• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (usd) skrev 2025-04-13 07:47:02 följande:

Det vet vi ju inte än.

När spelplanen är riggad på ett sätt att du vet att du kommer att förlora (2-3 triljoner dollar om året i det här fallet) så finns det ganska lite anledning att inte kasta upp hela spelplanen i luften och se hur brickorna landar och sedan jobba därifrån.

En del kommer att landa väl. Annat inte. Men att bibehålla dagens spelplan ger garanterad förlust.

(nu har ju USA exempelvis fått tillbaka militär kontroll över Panamakanalen och kineserna tvingats bort därifrån - bara en sådan sak)

- - -

Jag tycker han verkar ta impopulära beslut mest hela tiden.
    han borde ju kunna imitera någon av de mest framgångsrika presidenternas politik, Obama t ex. Trumps politik ökade usa:s skuldberg med några triljoner under hans förra mandatperiod.
  • Anonym (Bodoni)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 15:42:53 följande:

Om du inte anser att tex 5,5xx är mellan 5 och 6, är det ok för mig, kör med din egen matte om du vill.
    Nej det var slarvigt att skriva euro, menade de dåtida valutorna i FR, DE, NL, BE. 

Jag har inte skrivit något om när tidpunkten för inte allt för länge sedan var, så förstår inte varför du tar upp det när du citerar mig. Hallucinerar du? 

Vilka ni? Du kan adressera mig med du. 

Appropå dollarn, 2008 låg den på någonstans runt $6 om jag inte missminner mig. Usa hade bostadskrisen då.
  • Virriga Vera
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-13 15:54:01 följande:
    Appropå dollarn, 2008 låg den på någonstans runt $6 om jag inte missminner mig. Usa hade bostadskrisen då.
    Vi var i Florida i 4 veckor feb/mars 2008 och kunde följa vilken kurs när vi tog ut pengar via ATM. Den bästa kursen var 5,26 sedan ökade den för varje gång vi tog ut pengar. tror att det sista uttaget var närmare 5,50.
  • Padirac
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-13 15:52:09 följande:
    han borde ju kunna imitera någon av de mest framgångsrika presidenternas politik, Obama t ex. Trumps politik ökade usa:s skuldberg med några triljoner under hans förra mandatperiod.
    I december 2024 innan Trump tillträtt som president vill han få republikanerna att driva igenom att helt och hållet ta bort skuldtaket. Det diskuterades då vad han tänkt göra med alla pengar som då skulle lånas.

omni.se/trump-vill-slopa-skuldtaket-det-ar-meningslost/a/8q7WqE
  • Anonym (Bodoni)
    Padirac skrev 2025-04-13 21:32:41 följande:
    I december 2024 innan Trump tillträtt som president vill han få republikanerna att driva igenom att helt och hållet ta bort skuldtaket. Det diskuterades då vad han tänkt göra med alla pengar som då skulle lånas.

Då använder han kanske skuldberget som en ursäkt för att kunna roffa åt sig pengar. Det är ju oroväckande. 

Alla skrattade så gott i ovala rummet då Trump presenterade att schwab hade gjort miljardklipp på tariffkaoset Trump lagt upp.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-04-13 21:32:41 följande:

Vad hade han tänkt göra med pengarna? Han är inte den enda som velat ta bort taket.

Time and again, Democrats have tried to repeal or rethink the debt ceiling ? the legal maximum that the U.S. government may borrow to pay for spending it has already approved ? and each time, they?ve encountered steep resistance.

www.schatz.senate.gov/news/in-the-news/as-debt-ceiling-fight-rages-democrats-bring-up-an-old-idea-abolish-it
  • Anonym (?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 15:42:53 följande:

Om du inte anser att tex 5,5xx är mellan 5 och 6, är det ok för mig, kör med din egen matte om du vill.
    Nej det var slarvigt att skriva euro, menade de dåtida valutorna i FR, DE, NL, BE. 

Jag har inte skrivit något om när tidpunkten för inte allt för länge sedan var, så förstår inte varför du tar upp det när du citerar mig. Hallucinerar du? 

Vilka ni? Du kan adressera mig med du. 

???
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (?) skrev 2025-04-13 22:48:55 följande:
    ???
    Din fråga är inte så tydlig, du borde kanske formulera om den och gärna använda några ord då. 
  • Anonym (?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 23:05:06 följande:
    Din fråga är inte så tydlig, du borde kanske formulera om den och gärna använda några ord då. 
    Frågan är baserad på en fullkomligt obegriplig kommentar.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (?) skrev 2025-04-13 23:22:56 följande:
    Frågan är baserad på en fullkomligt obegriplig kommentar.

Ok.
    Kan inte hjälpa dig med läsförståelsen tyvärr. 
Svar på tråden Trumps tullar