• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (?) skrev 2025-04-10 21:46:29 följande:
    Usa må väl ha en framtid men inte med nuvarande president och administration. 
    Tror få länder spöar Kina vad gäller arbetsmoral .... möjligen Nord-korea.
     Men det är ju inte heller frivilligt.
    I usa får man välja mellan operation och banklån om man inte vill avlida utan försäkring.
    Det har gnällts i alla år på våra svenska skatter men, titta på vad vi fått för pengarna!
    Utbildning, sjukvård, äldrevård. trygghet, föräldraledighet - listan kan göras lång.
    Det är vad jag vill betala min skatt till. 
    Kineser sover på jobbet. Lyfter inte ett finger mer än det som ingår i deras arbetsbeskrivning 
  • Tyra myra

Demokratin i USA har fått sig en kraftig törn. Det räcker inte att ha demokratiska val om man sätter en despot i förarsätet.  Hur stor skada han kommer att göra är ännu svårt att uppskatta men detta handelskrig mot Kina kommer han aldrig att vinna. Helt enkelt därför att han tillslut kommer att få så många Amerikaner mot sig att han inte kan sitta kvar.  

Vad som då finns kvar av världens ledande ekonomi kan vi bara fantisera om men vi kan se tillbaka på Romarrikets fall.  

Hela världens ekonomier kommer att påverkas och vi ska vara väldigt försiktiga med vilka vi lierar oss med i framtiden. Drömmen om frihandel kan vi glömma

• Anonym (?)

Någon centimeter från en annan verklighet....
    Tvivlar på att ens detta var sant.
    Även en kass skytt borde kunna träffa en melon på det avståndet.

• Dr Nail
    Anonym (?) skrev 2025-04-10 21:46:29 följande:
    Usa må väl ha en framtid men inte med nuvarande president och administration. 
    Tror få länder spöar Kina vad gäller arbetsmoral .... möjligen Nord-korea.
     Men det är ju inte heller frivilligt.
    I usa får man välja mellan operation och banklån om man inte vill avlida utan försäkring.
    Det har gnällts i alla år på våra svenska skatter men, titta på vad vi fått för pengarna!
    Utbildning, sjukvård, äldrevård. trygghet, föräldraledighet - listan kan göras lång.
    Det är vad jag vill betala min skatt till. 
    Jag tror inte Nordkorea spöar Kinas arbetsmoral, men möjligtvis gör Sydkorea det. För det mesta är det nog jämnt skägg då det råder ungefär samma självuppoffrande arbetskultur (Japan likaså). Det baserat på kineserna jag känner och på mina besök i landet. Alltså urbana kontorstyper och business-orienterade personer.
  • Anonym (Why?)
    Dr Nail skrev 2025-04-10 21:15:46 följande:
    De har en bra arbetsmoral. Men de kommer aldrig att arbeta lika hårt (och billigt) som kineserna till exempel, eller indierna.

Själv tar jag bort mina pengar från USA. Ser ingen framtid i det landet längre, bara en känsla jag har.
    Det handlar inte om arbetsmoral. Det handlar om att de inte har någon trygghet på arbetsmarknaden. Att det är helt normalt att arbetsgivaren kräver 70-80 timmars arbetsvecka. Musk tyckte ju att den ska ökas till 120 timmar. Arbeta dygnet runt, ha ingen fritid, gå hem och skapa barn med frun och sen tillbaka till jobbet. Om du inte "ställer upp" för jobbet så blir du av med det även om du redan lagt 70 timmar den veckan. 
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 17:35:14 följande:

Förhandlingarna med omvärlden flyter på bra, säger Vita husets ekonomiska rådgivare Kevin Hassett till CNBC, medan han konstaterar att ?cirka 15? länder har lämnat in konkreta förslag.

? Vi granskar och överväger dem nu innan vi avgör om de är tillräckligt bra för att presenteras för presidenten, säger han.

omni.se/pausen-ifragasattes-internt-fanns-redan-klara-avtal/a/1Mbwzl

Förslaget att om USA tar bort alla tullar så gör EU likadant var inte intressant.

I den här regleringen av "orättvisor" anser USA att det är rättvist för USA om det är orättvist för någon annan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jury)

Trump kommer att förlora tullkriget mot Kina.

Kineserna är mycket mer stålsatta än USA på att inte ge sig. För dom är det Opiumkriget version 3.0 som utspelas mot Trump, som naivt tror att det bara är ett handelskrig som kan avslutas med en deal lika lätt som det blev påbörjat. 

Kineserna har också bättre kort att spela ut förutom att bara höja tullsatser. Att dumpa priset på amerikanska statsbligationer t.ex.  Att helt strunta i amerikanska patenter och licenser. Att införa exportförbud för kritiska mineraler. Att inspektera alla fartyg till och från Taiwan. etc.

• Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-11 00:31:37 följande:
    Jag tror inte Nordkorea spöar Kinas arbetsmoral, men möjligtvis gör Sydkorea det. För det mesta är det nog jämnt skägg då det råder ungefär samma självuppoffrande arbetskultur (Japan likaså). Det baserat på kineserna jag känner och på mina besök i landet. Alltså urbana kontorstyper och business-orienterade personer.
    I kina så finns det akvarium med färska fiskar i supermarkets. Det var en fisk som hade hoppat ur akvariumet och låg och dog på golvet. Chefen såg det, tittade på mellanchefen, mellanchefen tillkallade en städare som hjälpte fisken. Så ser det ut i kina. Kan inte jämföras med Japan alls. Så fort en kines har lite att göra så lägger sig dom och sover. Det härstammar naturligtvis från en kultur där om du gör andras jobb finns risk för hårda straff. 

Samma sak i usa egentligen på de stora biltillverkarna. Skulle du göra någon annans jobb, om än av misstag, eller för att få saker gjorda så ser fackföreningen till att du får sparken.

Det är skillnad mellan att besöka ett land jämfört med att leva i det.
  • Anonym (Bodoni)

Så, 10% tullar nu i stället? Trump kanske ska hota med 100% lite då och då för att göra klipp på börsen?

• klyban
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 22:01:30 följande:
    De elaka Demokraterna gjorde det olagligt att inte ha försäkring.

Och ändå har MASSOR fått billigare vård, men såklart den delen utlämnas alltid :lol:

Man inser att du hittat information i sektens kaninhål, och att du inte ens vet inser man nu.
    Men för skoj skull och för vår allas nöje, vilken lag är detta säger du?
    Men det är sant att det blir lite böter om man inte gör det rätt.

Men inser i detta läge du är emot att Amerikanare ska få billigare vård.
    Och sen hur kan du missa alla nu som har obamacare och tillgång till billigare vård och so inte hade det före, vi pratar om många miljoner här.
    Men tydligen vill du inte Amerikanaren ska få billigare vård.

Så varför är de emot att de ska få detta för?

Eller är det bara för sekten säger det som du upperar felet du gör(Ej om böterna, utan att så många fått försäkring och aldrig haft det innan, men det är lugnt, du vill inte att dom ska få billigare vård, undrar vad dom gjort dig.)

Svar på tråden Trumps tullar