• Tyra myra

    Kommer du att rösta i kyrkovalet?

    Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.  

    Hur tänker ni göra? Motivera gärna.

  • Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?
  • Tyra myra
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-04 15:11:30 följande:
    Kort tillägg till mitt långa svar till detta inlägg: Nej, jag vill inte bara ha en kyrka för redan frälsta, utan snarare vill jag ju att fler blir frälsta - men tron måste var i centrum om en kyrka ska vara värd namnet kyrka. Jag ser de nytestamnetkiga föramlingarna dom förebild, hur man där levde och resonerade och hur man trodde och hur man prioriterade
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-04 15:06:48 följande:

    Tack för svaret. Jag svarar med samma numrering som frågorna.


    1) Jag sa inte att det fanns någon noineringsgrupp där alla var icke troende, så om du tolkade mig så så misstolkade du mig. Men jag vet ju detta om de personer som säger det om sig själva - och nej, det är inget formellt krav. En del säger helt öppet att de inte är troende. Det räcker formellt, som du nämnde, att vara medlem och döpt


    2) Jag försöker ofta  skriva kort och kärnfullt,(fast detta inlägg
    är långt) och underförstått var det så att jag inte menade att alla partipolitiker är icke troende :Däremot medför det politiserade systemet att partikanslier där många inte är svensk-kyrkligt troende får makt i samfundet. Sedan är det i realiteten så att kyrkopolitiker har inflytande över budskapet, bla eftersom de är med och anställer präster och diakoner, så i verkligheten är det inte alls vattentäta skott mellan politik och teologi.


    Sedan menar jag också att det är en fördel att förtroendevalda är troende tex då vi bestämmer verksamhetsplaner och budgetar som innehåller vad man skall prioritera/satsa på och hur mycket. Det påverkar också det rent andliga livet i församlingen.


    Vad gäller trosriktningar är det idag så att de stora skillnaderna ofta är snarare inom kyrkosamfunden än mellan dem. Jag är ju själv aktiv i flera samfund. Jag tycker det är bra om vi i fullmäktige har en klassisk kristen tro - och sådan hittar man inom de flesta kristna samfund. Jag har inget emot att en klassiskt kristet troende med en annan "samfundsinriktning" på tron (om hon/han är medlem i SVK) sitter i SVKs beslutande organ.


    Tex katolske kyrkoherden här i stan predikar långt mer lutherskt än åtskilliga präster i Svenska Kyrkan.Jag är ekumén ut i fingerspetsarna och går gärna på hans gudstjänster. VI har mycket gott ekumeniskt klimat här i stan och ber för varnandras församlingar. Däremot skulle nog inte sagde katolske präst vilja bli medlem i SVK o kandidera. Dock är faktiskt en mig närstående dubbelansluten till SVK och RKK. Väckelseprofilen Lewi petrus i pingst ville faktiskt att pingstvänner som var medlemmar i SVK skulle förbli det. Han talade till och med om pingst som en väckelserörelse i SVK tror jag.


    3) Begravningsväsendet vill jag lägga på kommunerna - och det är redan så i vissa kommuner. Jag bantar gärna Svenska Kyrkans ekonomiska kostym. det kan det var värt att vara mer självständig. Ja, jag vill ha det så att medlemmar väljer aktivt att vara med.Redan idag vuxendöper SVK flest i Sverige har det sagts, och vi har invigt en dopgrav i vår kyrka (som delas mellan SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk-Ortodoxa och en Pingstliknande församling). Jag vill gärna att doppraxis i SVk förskjuts så att en majoritet av dopen är troendedop. Jag var på gudstjänst i en församling i SVK för et tag sedan då det var 3 troendedop i gudstjänsten,


    4) Ja, och den lagen tycker jag ska bort snarast,


    5) De har absolut inflytande, och kan lägga motioner, och den valgeneral jag tänkte på vill ju ta våra präster ifrån oss. Min favoritförsamling, en konservativ sådan, har oerhört mycket folk på gudstjänsterna och jag var i helgen på läger med denna församling. Det andliga liv som finns där skulle slås sönder och samman om inte nya präster motsvarande de nuvarande fina prästerna kan efterträda så småningom.


    6)Sedan har jag ABSOLUT INTE talat om utslutning av medlemmar -som du verkade uppfatta mig. Däremot vill jag en väckelse inom Svenska Kyrkan - och som jag nämnde att doppraxis i det långa perspektivet förskjuts mot troendedop. Jag är inte alls emot en krympt kostym för samfundet, men på lång sikt vill jag förstås vinna så många som möjligt - men på grundval av att de är intresserade av tro. Kyrkans bästa tror jag är det som harmonierar med väckelse. Kyrkan i sig äör inget självändamål, men att bygga Guds rike tror jag är centrum


     Döpt och konfirmerad betyder inte automatiskt att man delar prioriteringarna med Jesus själv. Någon sade att svensken kommer till kyrkan 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon/han in. En överdrift ja - men  lite åt det hållet är det.


    Jesus är ju själva centrum i mitt liv, navet det kretsar runt. Det vill jag inte att någon skall ta ifrån mig, och jag vill utnyttja min rätt att rösta opolitiskt. 


    Du kan inte säga automatiskt att man är en dålig kandidat bara för att man är icke partipolitisk. Du kan inte  utan att veta vad jag gör säga att jag är en dålig ledamot i kyrkofullmäktige.


    Jag väljer att läsa dina punkter nerifrån och upp. Du vill att tron ska vara centrum i kyrkan. Jag menar att det är Jesu ord och gärningar som ska vara centrum i kyrkan.  Tror att det är där vi har skiljelinjen mellan oss.  För mig är diakonin och ungdomsverksamheten viktigare än hur stark tron hos individerna som arbetar inom kyrkan är.

    De flesta som arbetar inom kyrkan har en stark tro men det är också så att ibland kan tron svikta. Det finns också personer som inte öppet vill visa sin tro utan har den privat.  Du får nog söka ganska länge innan du hittar någon anställd inom Svenska Kyrkan som deklarerar att det inte har en kristen tro.

    Jag har tyvärr erfarenheter av hur man rangordnar människor efter hur stark tro de anses ha.  Detta går helt mot evangeliet och hör enligt mig inte hemma i vår Kyrka.

    Jag har aldrig ens antytt att kandidaterna i andra nomineringsgrupper skulle vara sämre än de som representerar politiska partier. Tillhör själv en icke partipolitisk nomineringsgrupp. Detta beror främst på att jag inte varit partipolitiskt engagerad men jag har efter många år lärt känna många både politiska och opolitiska nominerade.  I min nomineringsgrupp har vi den öppna kyrkan en kyrka för alla som huvudbudskap. Där skiljer vi oss inte från exempelvis S och C. och samarbetet med dem har alltid varit mycket gott.

    Vad som mest skiljer oss åt är att ingen i vår nomineringsgrupp är eller har varit politiskt aktiv. Vi är också många tidigare anställda, präster, diakoner, ungdomsledare. Vi nominerar ingen som idag är anställd i kyrkan, eftersom detta skulle kunna leda till jävs situationer.

    Jag har inte heller påstått att medlemmar utesluts,  Däremot finns det en skiljelinje där jag och min nomineringsgrupp vill ha en kyrka för ALLA även de som inte är medlemmar ska kunna komma till oss för hjälp och själslig lisa. Barn och ungdomsverksamheten ska vara öppen för alla och helst gratis om det är möjligt.

    Det har definitivt gjorts politik av politiska nomineringsgrupper. De påstås helt utan grund bestå av människor som inte är lika mycket troende som i de andra grupperna. Detta är fel

    Begravningsväsendet är redan idag organisatoriskt skilt från Kyrkan och det är väldigt få kommuner som är intresserade av att överta denna samhällstjänst från kyrkan. Detta är knappast en fråga för nomineringsgrupperna

    Däremot är fråntagandet av vigselrätten något som skulle uppröra alla präster inom Svenska Kyrkan.  Idag kan i stort sett vem som helst som är ostraffad och har goda vitsord bli vigselförrättare varför skulle prästerna i Svenska Kyrkan uteslutas?

    Jag måste faktiskt säga att jag önskar Svenska Kyrkan ett bättre öde än att ätas upp inifrån av andra kyrkor. 

    Det har alltid funnits någon sorts avundsjuka mot stadskyrkan.  Tyvärr verkar den finnas kvar fastän Svenska kyrkan sedan länge arbetat för ekumenik och verkat för inkluderande samarbeten med såväl frikyrkoförsamlingar som andra kyrkor. 

    En av de starkast växande nomineringsgrupperna är Öppen kyrka. Den nomineringsgrupp jag själv tillhör. Vi har ett mycket gott samarbete med de politiskt styrda nomineringsgrupperna och ser att allt fler faktiskt börjar känna att kyrkan i vilken de är medlemmar faktiskt är till för dem och inte tvärt om
  • Tyra myra
    Tecum skrev 2025-09-04 18:00:39 följande:

    Jag röstar alltid i kyrkovalet och har några frågor till Tyra myra (och andra som har tankar om dem förstås).

    Tror du att den konsensus du ser hos de folkvalda i kyrkoråd osv gör att intresset för kyrkovalet är så lågt? Jag tycker det är bra att man samarbetar för kyrkans bästa, men om man ser på politiken i allmänhet så ökar konflikter intresset.

    Inför valet kommer alltid debatten upp om politiska partier har i kyrkan att göra eller ej. Men vilka sitter i de andra grupperingarna som kallas sig något annat, är det inte samma typ av personer? Och jag tycker att även de grupperna har en politisk hemvist när man granskar dem närmare. T ex så ligger Himmel och Jord nära miljöpartiet.

    En stor fråga inför årets val är hur man ska sköta kyrkans skogstillgångar, har du någon uppfattning i den frågan?

    Hur ska man göra för att öka intresset för kyrkovalet?


    Ska försöka svar så gott jag kan. Jag tror att det är bra för kyrkan med konsensus . de som arbetar inom kyrkan behöver känna trygghet i att vi är överens. 

    Ja, detta brukar vara en dålig utgångspunkt vid val är sant, men kyrkovalet tenderar att bli ett val om värderingar inte om sakfrågor. 

    Du har rätt i att det har gått politik i frågan om partipolitiker har i nomineringsgrupperna att göra eller inte.  Allt jag kan säga är, att i kyrkovalet är det mera nog lite "gott och blandat" i de så kallat parti obundna nomineringsgrupperna. De allra flesta nominerade har en bakgrund som förtroendevald i någon organisation, eller så arbetar de inom kyrkan.

    När det gäller Skogs utredningen så är det väl den stora frågan för alla nomineringsgrupper. Själv tillhör jag en nomineringsgrupp som vill se en kyrka som sätter hållbarhet högt och välkomnar skogs utredningen. Om den till sin utformning är optimal för kyrkan återstår väl att se, men klart är att vi måste tänka i hållbarhets perspektiv inom alla områden i kyrkan. 

    Jag tror inte man kan öka intresset för valet utan att man faktiskt går ut och visar på vad kyrkan står för och gör i vårt samhälle. Tyvärr har vi varit dåliga på detta.
  • Tyra myra
    Anonym (Ellen) skrev 2025-09-04 19:38:43 följande:

    Jag är inte med i SK så är inte röstberättigad.
    Men vetekatten om jag röstat ändå.

    Det pratas inte om det, det finns inte mycket partipolitisk information. Så vad röstar man eg för?

    Jag gick ur kyrkan 2004 då jag var i en situation när jag behövde varenda krona jag kunde få.
    Sedan när SK gömde flyktingar, ja då tänkte jag att hade jag inte lämnat då så hade jag lämnat nu.

    Jag är troende så lite synd är det på något vis ändå.
    Men man får faktiskt tro utan att betala för det!


    Du kan inte rösta utan att vara medlem men du är säkert välkommen tillbaka om du ansöker om medlemskap.

    Du kan googla de olika nomineringsgrupperna så kan du läsa vilken inriktning de har. 
  • Anonym (Ellen)
    Tyra myra skrev 2025-09-04 22:11:20 följande:
    Du kan inte rösta utan att vara medlem men du är säkert välkommen tillbaka om du ansöker om medlemskap.

    Du kan googla de olika nomineringsgrupperna så kan du läsa vilken inriktning de har. 
    Jag vet att jag inte kan rösta.
    Att gå med igen är inte aktuellt.

    Det kostar helt enkelt för mycket och jag känner inte att jag gagnas av det. Som sagt lite synd, då jag faktiskt är troende.
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-04 13:47:28 följande:

    (...) Jag har aldrig känt att det varit politik som styrt arbetet i den församling som jag tillhör och arbetat i och numer sitter i rådet för.  Det enda som jag kan säga är specifikt för de politiska nomineringsgrupperna är att de framhåller behovet av att vara en öppen kyrka, en kyrka för alla. 


    (...)

     

      
    Du skrev ett intressant inlägg med inblickar från insidan av SvK. Men här tycker jag att du är något naiv.

    Det är väl dokumenterat hur Socialdemokraterna under många decennier av 1900-talet arbetade för att försvaga den kristna kyrkan som fristående institution i samhället  och samtidigt öka sitt inflytande i SvK. En bra genomgång av denna process finns t.ex. i Per Ewerts bok "Landet som glömde Gud".

    Och så här flera decennier senare måste man säga att de lyckats med sin ambition. Kyrkans ledning i Uppsala är oftast till oigenkännlighet lojala med en politiskt röd-grön agenda samtidigt som delar av den kristna läran som inte upplevs som politiskt korrekta tonas ner eller motarbetas. Sedan kan det ibland se annorlunda ut i enskilda församlingar i landet men inriktningen är ändå tydlig.

    Hela den här utvecklingen med politisk styrning av kyrkan var olycklig för SvK och som väljare bör man därför, tycker jag, rösta emot de politiska partierna l kyrkovalet och lägga sin röst på någon annan nomineringsgrupp.
  • Mandel

    Är bortrest valdagen och när möjligheterna för förtidsröstning är dagtid och bara 2 tillfällen efter arbetstid blir det svårt att få ihop...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt)
    Suzzan99 skrev 2025-09-04 19:30:19 följande:

    Nej, sånt trams sysslar jag inte med. Ser helt att kyrkans "makt" avvecklas inom en snar framtid. Kyrkan har ingen som helst plats i ett sekulariserat samhälle.


    Menar du med det att du vill förbjuda all kyrklig verksamhet? (Om den inte har någon plats i samhället) Vill du förbjuda mig och andra djupt troende att samlas till gudstjänst och i andra sammanhang?


    Vilken makt? Ingen kyrka - inget annat samfund heller - har någon formell makt.

  • Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-09-04 19:38:43 följande:

    Jag är inte med i SK så är inte röstberättigad.
    Men vetekatten om jag röstat ändå.

    Det pratas inte om det, det finns inte mycket partipolitisk information. Så vad röstar man eg för?

    Jag gick ur kyrkan 2004 då jag var i en situation när jag behövde varenda krona jag kunde få.
    Sedan när SK gömde flyktingar, ja då tänkte jag att hade jag inte lämnat då så hade jag lämnat nu.

    Jag är troende så lite synd är det på något vis ändå.
    Men man får faktiskt tro utan att betala för det!


    För min del tycker jag inte om partipolitik ö h t i en kyrka. För egen del sitter jag i kyrkofullmäktige och röstar för att jag vill ge samfundet och den lokala församlingen bästa förutsättningar för att kunna verka för Gudsriket- alltså inte de vanliga samhällspoliska frågorna. Jag sitter i kyrkofullmäktige sedan några år för FK.
  • Anonym (35an)

    Jag kommer att rösta. Vill inte ge SD makt överhuvudtaget behövs inga bakåtsträvare och abortmotståndare i kyrkopolitiken.

  • Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt)
    Tyra myra skrev 2025-09-04 21:35:16 följande:
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-04 15:06:48 följande:

    Tack för svaret. Jag svarar med samma numrering som frågorna.


    1) Jag sa inte att det fanns någon noineringsgrupp där alla var icke troende, så om du tolkade mig så så misstolkade du mig. Men jag vet ju detta om de personer som säger det om sig själva - och nej, det är inget formellt krav. En del säger helt öppet att de inte är troende. Det räcker formellt, som du nämnde, att vara medlem och döpt


    2) Jag försöker ofta  skriva kort och kärnfullt,(fast detta inlägg
    är långt) och underförstått var det så att jag inte menade att alla partipolitiker är icke troende :Däremot medför det politiserade systemet att partikanslier där många inte är svensk-kyrkligt troende får makt i samfundet. Sedan är det i realiteten så att kyrkopolitiker har inflytande över budskapet, bla eftersom de är med och anställer präster och diakoner, så i verkligheten är det inte alls vattentäta skott mellan politik och teologi.


    Sedan menar jag också att det är en fördel att förtroendevalda är troende tex då vi bestämmer verksamhetsplaner och budgetar som innehåller vad man skall prioritera/satsa på och hur mycket. Det påverkar också det rent andliga livet i församlingen.


    Vad gäller trosriktningar är det idag så att de stora skillnaderna ofta är snarare inom kyrkosamfunden än mellan dem. Jag är ju själv aktiv i flera samfund. Jag tycker det är bra om vi i fullmäktige har en klassisk kristen tro - och sådan hittar man inom de flesta kristna samfund. Jag har inget emot att en klassiskt kristet troende med en annan "samfundsinriktning" på tron (om hon/han är medlem i SVK) sitter i SVKs beslutande organ.


    Tex katolske kyrkoherden här i stan predikar långt mer lutherskt än åtskilliga präster i Svenska Kyrkan.Jag är ekumén ut i fingerspetsarna och går gärna på hans gudstjänster. VI har mycket gott ekumeniskt klimat här i stan och ber för varnandras församlingar. Däremot skulle nog inte sagde katolske präst vilja bli medlem i SVK o kandidera. Dock är faktiskt en mig närstående dubbelansluten till SVK och RKK. Väckelseprofilen Lewi petrus i pingst ville faktiskt att pingstvänner som var medlemmar i SVK skulle förbli det. Han talade till och med om pingst som en väckelserörelse i SVK tror jag.


    3) Begravningsväsendet vill jag lägga på kommunerna - och det är redan så i vissa kommuner. Jag bantar gärna Svenska Kyrkans ekonomiska kostym. det kan det var värt att vara mer självständig. Ja, jag vill ha det så att medlemmar väljer aktivt att vara med.Redan idag vuxendöper SVK flest i Sverige har det sagts, och vi har invigt en dopgrav i vår kyrka (som delas mellan SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk-Ortodoxa och en Pingstliknande församling). Jag vill gärna att doppraxis i SVk förskjuts så att en majoritet av dopen är troendedop. Jag var på gudstjänst i en församling i SVK för et tag sedan då det var 3 troendedop i gudstjänsten,


    4) Ja, och den lagen tycker jag ska bort snarast,


    5) De har absolut inflytande, och kan lägga motioner, och den valgeneral jag tänkte på vill ju ta våra präster ifrån oss. Min favoritförsamling, en konservativ sådan, har oerhört mycket folk på gudstjänsterna och jag var i helgen på läger med denna församling. Det andliga liv som finns där skulle slås sönder och samman om inte nya präster motsvarande de nuvarande fina prästerna kan efterträda så småningom.


    6)Sedan har jag ABSOLUT INTE talat om utslutning av medlemmar -som du verkade uppfatta mig. Däremot vill jag en väckelse inom Svenska Kyrkan - och som jag nämnde att doppraxis i det långa perspektivet förskjuts mot troendedop. Jag är inte alls emot en krympt kostym för samfundet, men på lång sikt vill jag förstås vinna så många som möjligt - men på grundval av att de är intresserade av tro. Kyrkans bästa tror jag är det som harmonierar med väckelse. Kyrkan i sig äör inget självändamål, men att bygga Guds rike tror jag är centrum


     Döpt och konfirmerad betyder inte automatiskt att man delar prioriteringarna med Jesus själv. Någon sade att svensken kommer till kyrkan 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon/han in. En överdrift ja - men  lite åt det hållet är det.


    Jesus är ju själva centrum i mitt liv, navet det kretsar runt. Det vill jag inte att någon skall ta ifrån mig, och jag vill utnyttja min rätt att rösta opolitiskt. 


    Du kan inte säga automatiskt att man är en dålig kandidat bara för att man är icke partipolitisk. Du kan inte  utan att veta vad jag gör säga att jag är en dålig ledamot i kyrkofullmäktige.


    Jag väljer att läsa dina punkter nerifrån och upp. Du vill att tron ska vara centrum i kyrkan. Jag menar att det är Jesu ord och gärningar som ska vara centrum i kyrkan.  Tror att det är där vi har skiljelinjen mellan oss.  För mig är diakonin och ungdomsverksamheten viktigare än hur stark tron hos individerna som arbetar inom kyrkan är.

    De flesta som arbetar inom kyrkan har en stark tro men det är också så att ibland kan tron svikta. Det finns också personer som inte öppet vill visa sin tro utan har den privat.  Du får nog söka ganska länge innan du hittar någon anställd inom Svenska Kyrkan som deklarerar att det inte har en kristen tro.

    Jag har tyvärr erfarenheter av hur man rangordnar människor efter hur stark tro de anses ha.  Detta går helt mot evangeliet och hör enligt mig inte hemma i vår Kyrka.

    Jag har aldrig ens antytt att kandidaterna i andra nomineringsgrupper skulle vara sämre än de som representerar politiska partier. Tillhör själv en icke partipolitisk nomineringsgrupp. Detta beror främst på att jag inte varit partipolitiskt engagerad men jag har efter många år lärt känna många både politiska och opolitiska nominerade.  I min nomineringsgrupp har vi den öppna kyrkan en kyrka för alla som huvudbudskap. Där skiljer vi oss inte från exempelvis S och C. och samarbetet med dem har alltid varit mycket gott.

    Vad som mest skiljer oss åt är att ingen i vår nomineringsgrupp är eller har varit politiskt aktiv. Vi är också många tidigare anställda, präster, diakoner, ungdomsledare. Vi nominerar ingen som idag är anställd i kyrkan, eftersom detta skulle kunna leda till jävs situationer.

    Jag har inte heller påstått att medlemmar utesluts,  Däremot finns det en skiljelinje där jag och min nomineringsgrupp vill ha en kyrka för ALLA även de som inte är medlemmar ska kunna komma till oss för hjälp och själslig lisa. Barn och ungdomsverksamheten ska vara öppen för alla och helst gratis om det är möjligt.

    Det har definitivt gjorts politik av politiska nomineringsgrupper. De påstås helt utan grund bestå av människor som inte är lika mycket troende som i de andra grupperna. Detta är fel

    Begravningsväsendet är redan idag organisatoriskt skilt från Kyrkan och det är väldigt få kommuner som är intresserade av att överta denna samhällstjänst från kyrkan. Detta är knappast en fråga för nomineringsgrupperna

    Däremot är fråntagandet av vigselrätten något som skulle uppröra alla präster inom Svenska Kyrkan.  Idag kan i stort sett vem som helst som är ostraffad och har goda vitsord bli vigselförrättare varför skulle prästerna i Svenska Kyrkan uteslutas?

    Jag måste faktiskt säga att jag önskar Svenska Kyrkan ett bättre öde än att ätas upp inifrån av andra kyrkor. 

    Det har alltid funnits någon sorts avundsjuka mot stadskyrkan.  Tyvärr verkar den finnas kvar fastän Svenska kyrkan sedan länge arbetat för ekumenik och verkat för inkluderande samarbeten med såväl frikyrkoförsamlingar som andra kyrkor. 

    En av de starkast växande nomineringsgrupperna är Öppen kyrka. Den nomineringsgrupp jag själv tillhör. Vi har ett mycket gott samarbete med de politiskt styrda nomineringsgrupperna och ser att allt fler faktiskt börjar känna att kyrkan i vilken de är medlemmar faktiskt är till för dem och inte tvärt om

    Du missförstod helt mitt inlägg på flera punkter. Om tron är i centrum så producerar ju det diakoni, frivilligt givande och hjälpande av utsatta (jag har själv lagt ned oerhört mycket arbete på insamlingar mot världshungern under kyrkoherde Mårten Werners ledning). Tro genererar också ungdomsverksamhet.


    Man jag tror att tron ger extra kraft och jag ser också frälsning inför evgighetemn som central och den talar ju Jesus mycket om också. 


    Jag talade inte om anställda utan om förtroendevalda som själva säger att de inte har tro.


    Jag vet inte vad du menar med "rangordning". Du får förklara mer precist, Jag har i all fall en stark tro och har själv erfarenheter av det övernaturliga, och jag tänker inte lämna min tro.


    Det finns över huvud taget ingen nomineringsgrupp eller kandidater som jag känner till som vill förbjuda någon att komma på gudstjänster och andra samlingar, oavsett om man är medlem eller inte. Det finns ingen nomineringsgrupp som vill "exkommunicera någon", och ingen nomineringsgrupp som vill hindra någon oavsett medlemskap eller inte från att få hjälp materiellt eller själsligt. Så det har du fått om bakfoten.


    jag har aldrig sagt att alla politiska kandidater är icke troende, men jag önskar att alla kandidater i en framtid är regelbundet kyrkligt aktiva.


    Jag kan tänka mig både kommuner och privata föreningar eller företag osv som huvudmän för begravningsväsendet.


    Det stämmer inte alls detta med vigselrätten. Jag har varit i kontakt med en präst i SVK som frivilligt avsagt sig vigselrätten och jag ändrar mig inte i den frågan. Jag vill ha och vill arbeta för ett system som ute i Europa. Det fungerar bra där - och dessutom kan en vigselgudstjänst utan juridik vara hur festlig som helst. Ute i Europa har man skiljt juridiskt och andligt. I regel har man den kyrkliga vigseln (om man vill ha en sådan) efter den borgerliga, och juridiska,


    Jag har väl aldrig sagt att något ska ätas upp?

Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?