)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 17:08:45 följande:
    Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

Så du har pratat med lärarna om det, eller har ditt barn pratat med läraren? Och de påstår att de inget kan göra, säger ditt barn det alltså, eller hur vet du vad lärarna "säger"?

För lärare har nämligen anmälningsplikt till socialtjänsten om de misstänker att ett barn far illa. Och som medmänniska kan du också gör en anmälan om du tror att flickan far illa. 
  • Anonym (skolan)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 21:23:04 följande:
    Barnet spydde och svimmade av hunger i skolan, det är inte småsaker! Samt säger ofta att hennes föräldrar kallar henne tjock, att hon måste gå på diet osv. HUR är det märkligt? Jag vet inte vad annat jag kan göra.
    Hur vet du allt detta om du aldrig träffar barnet och detta händer i skolan?

Om det är vad din dotter säger så skulle jag ta det med en nypa salt. En nioåring kan man inte ta på orden på det sättet. 
  • EpicF
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 22:22:16 följande:
    Jo...men i realiteten leder dessa anonyma (och i detta fall baserat på hörsägen) anmälningar sällan någonstans...de har ju ingen att ställa följdfrågor och förtydliganden till...i många fall är det även oklart vilket barn som avses...
    Många orosanmälnongar leder ingen stans. Oberoende om de är anonyma eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (Fatima) skrev 2025-03-31 22:29:52 följande:
    Det är ju du som skriver om viktminskning. Ramadan har inget med viktminskning att göra. Vi äter, men andra tider. Hon blir knappast smalare av att äta sina måltider på andra tider. Inte heller lär hon svimma av det.
    Barn kan absolut svimma av att fasta en hel dag. Även vuxna kan det. 

Om flickan fått höra att hon är tjock så är nog inte fastan enbart under Ramadan, utan  troligen  hela tiden. Och då är det pga viktminskning. 
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?