• Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fatima) skrev 2025-03-31 21:53:39 följande:
    Fast muslimsk fasta har inget med viktminskning att göra. Vi äter ju när det blir mörkt.
    När det är mörkt är hon inte i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 21:50:50 följande:
    Har jag sagt att det är småsaker?
    Jag ifrågasätter att du direkt tänker orosanmälan baserat på din 9-åriga dotters utsaga, kring ett barn som du själv inte umgås med eller känner.

9-åringar kan inte avgöra vad de eller deras vänner svimmar eller spyr av..
    Jag har hört likande flera gånger tidigare gällande henne. Soc är de som ska ta reda på om något är fel. Jag är orolig för flickan.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 17:08:45 följande:
    Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

Märkligt av skolan att säga "att det inte finns något de kan göra". I ett sådan tillfälle är de skyldiga att göra en orosanmäla då föräldrarna uppenbarligen inte är bra föräldrar. 

Så ja, du ska självklart kontakta soc, göra en orosanmälan och berätta vad du vet. 
  • EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2025-03-31 17:58:19 följande:
    De behöver kunna identifiera henne. Är namnet ovanligt kanske det plus ålder räcker.

Om du berättar vem du är och hur du fått informationen om flickan så ger du ett mer trovärdigt intryck och då är det mer sannolikt att de tar anmälan på allvar.

Sedan undrar jag om lärarna har förstått att fastan inte är frivillig från flickans sida. De ska ju absolut orosanmäla, de också. Det är de skyldiga att göra.
    Soc är skyldiga att ta alla orosmmälningar på allvar även de som är anonyma. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 21:58:11 följande:
    Jag har hört likande flera gånger tidigare gällande henne. Soc är de som ska ta reda på om något är fel. Jag är orolig för flickan.
    Hört "liknande" från vem?
    Rykten och skvaller från andra föräldrar?

Ja anmäl du. Vad soc ska göra med skvaller och 3e-handsuppgifter kring ett barn anmälaren själv knappt träffar och inte har personuppgifter kring vete katten...
    Men tro för all del att du gör nåt fint...

Finns ganska mycket annat man kan göra för ett barn som man är orolig för, som man utger vara ens barns bästa vän än att skicka uddlösa orosanmälningar baserade på rykten...
  • Anonym (SL)
    EpicF skrev 2025-03-31 22:06:13 följande:
    Soc är skyldiga att ta alla orosmmälningar på allvar även de som är anonyma. 
    Jo...men i realiteten leder dessa anonyma (och i detta fall baserat på hörsägen) anmälningar sällan någonstans...de har ju ingen att ställa följdfrågor och förtydliganden till...i många fall är det även oklart vilket barn som avses...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 22:19:17 följande:
    Hört "liknande" från vem?
    Rykten och skvaller från andra föräldrar?

Ja anmäl du. Vad soc ska göra med skvaller och 3e-handsuppgifter kring ett barn anmälaren själv knappt träffar och inte har personuppgifter kring vete katten...
    Men tro för all del att du gör nåt fint...

Finns ganska mycket annat man kan göra för ett barn som man är orolig för, som man utger vara ens barns bästa vän än att skicka uddlösa orosanmälningar baserade på rykten...
    Som vad? Och vadå inte har personuppgifter?
  • Anonym (qwerty)

Orosanmälan till soc.

Om hon berättade vilken lärare i skolan som hon nämnde det för kan du även ta kontakt med denne och säga att de också ska göra en orosanmälan etersom det ligger under deras anmälningsplikt

• Anonym (Fatima)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 21:55:36 följande:
    När det är mörkt är hon inte i skolan.
    Det är ju du som skriver om viktminskning. Ramadan har inget med viktminskning att göra. Vi äter, men andra tider. Hon blir knappast smalare av att äta sina måltider på andra tider. Inte heller lär hon svimma av det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fatima) skrev 2025-03-31 22:29:52 följande:
    Det är ju du som skriver om viktminskning. Ramadan har inget med viktminskning att göra. Vi äter, men andra tider. Hon blir knappast smalare av att äta sina måltider på andra tider. Inte heller lär hon svimma av det.
    Jag vet det, men HON kanske använder det som förklaring till varför hon inte äter i skolan? Och visst kan man svimma av att bara äta när det är mörkt. Man kan ha känsligt blodsocker.
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?