• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Virriga Vera
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-11 13:39:01 följande:
    I kina så finns det akvarium med färska fiskar i supermarkets. Det var en fisk som hade hoppat ur akvariumet och låg och dog på golvet. Chefen såg det, tittade på mellanchefen, mellanchefen tillkallade en städare som hjälpte fisken. Så ser det ut i kina. Kan inte jämföras med Japan alls. Så fort en kines har lite att göra så lägger sig dom och sover. Det härstammar naturligtvis från en kultur där om du gör andras jobb finns risk för hårda straff. 

Samma sak i usa egentligen på de stora biltillverkarna. Skulle du göra någon annans jobb, om än av misstag, eller för att få saker gjorda så ser fackföreningen till att du får sparken.

Det är skillnad mellan att besöka ett land jämfört med att leva i det.
    För många herrans år sedan blev jag uppmanad att söka jobb på ett nystartat amerikanskt företag inom it/mobilbranchen här i Sverige. Enligt den svenske chefen så var jag exakt den dom letade efter, allt var klart jobbet var mitt men de var tvungna att spela in arbetsintervjun med mig som skulle skickas till USA. Sagt och gjort, vi gjorde intervjun och den skickades till USA för att de amerikanska cheferna ville se den. Jag fick inte jobbet för att jag var för självständig, tog egna beslut och det kändes inte som om jag skulle vara lojal mot företaget. Jag har för mig att företaget blev väldigt kortlivat i Sverige då de inte lyckades hitta bra och duktiga medarbetare och att de inte riktigt förstod att det vara svensk arbetslagstiftning som gällde i Sverige.
  • Anonym (usd)

Det är meningen att det nuvarande ekonomiska systemet ska krascha. Det är hela planen från Trumps sida

Det ekonomiska system som alla andra tycker fungerar så bra idag har resulterat i detta
    .

-

33 triljoner dollar i federal skuld och ökande

Det är detta Trump kämpar mot och om det gamla systemet leder till 33 triljoner dollar i skuld - då måste det gamla systemet rivas och byggas om

• Anonym (usd)
    Anonym (A) skrev 2025-04-09 18:18:55 följande:
    Helt galet vilken summa.
    Vad är en rimlig summa för en produkt typ Iphone då givet den teknik den innehåller och den miljöpåverkan den har?

Det r kanske bra att den typen av produkter som i princip är slit-och-släng idag blir dyrare?

Mat kan gärna vara billigt men Iphones och t-shirtar behöver inte vara billiga.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (usd) skrev 2025-04-11 14:04:17 följande:

Det är meningen att det nuvarande ekonomiska systemet ska krascha. Det är hela planen från Trumps sida

Det ekonomiska system som alla andra tycker fungerar så bra idag har resulterat i detta
    .

-

Det är detta Trump kämpar mot och om det gamla systemet leder till 33 triljoner dollar i skuld - då måste det gamla systemet rivas och byggas om

Du tror att usa kan försättas i konkurs och få en skuldsanering? Skulder försvinner inte. Om man nu inte väljer att trycka ut mer dollars, men då blir valutan förstås värdelös.
  • Virriga Vera

.

-

Planen verkar ju vara att Trump och hans miljardärvänner ska bli ännu rikare.
  • Kermit1561

.

-

Problemet är väl att inget av det Trump gör egentligen löser några problem. Det är som vanligt med honom en dokusåpa-show där det viktiga är illusionen av att han gör nått bra... 
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2025-04-11 13:21:31 följande:

Trump kommer att förlora tullkriget mot Kina.

Kineserna är mycket mer stålsatta än USA på att inte ge sig. För dom är det Opiumkriget version 3.0 som utspelas mot Trump, som naivt tror att det bara är ett handelskrig som kan avslutas med en deal lika lätt som det blev påbörjat. 

Kineserna har också bättre kort att spela ut förutom att bara höja tullsatser. Att dumpa priset på amerikanska statsbligationer t.ex.  Att helt strunta i amerikanska patenter och licenser. Att införa exportförbud för kritiska mineraler. Att inspektera alla fartyg till och från Taiwan. etc.

Om sedan resten av världen också börjar sälja sina amerikanska investeringar blir det riktigt roligt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 17:35:14 följande:

Förhandlingarna med omvärlden flyter på bra, säger Vita husets ekonomiska rådgivare Kevin Hassett till CNBC, medan han konstaterar att ?cirka 15? länder har lämnat in konkreta förslag.

? Vi granskar och överväger dem nu innan vi avgör om de är tillräckligt bra för att presenteras för presidenten, säger han.

omni.se/pausen-ifragasattes-internt-fanns-redan-klara-avtal/a/1Mbwzl

ASG! Vilken överraskning att de hävdar att det går bra! Om Trump kissade på sig skulle de hävda att allt går bra och enligt plan..... 

Man kan återanvända de gamla skämten som handlade om ryssland:
    -Hur vet man att Trump ljuger
    -Varför undrar du det sade han nått? 
    -Ja, 
    -Då ljög han  
  • Anonym (Bodoni)
    nihka skrev 2025-04-11 14:21:15 följande:
    Om sedan resten av världen också börjar sälja sina amerikanska investeringar blir det riktigt roligt.
    Läste något om att kina sakteligen har börjat sälja sina räntefonder (?) (är det samma sak som obligationer?)och att det påverkade usa:s ekonomi.

Ja, Trump förstör usa:s varumärke för omvärlden. Han behöver göra något för att stärka den. Kanske skipa fred mellan Ryssland och Ukraina? Det skulle ju vara enkelt hävdade han.
  • Anonym (usd)
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-11 14:10:03 följande:
    Du tror att usa kan försättas i konkurs och få en skuldsanering? Skulder försvinner inte. Om man nu inte väljer att trycka ut mer dollars, men då blir valutan förstås värdelös.
    Det uttalade målet är att sänka/radera statsskulden.

Om det nuvarande systemet då gör att statsskulden växer med 2-3 triljoner dollar om året kan man inte låta det nuvarande systemet få fortsätta som vanligt. Oavsett vad andra tycker om en och kallar en.

You can hate me now!
    But I wont stop now!

(Nas,1999)
Svar på tråden Trumps tullar