• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Kermit1561
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-29 23:50:42 följande:

Nu tänkte amazon att tullarna och deras extrakostnad  visas på deras produkter. Det anser Trumpadministrationen vara fientligt.

Det är två saker här:
    -Administrationen vill ljuga och förväntar sig att alla ska hjälpa till med det.
    -administrationen vill bestämma över ett privatägt företag.

Borde inte Trump tycka att det är bra att tullarna blottläggs? Eller tror folket på riktigt att de inte betalar den här extraskatten?

Det handlar om yttrandefrihet också, men uppenbarligen är den inte så viktig när den är till Trumps nackdel....
  • klyban
    Kermit1561 skrev 2025-04-30 09:03:41 följande:
    Det handlar om yttrandefrihet också, men uppenbarligen är den inte så viktig när den är till Trumps nackdel....

Yttrandefrihet att bli arg på företag som bara är till hjälp för sina kunder Solig
    Rätt komiskt ditt påstående, och med tanke på det inte hamnar på samma sida av jordklotet och när vi sakliga berättar att yttrandefrihet är inte obegränsad, utan att den begränsar förtal och annat sånt där.

Olämpligt att ge sig på företag som bara hjälper sina kunder som president.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Bodoni)
    Tow2Mater skrev 2025-04-30 01:27:38 följande:
    Amazons ledare och Kina har partnerskap, det är nog mest därför de ens ville göra det - dvs politiskt - om det ens var tanken, kanske mest fakenews.

?The team that runs our ultra low cost Amazon Haul store has considered listing import charges on certain products. This was never a consideration for the main Amazon site and nothing has been implemented on any Amazon properties,? an Amazon spokesperson said in a statement per the Washington Post?s Jeff Stein.

www.msn.com/en-us/news/politics/amazon-listing-tariff-prices-is-a-hostile-and-political-act-white-house-says/ar-AA1DQuPJ

That briefing document, and interviews with more than two dozen people who have been involved in Amazon's China operation, reveal how the company has survived and thrived in China by helping to further the ruling Communist Party's global economic and political agenda, while at times pushing back on some government demands.
    www.reuters.com/world/china/amazon-partnered-with-china-propaganda-arm-win-beijings-favor-document-shows-2021-12-17/

Myndigheter kan annars visst ställa krav på privata företag, det finns många krav som ställs.
    Det är pga att Trump ringde bezos. Han har ju själv sagt det. Trump och deras administration sade själva att det var  fientligt politiskt (med undermeningen att konsumenterna inte ska medvetandegöras att de får en extra skatt.)
  • Anonym (Bodoni)
    Kermit1561 skrev 2025-04-30 09:03:41 följande:
    Regeringen borde inte vara och påta i sånt. (Trump borde inte göra reklamjippon för andra privata företag såsom Tes-slurs heller.)

Det borde vara och förbli the land of the free.
  • Anonym (Bodoni)
    Tow2Mater skrev 2025-04-30 01:27:38 följande:
    Myndigheter kan annars visst ställa krav på privata företag, det finns många krav som ställs.

Ja, myndigheter ställer krav på företag men vad är jämförbart? Vad är anledningen till att göra det ens? 

• Tow2Mater
    Anonym (Mini) skrev 2025-04-30 07:27:39 följande:
    Vad skulle vara problemet med att visa tullarna menar du? Antar att du inte menar rent tekniskt, du kan ju inte tro att prisalgoritmerna skulle innebära några som helst problem att låta tullarna skifta beroende på pris vid en viss tidpunkt. Datan finns ju redan, vad skulle problemet vara med att hämta och visa.
    Tänker mer hur de ska visas rättvist. Att en del låter hela beloppet läggas på vara till kund och andra inget alls, men varan kan ändå komma från samma ursprung. Och tullarna är ju satta på priset vid inkop, medan forsäljningspriset till kund kan skifta dagligen beroende på algoritmerna. Just det kan kanske losas med en beräkning som beaktar det, och automatiskt justerar, men jag ser mest en risk att det bara skulle visas som en generell % sats for allt med samma ursprung. Att kunden på något sätt skulle främjas av detta har jag svårt att se. Ser det mest som en politisk grej.
  • Anonym (usd)

Det händer saker i alla fall.

Kina eller USA - vem blinkar först?

• Anonym (Bodoni)
    Tow2Mater skrev 2025-04-30 13:03:10 följande:
    Tänker mer hur de ska visas rättvist. Att en del låter hela beloppet läggas på vara till kund och andra inget alls, men varan kan ändå komma från samma ursprung. Och tullarna är ju satta på priset vid inkop, medan forsäljningspriset till kund kan skifta dagligen beroende på algoritmerna. Just det kan kanske losas med en beräkning som beaktar det, och automatiskt justerar, men jag ser mest en risk att det bara skulle visas som en generell % sats for allt med samma ursprung. Att kunden på något sätt skulle främjas av detta har jag svårt att se. Ser det mest som en politisk grej.

Tullarna är ju en politisk grej. 

Visa tullkostnaderna eller välja att inte visa tullkostnaderna är en konsekvens av den politiska grejen.

Och då, som Trump anser att det ska vara fientligt tyder ju på att han förväntar sig att konsumenterna ska hemlighållas hans extra skatt. 

Vad skulle kunna hända om amazon visade kostnaderna? Jag trodde usa var ett fritt land? Som det låter nu så har bezos i realiteten inget val.

Jag antar att han vill dölja den här extraskatten då det går mot hans löften att sänka (ta bort?) skatt.

• Anonym (Mini)
    Tow2Mater skrev 2025-04-30 13:03:10 följande:
    Man är transparent och skriver ut vad som är vad. Kunden bestämmer utefter det, det lär ju vara en selling point efter övertygelse. Hur menar du att rättvisa kommer in i det, olika fält visar fakta, jag utgår ifrån att även amerikaner kan läsa text och siffror? Ja servrar på alla möjliga platser klarar av att göra beräkningar, det är en fiffig grej med datorer.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (Mini) skrev 2025-04-30 14:16:16 följande:
    Man är transparent och skriver ut vad som är vad. Kunden bestämmer utefter det, det lär ju vara en selling point efter övertygelse. Hur menar du att rättvisa kommer in i det, olika fält visar fakta, jag utgår ifrån att även amerikaner kan läsa text och siffror? Ja servrar på alla möjliga platser klarar av att göra beräkningar, det är en fiffig grej med datorer.
    Påstår sig inte Trump administrationen att de vill öka transparensen förresten? Det är ju bara lögner
Svar på tråden Trumps tullar