Kommer du att rösta i kyrkovalet?
Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.
Hur tänker ni göra? Motivera gärna.
Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.
Hur tänker ni göra? Motivera gärna.
Kyrkovalet är meningslöst eftersom det inte handlar om kyrkan utan om partipolitik.
Vi röstar redan på partier i tre andra val. Det räcker så.
Partierna har tagit över styret av kyrkan för att använda denna som en del av sitt politiska program för att styra samhället i stort och de partilojala röstar.
De få icke-politiska alternativen som finns, det är väl typ Frimodig Kyrka och POSK, som har bibeln/religionen/kyrkan självt som huvudsak kommer därför aldrig att få majoritet.
Därför: efter valet 2025 kommer fortfarande partipolitiken att dominera kyrkan.
Ut med partierna ur kyrkan.
Kyrkovalet är meningslöst eftersom det inte handlar om kyrkan utan om partipolitik.
Vi röstar redan på partier i tre andra val. Det räcker så.
Partierna har tagit över styret av kyrkan för att använda denna som en del av sitt politiska program för att styra samhället i stort och de partilojala röstar.
De få icke-politiska alternativen som finns, det är väl typ Frimodig Kyrka och POSK, som har bibeln/religionen/kyrkan självt som huvudsak kommer därför aldrig att få majoritet.
Därför: efter valet 2025 kommer fortfarande partipolitiken att dominera kyrkan.
Ut med partierna ur kyrkan.
Självklart
Ja, jag röstar i alla val - efter att ha satt mig in i vad de olika valen innebär. Rösträtten må vara en rättighet, men det senare anser jag vara min skyldighet. Tyvärr verkar den inställningen inte vara så allmän som man kunde önska.
Valet 2021:
Partier:
S+V+C+MP (vänsteroppositionen i riksdagen) - 127 mandat av 249
M+L+KD+SD (Tidösamarbetet i risksdagen) - 50 mandat
AfS - 3 mandat av 249
Totalt politiska Mandat - 180 av 249
- - - - - - - -
Icke politiska grupper:
Frimodig Kyrka - 8 mandat av 249
POSK - 47 mandat av 249
Öppen Kyrka 13 mandat av 249
Himmel och Jord 1 mandat av 249
Totalt opolitiska mandat - 69 av 249
- - - -
Sossarna, ensamma, är större än alla opolitiska grupper ihop!
Kommer sossarna självmant att ta bort politiken från kyrkan, sin egen makt?
Nä.
So whats the point?
Förändring av kyrkan kommer inte att kunna ske inifrån kyrkan utan kan bara komma från riskdagen.
Där är de riktiga valen.
Nej, jag vet inte ens hur det går till, eller varför möjligheten finns.
Nej, jag lämnade den där skitföreningen för över 30 år sedan, och slipper därför bry mig om det där kyrkovalet.