• Tyra myra

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.  

Hur tänker ni göra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?
  • Anonym (Freg)

Kyrkovalet är meningslöst eftersom det inte handlar om kyrkan utan om partipolitik.

Vi röstar redan på partier i tre andra val. Det räcker så.

Partierna har tagit över styret av kyrkan för att använda denna som en del av sitt politiska program för att styra samhället i stort och de partilojala röstar. 

De få icke-politiska alternativen som finns, det är väl typ Frimodig Kyrka och POSK, som har bibeln/religionen/kyrkan självt som huvudsak kommer därför aldrig att få majoritet.

Därför: efter valet 2025 kommer fortfarande partipolitiken att dominera kyrkan.

Ut med partierna ur kyrkan.

• Jemp
    Anonym (Freg) skrev 2025-08-14 09:59:29 följande:

Kyrkovalet är meningslöst eftersom det inte handlar om kyrkan utan om partipolitik.

Vi röstar redan på partier i tre andra val. Det räcker så.

Partierna har tagit över styret av kyrkan för att använda denna som en del av sitt politiska program för att styra samhället i stort och de partilojala röstar. 

De få icke-politiska alternativen som finns, det är väl typ Frimodig Kyrka och POSK, som har bibeln/religionen/kyrkan självt som huvudsak kommer därför aldrig att få majoritet.

Därför: efter valet 2025 kommer fortfarande partipolitiken att dominera kyrkan.

Ut med partierna ur kyrkan.

Men det gör det väl inte mindre viktigt att rösta?
  • Anonym (Freg)
    Jemp skrev 2025-08-14 10:02:49 följande:
    Men det gör det väl inte mindre viktigt att rösta?
    Jo.

Rösta på Frimodig Kyrka eller POSK blir meningslöst eftersom partiapparaterna mobiliserar sina horder av medlemmar och aktiva.

Allt för att behålla den politiska kontrollen. 

Kyrkans hela struktur är trasig.

Jag tror att POSK exempelvis har ett förslag på att göra om valsystemet och att Frimodig Kyrka vill förbjuda partier att delta.

Inget av detta kommer givetvis att hända så länge POSK och Frimodig Kyrka bara har 55 av 249 platser.

Två grupper som dessutom saknar den landsomfattande organisation som partier som MP, V och S har för att rekrytera väljare.

De kommer aldrig att få makten.
  • Mentat

Ja, jag röstar i alla val - efter att ha satt mig in i vad de olika valen innebär. Rösträtten må vara en rättighet, men det senare anser jag vara min skyldighet. Tyvärr verkar den inställningen inte vara så allmän som man kunde önska.

• Anonym (Freg)

Valet 2021:

Partier:

S+V+C+MP (vänsteroppositionen i riksdagen) - 127 mandat av 249

M+L+KD+SD (Tidösamarbetet i risksdagen) - 50 mandat

AfS - 3 mandat av 249

Totalt politiska Mandat - 180 av 249

- - - - - - - - 

Icke politiska grupper:

Frimodig Kyrka - 8 mandat av 249

POSK - 47 mandat av 249

Öppen Kyrka 13 mandat av 249

Himmel och Jord 1 mandat av 249 

Totalt opolitiska mandat - 69 av 249

- - - - 

Sossarna, ensamma, är större än alla opolitiska grupper ihop!

Kommer sossarna självmant att ta bort politiken från kyrkan, sin egen makt?

Nä.

So whats the point?

• Anonym (A)
    Tyra myra skrev 2025-04-05 18:35:52 följande:
    Jag tror inte att det är så många som är medlemmar av slentrian. Det är förvånansvärt många som uppskattar Svenska kyrkans arbete och därför inte går ur som medlemmar i den.  

Under senare tid har kyrkans arbete ute i vårt samhälle allt mer uppskattats.  Speciellt där dagens samhälle börjat knaka i fogarna och människor hamnar mellan stolarna.  Många har insett att Svenska kyrkan är en viktig del av vårt samhällsbygge.

Oavsett om man är troende eller ej uppskattas kyrkans verksamhet och förvaltandet av vårt kulturarv.
    Med tanke på hur många som är med i Svenska Kyrkan och hur många som faktiskt röstar, så är det tydligt att många är med bara av slentrian.

Det första kyrkovalet, enligt den form som finns nu, hölls 2001 och då röstade drygt 14% av de röstberättigade. I kyrkovalet 2021 röstade drygt 18,39 % av 4 898 123 röstberättigade personer, vilket är det näst högsta deltagandet sedan 1930-talet.
  • Anonym (Freg)

Förändring av kyrkan kommer inte att kunna ske inifrån kyrkan utan kan bara komma från riskdagen.

Där är de riktiga valen.

• aspstrand

Nej, jag vet inte ens hur det går till, eller varför möjligheten finns.

• Rataxes

Nej, jag lämnade den där skitföreningen för över 30 år sedan, och slipper därför bry mig om det där kyrkovalet.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?