• Tyra myra

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.  

Hur tänker ni göra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-05 11:55:02 följande:
    För min del tycker jag inte om partipolitik ö h t i en kyrka. För egen del sitter jag i kyrkofullmäktige och röstar för att jag vill ge samfundet och den lokala församlingen bästa förutsättningar för att kunna verka för Gudsriket- alltså inte de vanliga samhällspoliska frågorna. Jag sitter i kyrkofullmäktige sedan några år för FK.
    Är det dig jag haft en diskussion med tidigare måntro, i en tråd som handlade om abort?
    FK, det är väl Frimodig Kyrka?

Jag har haft en diskussion med dem under Almedalsveckan för några år sedan. Det de sa gjorde mig oerhört skeptisk till er. 
  • Tyra myra
    Anonym (Tb) skrev 2025-09-05 07:50:12 följande:
    Du skrev ett intressant inlägg med inblickar från insidan av SvK. Men här tycker jag att du är något naiv.

Det är väl dokumenterat hur Socialdemokraterna under många decennier av 1900-talet arbetade för att försvaga den kristna kyrkan som fristående institution i samhället  och samtidigt öka sitt inflytande i SvK. En bra genomgång av denna process finns t.ex. i Per Ewerts bok "Landet som glömde Gud".

Och så här flera decennier senare måste man säga att de lyckats med sin ambition. Kyrkans ledning i Uppsala är oftast till oigenkännlighet lojala med en politiskt röd-grön agenda samtidigt som delar av den kristna läran som inte upplevs som politiskt korrekta tonas ner eller motarbetas. Sedan kan det ibland se annorlunda ut i enskilda församlingar i landet men inriktningen är ändå tydlig.

Hela den här utvecklingen med politisk styrning av kyrkan var olycklig för SvK och som väljare bör man därför, tycker jag, rösta emot de politiska partierna l kyrkovalet och lägga sin röst på någon annan nomineringsgrupp.
    Jag må vara naiv men är det inte så att så länge vi som föddes under tiden när vi blev automatiskt medlemmar lever så kommer vi att ha icke troende medlemmar ?

Som jag ser det blir inte SvK helt fristående förrän vi gått hädan.  Att S är den största nomineringsgruppen är egentligen inte så konstigt eftersom det inom S sedan lång tid funnits engagemang för kyrkan genom broderskapsrörelsen. Man kan nog säga att de icke troende socialdemokraterna varit mer benägna att använda sina röster än vad de icke troende i andra partier varit.  

Själv är jag övertygad om att de opolitiska nomineringsgrupperna succesivt kommer att minska och de opolitiska kommer att växa. Men jag ser inte att detta kommer att vara någon större fördel. Troligen kommer de som tidigare röstat på S, Mp, V och C att rösta på nomineringsgrupper som den jag tillhör.  Alltså nomineringsgrupper som vill ha en kyrka öppen för alla och som värnar om hållbarhet såväl fysisk som andlig.

Jag tror, efter den erfarenhet jag har, att de nomineringsgrupper som vill vända kyrkan inåt och från samhället i stort kommer inte att bli i majoritet under överskådlig tid.  

Det du ser som S påverkan på SvK är i realiteten en utveckling som bla. styrs av prästernas och diakonernas utbildning, I dagens präst och diakon utbildning är Kyrkans plats i dagens samhälle en viktig del.  Om jag inte helt missuppfattar dig så är det just detta som du vänder dig mot och anser vara politisk styrning.

Själv tycker jag det är intressant att diskutera dessa frågor, och som lekman i SvK känner jag att det är viktigt att föra fram vad SvK är samtidigt som man diskuterar vad man vill att den ska vara.
  • Tyra myra
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-05 12:13:45 följande:

Du missförstod helt mitt inlägg på flera punkter. Om tron är i centrum så producerar ju det diakoni, frivilligt givande och hjälpande av utsatta (jag har själv lagt ned oerhört mycket arbete på insamlingar mot världshungern under kyrkoherde Mårten Werners ledning). Tro genererar också ungdomsverksamhet.

Man jag tror att tron ger extra kraft och jag ser också frälsning inför evgighetemn som central och den talar ju Jesus mycket om också. 

Jag talade inte om anställda utan om förtroendevalda som själva säger att de inte har tro.

Jag vet inte vad du menar med "rangordning". Du får förklara mer precist, Jag har i all fall en stark tro och har själv erfarenheter av det övernaturliga, och jag tänker inte lämna min tro.

Det finns över huvud taget ingen nomineringsgrupp eller kandidater som jag känner till som vill förbjuda någon att komma på gudstjänster och andra samlingar, oavsett om man är medlem eller inte. Det finns ingen nomineringsgrupp som vill "exkommunicera någon", och ingen nomineringsgrupp som vill hindra någon oavsett medlemskap eller inte från att få hjälp materiellt eller själsligt. Så det har du fått om bakfoten.

jag har aldrig sagt att alla politiska kandidater är icke troende, men jag önskar att alla kandidater i en framtid är regelbundet kyrkligt aktiva.

Jag kan tänka mig både kommuner och privata föreningar eller företag osv som huvudmän för begravningsväsendet.

Det stämmer inte alls detta med vigselrätten. Jag har varit i kontakt med en präst i SVK som frivilligt avsagt sig vigselrätten och jag ändrar mig inte i den frågan. Jag vill ha och vill arbeta för ett system som ute i Europa. Det fungerar bra där - och dessutom kan en vigselgudstjänst utan juridik vara hur festlig som helst. Ute i Europa har man skiljt juridiskt och andligt. I regel har man den kyrkliga vigseln (om man vill ha en sådan) efter den borgerliga, och juridiska,

Jag har väl aldrig sagt att något ska ätas upp?

Ärligt talat tror jag inte riktigt du förstår hur saker och ting hör i hop. Du verkar inte heller inse vad dina förslag innebär.  

Du vill ha en kyrka som helt och enbart grundar sig på religionen och därmed inte är en del av samhället.  Dessa kyrkor finns, vi har flertalet samfund som ställer sig utanför samhället och anser sig därför inte behöva verka inom samhällets normer.  Där förs inga politiska diskussioner och i en del fall anses politik vara synd.

Jag anser inte att vår stadskyrka, Svenska Kyrkan ska gå åt det hållet. Jag vill ha en kyrka öppen för alla och fylla sitt syfte i  vårt samhälle. Jag vill ha en Kyrka som är hållbar både fysiskt och psykiskt/andligt.  

I alla församlingar och kyrkor finns en tendens att rangordna människor efter hur troende de är.  Vet inte hur du kunnat undgå detta fenomen eftersom det är väldigt vanligt och ofta är upphov till konflikter internt.

Kravet på att de nominerade ska vara aktiva inom kyrkan kommer ju framgent att uppfyllas i och med att det automatiska medlemskapet upphört.  Vi kommer att få en kyrka där alla aktivt valt om man vill vara medlem eller inte.  Men idag baseras en stor del av kyrkans inkomster på den kyrkoskatt som även icke aktivt troende betalar in.  Då måste också deras röster representeras.

När det gäller vigselrätten och den du hänvisar till så är detta en av ett fåtal präster som vägrar viga samkönade par. Dessa är en liten minoritet av Svenska Kyrkans präster som protesterar genom att avsäga sig vigselrätten och de kommer troligen inte att bli flera. Jag tror inte på att bygga en kyrka utifrån en minoritet.   

Men jag är sorligt medveten om att det finns nomineringsgrupper som har detta på agendan , liksom de är abortmotståndare.  Om dessa av någon outgrundlig anledning skulle komma i majoritet så kan vi säga adjö till Svenska Kyrkan som vi känner den.

I ditt tidigare svar sade du att du var konservativ, men helt ärligt det är väl inte helt sant?
  • Anonym (Ej medlem)

Jag gick ur svenaka kyrkan för länge sedan, men röstade när jag var medlem (1997).

För mig är det varje medlems skyldighet att vara med och påverka.  Jag har röstat i alla val jag har haft rätt att rösta i. Jag är medlem i 10-15 föreningar och går på alla årsmöten.

Är du medlem i Svenska kyrkan - gå och rösta! Eftersom valdeltagandet är lågt blir din röst jättemycket värd.

• Anonym (Hej)

Jag kommer inte att rösta i kyrkovalet då jag inte är tillräckligt insatt.

• Tyra myra
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-06 18:27:26 följande:

Jag kommer inte att rösta i kyrkovalet då jag inte är tillräckligt insatt.

Man behöver inte vara insatt för att rösta.  Det är därför det kan vara praktiskt att rösta på de "vanliga partierna", då vet man ju ungefär vad man får. Det är svårare med de opolitiska nomineringsgrupperna.

Självklar ska nu nyttja din röst, men det är som sagt det är frivilligt.

Tack i alla fall för att du svarade i min tråd
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-06 17:00:49 följande:
    Jag må vara naiv men är det inte så att så länge vi som föddes under tiden när vi blev automatiskt medlemmar lever så kommer vi att ha icke troende medlemmar ?

Som jag ser det blir inte SvK helt fristående förrän vi gått hädan.  Att S är den största nomineringsgruppen är egentligen inte så konstigt eftersom det inom S sedan lång tid funnits engagemang för kyrkan genom broderskapsrörelsen. Man kan nog säga att de icke troende socialdemokraterna varit mer benägna att använda sina röster än vad de icke troende i andra partier varit.  

Själv är jag övertygad om att de opolitiska nomineringsgrupperna succesivt kommer att minska och de opolitiska kommer att växa. Men jag ser inte att detta kommer att vara någon större fördel. Troligen kommer de som tidigare röstat på S, Mp, V och C att rösta på nomineringsgrupper som den jag tillhör.  Alltså nomineringsgrupper som vill ha en kyrka öppen för alla och som värnar om hållbarhet såväl fysisk som andlig.

Jag tror, efter den erfarenhet jag har, att de nomineringsgrupper som vill vända kyrkan inåt och från samhället i stort kommer inte att bli i majoritet under överskådlig tid.  

Det du ser som S påverkan på SvK är i realiteten en utveckling som bla. styrs av prästernas och diakonernas utbildning, I dagens präst och diakon utbildning är Kyrkans plats i dagens samhälle en viktig del.  Om jag inte helt missuppfattar dig så är det just detta som du vänder dig mot och anser vara politisk styrning.

Själv tycker jag det är intressant att diskutera dessa frågor, och som lekman i SvK känner jag att det är viktigt att föra fram vad SvK är samtidigt som man diskuterar vad man vill att den ska vara.
    Trohet mot den kristna läran rycker jag inte är att vända sig inåt. Tvärtom anser jag att det är den inre sekulariseringen som gjort kyrkan otydlig. 

Jag blir lite nyfiken, är du själv bekännande kristen? Anser du att Jesus är vår Herre? Visst, öppenhet för alla och hållbarhet må vara viktigt. Men trohet mot Gud går före allt detta, eller vad tycker du?
  • Tyra myra
    Anonym (Tb) skrev 2025-09-06 20:18:27 följande:
    Trohet mot den kristna läran rycker jag inte är att vända sig inåt. Tvärtom anser jag att det är den inre sekulariseringen som gjort kyrkan otydlig. 

Jag blir lite nyfiken, är du själv bekännande kristen? Anser du att Jesus är vår Herre? Visst, öppenhet för alla och hållbarhet må vara viktigt. Men trohet mot Gud går före allt detta, eller vad tycker du?
    Då frågar jag dig, otydlig för vem?  Vad som är att vara trogen den kristna läran är upp till var och en av oss att fråga oss själva. Däremot är det kristna budskapet till oss entydigt.

För mig är det är Kyrkans uppgift att i tankar ord och gärningar sprida kärleksbudskapet.  

Har det över huvud taget någon betydelse om jag är en bekännande kristen? Tror du att det är detta som avgör om jag gör ett bra jobb i min församling eller inte? 

Vad tror du själv? Jag har levt hela mitt liv i  och kring kyrkan, har varit kyrkvärd i perioder och på andra sätt även arbetat i kyrkan.  

Jag måste fråga dig hur du tolkar Jesus liknelse om den barmhärtige Samariten? Vad tror du att han menade med denna liknelse?
  • Tecum
    Tyra myra skrev 2025-09-06 19:13:31 följande:
    Man behöver inte vara insatt för att rösta.  Det är därför det kan vara praktiskt att rösta på de "vanliga partierna", då vet man ju ungefär vad man får. Det är svårare med de opolitiska nomineringsgrupperna.

Självklar ska nu nyttja din röst, men det är som sagt det är frivilligt.

Tack i alla fall för att du svarade i min tråd
    Alldeles riktigt och det tycker jag är en svaghet hos de "opolitiska" grupperingarna, vad vill de egentligen och var står de i förhållande till de "vanliga partierna". De skriver insändare i tidningen men det är mest slagord. Konkreta frågor som skogsskötseln nämner de inte trots att den kan bli avgörande i årets val. De skulle behöva ge ut ett "partiprogram" för att matcha de gamla partierna men jag förstår att det är svårt och kostsamt.
    Så då blir det ofta att man röstar på den man känner till.
  • Anonym (Freg)
    Tyra myra skrev 2025-08-16 17:08:35 följande:
    Tror fortfarande att du har fel.  Om du menar att kyrkan vore helt skild från staten så har du kanske mera rätt men den är ju inte helt skild från staten.  Vi talar om Svenska Kyrkan, inte om något trossamfund.  
    Svenska kyrkan är skild från staten sedan 25 år tillbaka. Formellt. Att sedan politiken ser till att behålla sitt grepp över kyrkan är deras makthunger och inget annat.
    Du tar bara upp de socialdemokratiska nomineringsgrupperna, .
    Jag behöver inte nämna varenda parti som deltar i kyrkovalet för att visa på min poäng. Den socialdemokratiska "nomineringsgruppen" politik bestäms av det socialdemokratiska PARTIET, dess kongress och dess partiledning. Utifrån vad PARTIET i sin helhet vill i samhället.

Det finns ingen fristående "socialdemokratisk nomineringsgrupp" som har kyrkan i fokus.
    Jag har varit aktiv i Svenska Kyrkan i nästan hela mitt liv .
    Och ändå, 25 år efter separationen, kallar du fortfarande SvK för "statskyrka"?
    Jag tror att du blandar ihop den kyrkliga förvaltningen med kyrkans konfession. Det är alltid Ärkebiskopen, Biskoparna, Prästerna och Diakonerna som står för detta. De är för det allra mesta helt opolitiska ser till att det är det kristna budskapet som står allra främst. De som tror sig kunna påverka Svenska Kyrkans syn på tex samkönade äktenskap via någon nomineringsgrupp kommer att bli väldigt besvikna. 
    Denna typ av frågor hanteras överhuvud taget inte av kyrkopolitiker/nomineringsgrupperna utan styrs av Biskoparna och Prästerna. 
    Men då så ... Om inte de politiska partierna i kyrkan spelar någnon roll så kna det ju inte heller spela någon rooll vilket av dem man röstar på?!

Då tycker jag att vi alla här i tråden uppmanar alla vi känner att rösta på AfS i kyrkovalet.

Det blir väl bra? Eller ...?!

Jag menar, de politiska partiernas inriktning spelar ju ingen roll, enligt dig.

AfS - 2026!

Om detta är att vara fast i systemet så är jag väl det och jag tror på det.  Det har fungerat under lång tid och kommer säkert att fortsätta fungera på ett sätt som passar politiken.
    * rättade texten *
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?