Kommer du att rösta i kyrkovalet?
Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.
Hur tänker ni göra? Motivera gärna.
Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.
Hur tänker ni göra? Motivera gärna.
Tack för svaret. Jag svarar med samma numrering som frågorna.
1) Jag sa inte att det fanns någon noineringsgrupp där alla var icke troende, så om du tolkade mig så så misstolkade du mig. Men jag vet ju detta om de personer som säger det om sig själva - och nej, det är inget formellt krav. En del säger helt öppet att de inte är troende. Det räcker formellt, som du nämnde, att vara medlem och döpt
2) Jag försöker ofta skriva kort och kärnfullt,(fast detta inlägg
är långt) och underförstått var det så att jag inte menade att alla partipolitiker är icke troende :Däremot medför det politiserade systemet att partikanslier där många inte är svensk-kyrkligt troende får makt i samfundet. Sedan är det i realiteten så att kyrkopolitiker har inflytande över budskapet, bla eftersom de är med och anställer präster och diakoner, så i verkligheten är det inte alls vattentäta skott mellan politik och teologi.
Sedan menar jag också att det är en fördel att förtroendevalda är troende tex då vi bestämmer verksamhetsplaner och budgetar som innehåller vad man skall prioritera/satsa på och hur mycket. Det påverkar också det rent andliga livet i församlingen.
Vad gäller trosriktningar är det idag så att de stora skillnaderna ofta är snarare inom kyrkosamfunden än mellan dem. Jag är ju själv aktiv i flera samfund. Jag tycker det är bra om vi i fullmäktige har en klassisk kristen tro - och sådan hittar man inom de flesta kristna samfund. Jag har inget emot att en klassiskt kristet troende med en annan "samfundsinriktning" på tron (om hon/han är medlem i SVK) sitter i SVKs beslutande organ.
Tex katolske kyrkoherden här i stan predikar långt mer lutherskt än åtskilliga präster i Svenska Kyrkan.Jag är ekumén ut i fingerspetsarna och går gärna på hans gudstjänster. VI har mycket gott ekumeniskt klimat här i stan och ber för varnandras församlingar. Däremot skulle nog inte sagde katolske präst vilja bli medlem i SVK o kandidera. Dock är faktiskt en mig närstående dubbelansluten till SVK och RKK. Väckelseprofilen Lewi petrus i pingst ville faktiskt att pingstvänner som var medlemmar i SVK skulle förbli det. Han talade till och med om pingst som en väckelserörelse i SVK tror jag.
3) Begravningsväsendet vill jag lägga på kommunerna - och det är redan så i vissa kommuner. Jag bantar gärna Svenska Kyrkans ekonomiska kostym. det kan det var värt att vara mer självständig. Ja, jag vill ha det så att medlemmar väljer aktivt att vara med.Redan idag vuxendöper SVK flest i Sverige har det sagts, och vi har invigt en dopgrav i vår kyrka (som delas mellan SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk-Ortodoxa och en Pingstliknande församling). Jag vill gärna att doppraxis i SVk förskjuts så att en majoritet av dopen är troendedop. Jag var på gudstjänst i en församling i SVK för et tag sedan då det var 3 troendedop i gudstjänsten,
4) Ja, och den lagen tycker jag ska bort snarast,
5) De har absolut inflytande, och kan lägga motioner, och den valgeneral jag tänkte på vill ju ta våra präster ifrån oss. Min favoritförsamling, en konservativ sådan, har oerhört mycket folk på gudstjänsterna och jag var i helgen på läger med denna församling. Det andliga liv som finns där skulle slås sönder och samman om inte nya präster motsvarande de nuvarande fina prästerna kan efterträda så småningom.
6)Sedan har jag ABSOLUT INTE talat om utslutning av medlemmar -som du verkade uppfatta mig. Däremot vill jag en väckelse inom Svenska Kyrkan - och som jag nämnde att doppraxis i det långa perspektivet förskjuts mot troendedop. Jag är inte alls emot en krympt kostym för samfundet, men på lång sikt vill jag förstås vinna så många som möjligt - men på grundval av att de är intresserade av tro. Kyrkans bästa tror jag är det som harmonierar med väckelse. Kyrkan i sig äör inget självändamål, men att bygga Guds rike tror jag är centrum
Döpt och konfirmerad betyder inte automatiskt att man delar prioriteringarna med Jesus själv. Någon sade att svensken kommer till kyrkan 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon/han in. En överdrift ja - men lite åt det hållet är det.
Jesus är ju själva centrum i mitt liv, navet det kretsar runt. Det vill jag inte att någon skall ta ifrån mig, och jag vill utnyttja min rätt att rösta opolitiskt.
Du kan inte säga automatiskt att man är en dålig kandidat bara för att man är icke partipolitisk. Du kan inte utan att veta vad jag gör säga att jag är en dålig ledamot i kyrkofullmäktige.
Jag röstar alltid i kyrkovalet och har några frågor till Tyra myra (och andra som har tankar om dem förstås).
Tror du att den konsensus du ser hos de folkvalda i kyrkoråd osv gör att intresset för kyrkovalet är så lågt? Jag tycker det är bra att man samarbetar för kyrkans bästa, men om man ser på politiken i allmänhet så ökar konflikter intresset.
Inför valet kommer alltid debatten upp om politiska partier har i kyrkan att göra eller ej. Men vilka sitter i de andra grupperingarna som kallas sig något annat, är det inte samma typ av personer? Och jag tycker att även de grupperna har en politisk hemvist när man granskar dem närmare. T ex så ligger Himmel och Jord nära miljöpartiet.
En stor fråga inför årets val är hur man ska sköta kyrkans skogstillgångar, har du någon uppfattning i den frågan?
Hur ska man göra för att öka intresset för kyrkovalet?
Jag är inte med i SK så är inte röstberättigad.
Men vetekatten om jag röstat ändå.
Det pratas inte om det, det finns inte mycket partipolitisk information. Så vad röstar man eg för?
Jag gick ur kyrkan 2004 då jag var i en situation när jag behövde varenda krona jag kunde få.
Sedan när SK gömde flyktingar, ja då tänkte jag att hade jag inte lämnat då så hade jag lämnat nu.
Jag är troende så lite synd är det på något vis ändå.
Men man får faktiskt tro utan att betala för det!
(...) Jag har aldrig känt att det varit politik som styrt arbetet i den församling som jag tillhör och arbetat i och numer sitter i rådet för. Det enda som jag kan säga är specifikt för de politiska nomineringsgrupperna är att de framhåller behovet av att vara en öppen kyrka, en kyrka för alla.
Är bortrest valdagen och när möjligheterna för förtidsröstning är dagtid och bara 2 tillfällen efter arbetstid blir det svårt att få ihop...
Nej, sånt trams sysslar jag inte med. Ser helt att kyrkans "makt" avvecklas inom en snar framtid. Kyrkan har ingen som helst plats i ett sekulariserat samhälle.
Menar du med det att du vill förbjuda all kyrklig verksamhet? (Om den inte har någon plats i samhället) Vill du förbjuda mig och andra djupt troende att samlas till gudstjänst och i andra sammanhang?
Vilken makt? Ingen kyrka - inget annat samfund heller - har någon formell makt.
Jag är inte med i SK så är inte röstberättigad.
Men vetekatten om jag röstat ändå.
Det pratas inte om det, det finns inte mycket partipolitisk information. Så vad röstar man eg för?
Jag gick ur kyrkan 2004 då jag var i en situation när jag behövde varenda krona jag kunde få.
Sedan när SK gömde flyktingar, ja då tänkte jag att hade jag inte lämnat då så hade jag lämnat nu.
Jag är troende så lite synd är det på något vis ändå.
Men man får faktiskt tro utan att betala för det!
Jag kommer att rösta. Vill inte ge SD makt överhuvudtaget behövs inga bakåtsträvare och abortmotståndare i kyrkopolitiken.
Tack för svaret. Jag svarar med samma numrering som frågorna.
1) Jag sa inte att det fanns någon noineringsgrupp där alla var icke troende, så om du tolkade mig så så misstolkade du mig. Men jag vet ju detta om de personer som säger det om sig själva - och nej, det är inget formellt krav. En del säger helt öppet att de inte är troende. Det räcker formellt, som du nämnde, att vara medlem och döpt
2) Jag försöker ofta skriva kort och kärnfullt,(fast detta inlägg
är långt) och underförstått var det så att jag inte menade att alla partipolitiker är icke troende :Däremot medför det politiserade systemet att partikanslier där många inte är svensk-kyrkligt troende får makt i samfundet. Sedan är det i realiteten så att kyrkopolitiker har inflytande över budskapet, bla eftersom de är med och anställer präster och diakoner, så i verkligheten är det inte alls vattentäta skott mellan politik och teologi.
Sedan menar jag också att det är en fördel att förtroendevalda är troende tex då vi bestämmer verksamhetsplaner och budgetar som innehåller vad man skall prioritera/satsa på och hur mycket. Det påverkar också det rent andliga livet i församlingen.
Vad gäller trosriktningar är det idag så att de stora skillnaderna ofta är snarare inom kyrkosamfunden än mellan dem. Jag är ju själv aktiv i flera samfund. Jag tycker det är bra om vi i fullmäktige har en klassisk kristen tro - och sådan hittar man inom de flesta kristna samfund. Jag har inget emot att en klassiskt kristet troende med en annan "samfundsinriktning" på tron (om hon/han är medlem i SVK) sitter i SVKs beslutande organ.
Tex katolske kyrkoherden här i stan predikar långt mer lutherskt än åtskilliga präster i Svenska Kyrkan.Jag är ekumén ut i fingerspetsarna och går gärna på hans gudstjänster. VI har mycket gott ekumeniskt klimat här i stan och ber för varnandras församlingar. Däremot skulle nog inte sagde katolske präst vilja bli medlem i SVK o kandidera. Dock är faktiskt en mig närstående dubbelansluten till SVK och RKK. Väckelseprofilen Lewi petrus i pingst ville faktiskt att pingstvänner som var medlemmar i SVK skulle förbli det. Han talade till och med om pingst som en väckelserörelse i SVK tror jag.
3) Begravningsväsendet vill jag lägga på kommunerna - och det är redan så i vissa kommuner. Jag bantar gärna Svenska Kyrkans ekonomiska kostym. det kan det var värt att vara mer självständig. Ja, jag vill ha det så att medlemmar väljer aktivt att vara med.Redan idag vuxendöper SVK flest i Sverige har det sagts, och vi har invigt en dopgrav i vår kyrka (som delas mellan SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk-Ortodoxa och en Pingstliknande församling). Jag vill gärna att doppraxis i SVk förskjuts så att en majoritet av dopen är troendedop. Jag var på gudstjänst i en församling i SVK för et tag sedan då det var 3 troendedop i gudstjänsten,
4) Ja, och den lagen tycker jag ska bort snarast,
5) De har absolut inflytande, och kan lägga motioner, och den valgeneral jag tänkte på vill ju ta våra präster ifrån oss. Min favoritförsamling, en konservativ sådan, har oerhört mycket folk på gudstjänsterna och jag var i helgen på läger med denna församling. Det andliga liv som finns där skulle slås sönder och samman om inte nya präster motsvarande de nuvarande fina prästerna kan efterträda så småningom.
6)Sedan har jag ABSOLUT INTE talat om utslutning av medlemmar -som du verkade uppfatta mig. Däremot vill jag en väckelse inom Svenska Kyrkan - och som jag nämnde att doppraxis i det långa perspektivet förskjuts mot troendedop. Jag är inte alls emot en krympt kostym för samfundet, men på lång sikt vill jag förstås vinna så många som möjligt - men på grundval av att de är intresserade av tro. Kyrkans bästa tror jag är det som harmonierar med väckelse. Kyrkan i sig äör inget självändamål, men att bygga Guds rike tror jag är centrum
Döpt och konfirmerad betyder inte automatiskt att man delar prioriteringarna med Jesus själv. Någon sade att svensken kommer till kyrkan 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon/han in. En överdrift ja - men lite åt det hållet är det.
Jesus är ju själva centrum i mitt liv, navet det kretsar runt. Det vill jag inte att någon skall ta ifrån mig, och jag vill utnyttja min rätt att rösta opolitiskt.
Du kan inte säga automatiskt att man är en dålig kandidat bara för att man är icke partipolitisk. Du kan inte utan att veta vad jag gör säga att jag är en dålig ledamot i kyrkofullmäktige.
Du missförstod helt mitt inlägg på flera punkter. Om tron är i centrum så producerar ju det diakoni, frivilligt givande och hjälpande av utsatta (jag har själv lagt ned oerhört mycket arbete på insamlingar mot världshungern under kyrkoherde Mårten Werners ledning). Tro genererar också ungdomsverksamhet.
Man jag tror att tron ger extra kraft och jag ser också frälsning inför evgighetemn som central och den talar ju Jesus mycket om också.
Jag talade inte om anställda utan om förtroendevalda som själva säger att de inte har tro.
Jag vet inte vad du menar med "rangordning". Du får förklara mer precist, Jag har i all fall en stark tro och har själv erfarenheter av det övernaturliga, och jag tänker inte lämna min tro.
Det finns över huvud taget ingen nomineringsgrupp eller kandidater som jag känner till som vill förbjuda någon att komma på gudstjänster och andra samlingar, oavsett om man är medlem eller inte. Det finns ingen nomineringsgrupp som vill "exkommunicera någon", och ingen nomineringsgrupp som vill hindra någon oavsett medlemskap eller inte från att få hjälp materiellt eller själsligt. Så det har du fått om bakfoten.
jag har aldrig sagt att alla politiska kandidater är icke troende, men jag önskar att alla kandidater i en framtid är regelbundet kyrkligt aktiva.
Jag kan tänka mig både kommuner och privata föreningar eller företag osv som huvudmän för begravningsväsendet.
Det stämmer inte alls detta med vigselrätten. Jag har varit i kontakt med en präst i SVK som frivilligt avsagt sig vigselrätten och jag ändrar mig inte i den frågan. Jag vill ha och vill arbeta för ett system som ute i Europa. Det fungerar bra där - och dessutom kan en vigselgudstjänst utan juridik vara hur festlig som helst. Ute i Europa har man skiljt juridiskt och andligt. I regel har man den kyrkliga vigseln (om man vill ha en sådan) efter den borgerliga, och juridiska,
Jag har väl aldrig sagt att något ska ätas upp?