Kommer du att rösta i kyrkovalet?
Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.
Hur tänker ni göra? Motivera gärna.
Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.
Hur tänker ni göra? Motivera gärna.
Du missförstod helt mitt inlägg på flera punkter. Om tron är i centrum så producerar ju det diakoni, frivilligt givande och hjälpande av utsatta (jag har själv lagt ned oerhört mycket arbete på insamlingar mot världshungern under kyrkoherde Mårten Werners ledning). Tro genererar också ungdomsverksamhet.
Man jag tror att tron ger extra kraft och jag ser också frälsning inför evgighetemn som central och den talar ju Jesus mycket om också.
Jag talade inte om anställda utan om förtroendevalda som själva säger att de inte har tro.
Jag vet inte vad du menar med "rangordning". Du får förklara mer precist, Jag har i all fall en stark tro och har själv erfarenheter av det övernaturliga, och jag tänker inte lämna min tro.
Det finns över huvud taget ingen nomineringsgrupp eller kandidater som jag känner till som vill förbjuda någon att komma på gudstjänster och andra samlingar, oavsett om man är medlem eller inte. Det finns ingen nomineringsgrupp som vill "exkommunicera någon", och ingen nomineringsgrupp som vill hindra någon oavsett medlemskap eller inte från att få hjälp materiellt eller själsligt. Så det har du fått om bakfoten.
jag har aldrig sagt att alla politiska kandidater är icke troende, men jag önskar att alla kandidater i en framtid är regelbundet kyrkligt aktiva.
Jag kan tänka mig både kommuner och privata föreningar eller företag osv som huvudmän för begravningsväsendet.
Det stämmer inte alls detta med vigselrätten. Jag har varit i kontakt med en präst i SVK som frivilligt avsagt sig vigselrätten och jag ändrar mig inte i den frågan. Jag vill ha och vill arbeta för ett system som ute i Europa. Det fungerar bra där - och dessutom kan en vigselgudstjänst utan juridik vara hur festlig som helst. Ute i Europa har man skiljt juridiskt och andligt. I regel har man den kyrkliga vigseln (om man vill ha en sådan) efter den borgerliga, och juridiska,
Jag har väl aldrig sagt att något ska ätas upp?
Jag gick ur svenaka kyrkan för länge sedan, men röstade när jag var medlem (1997).
För mig är det varje medlems skyldighet att vara med och påverka. Jag har röstat i alla val jag har haft rätt att rösta i. Jag är medlem i 10-15 föreningar och går på alla årsmöten.
Är du medlem i Svenska kyrkan - gå och rösta! Eftersom valdeltagandet är lågt blir din röst jättemycket värd.
Jag kommer inte att rösta i kyrkovalet då jag inte är tillräckligt insatt.
Jag kommer inte att rösta i kyrkovalet då jag inte är tillräckligt insatt.