• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • klyban
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-20 13:52:41 följande:

Det är verkligen inte samma sak att leda ett företag än ett land. Säger man upp folk, eller skapar situationer där företag tvingas säga upp så blir det färre skattebetalare. Man blir ju inte av med bekymret.

Nu har väl Trump haft en 11 konkurser så han är ju inte särskilt bra på att vara en företagsledare heller.

Det fanns ju en president i något afrikanskt land som ansåg att man skulle skulle trycka ut mer pengar för att råda bot på statsskulden. Tullarna känns lite åt det hållet. Trump har f ö skapat en egen valuta. Det borde vara olagligt för en president att skapa en konkurrerande valuta med ens eget land. 

Bara 11st :lol:
    trumpen är en av dom som gjort största KK i världshistorien, och detta skedde enbart pga trumpen vägrade lyssna på experterna.

Sen den du citerar tycker jag berättar just detta med att det är skillnad att leda ett land eller leda ett företag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Dr Nail

Ni anar inte hur mycket para jag kommer dra in om EU tar bort de där förbannade tullarna på kinesiska EV! Då spelar det nästan ingen roll vad USA gör, vi kan tjäna pengar ändå.

• Anonym (H)

Har inte läst hela tråden, men som svar på ts fråga: Nej, USA kommer inte att bli rikare, tvärtom. Trump är på god väg att isolera USA vilket försvagar landet. Intellektuella kommer att fly landet och kvar blir människor som saknar högre utbildning. Hoppas att dessa högutbildade människor kommer till Europa och hjälper oss att bli starkare. Den som vinner är den som lyckas skapa allierade och anpassa sig samt kompromissa. Det är så man blir starkare. Gäller så väl nationer som på individnivå.

• Anonym (H)
    Snälla Killen skrev 2025-04-17 20:09:47 följande:

Trump verkar vara i full färd med att trasha den amerikanska ekonomin, samtidigt som han skyller på att det är alla andras fel (tidigare presidenter, andra länder, fake media, osv).

Så nej, USA kommer att bli fattigare i takt med att de tar avstånd från resten av omvärlden...

Han är på god väg att kasta tillbaka landet många år bakåt i tiden. Positivt är att Europa kommer stå mer enat och det är värt att slippa vara beroende av pisslandet USA. För min del får han gärna driva landet i konkurs. 
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (H) skrev 2025-04-20 14:42:02 följande:

Har inte läst hela tråden, men som svar på ts fråga: Nej, USA kommer inte att bli rikare, tvärtom. Trump är på god väg att isolera USA vilket försvagar landet. Intellektuella kommer att fly landet och kvar blir människor som saknar högre utbildning. Hoppas att dessa högutbildade människor kommer till Europa och hjälper oss att bli starkare. Den som vinner är den som lyckas skapa allierade och anpassa sig samt kompromissa. Det är så man blir starkare. Gäller så väl nationer som på individnivå.

Jag är orolig över att att Trump kommer att skapa något som tar lång tid att återställa. Jag älskar usa och vill att det ska gå väl för landet.

Vad (borde) en ledare för ett land vilja att ens befolkning har? (Alla)

-frihet
    -hälsa
    -lycka
    -fred
    -trygghet

Jag antar att han föreställer sig att hans politik (tullarna bl a) ska göra det. Men den skapar ju i realiteten motsatsen.
  • persikofjaril
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-20 15:11:09 följande:
    Jag är orolig över att att Trump kommer att skapa något som tar lång tid att återställa. Jag älskar usa och vill att det ska gå väl för landet.

Vad (borde) en ledare för ett land vilja att ens befolkning har? (Alla)

-frihet
    -hälsa
    -lycka
    -fred
    -trygghet

Jag antar att han föreställer sig att hans politik (tullarna bl a) ska göra det. Men den skapar ju i realiteten motsatsen.
    Jag är inte säker på att han vill folket i USA väl, förutom sig själv och sina rika vänner. Resten skiter han i, även de som är del av MAGA. Han vill bara ha makt och pengar. 
  • Anonym (?)

Undrar vad hans agenda är? Vet han ens själv?
    Ok att han har sett till att omge sig med ja-sägare men finns det verkligen i staben runt honom med nykter syn på tillvaron?
    Han verkar ju varenda bokstavs-kombo utom en - I och Q.
    Någon påstod att han har 11 konkurser bakom sig och en av dem ska ha varit en av landets eller världens största. Sant eller inte har jag ingen aning om....
    Nu har han chans på nytt rekord - kursa hela USA och delar av eller hela världsekonomin.

• klyban
    Anonym (?) skrev 2025-04-20 16:27:40 följande:

Undrar vad hans agenda är? Vet han ens själv?
    Ok att han har sett till att omge sig med ja-sägare men finns det verkligen i staben runt honom med nykter syn på tillvaron?
    Han verkar ju varenda bokstavs-kombo utom en - I och Q.
    Någon påstod att han har 11 konkurser bakom sig och en av dem ska ha varit en av landets eller världens största. Sant eller inte har jag ingen aning om....
    Nu har han chans på nytt rekord - kursa hela USA och delar av eller hela världsekonomin.

KK är inte doms törsta, men tror det är topp 3 och mot helt garanterat topp 5 största någonsin.
    Och nu är det också värt och nämna att 20 år har också gott, det är så man inser alla dessa KK var gigantiska.

Och $500 miljoner obligationer var inte nog för rädda företaget heller.

Det var sen här donalds åkte till Deutche bank och lånade tvättade pengar av dom och som något stod pant för och allt pekar på ryssland.(<Värt och nämna att Deutche bank har domar på sig för just rysk penningtvätt.

Sen som du säger, donalds är inte speciellt intelligent, och det enda han är bra på är just bondfångeri.
    För där är han ett geni och det är den som gjort han till president, och troligen den som ljuger mest i USA.(Blide nästan 40000 felaktigheter och lögner sist för donalds tid som president.)

Och denna omgång verkar det vara som att ingen orkar räkna alla ggr donalds ljuger.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    klyban skrev 2025-04-20 18:00:47 följande:

KK är inte doms törsta, men tror det är topp 3 och mot helt garanterat topp 5 största någonsin.
    Och nu är det också värt och nämna att 20 år har också gott, det är så man inser alla dessa KK var gigantiska.

Och $500 miljoner obligationer var inte nog för rädda företaget heller.

Det var sen här donalds åkte till Deutche bank och lånade tvättade pengar av dom och som något stod pant för och allt pekar på ryssland.(<Värt och nämna att Deutche bank har domar på sig för just rysk penningtvätt.

Sen som du säger, donalds är inte speciellt intelligent, och det enda han är bra på är just bondfångeri.
    För där är han ett geni och det är den som gjort han till president, och troligen den som ljuger mest i USA.(Blide nästan 40000 felaktigheter och lögner sist för donalds tid som president.)

Och denna omgång verkar det vara som att ingen orkar räkna alla ggr donalds ljuger.

KK är inte DEN största.....

För annars blir det konstigt och när jag först säger det inte är, och sen säger den är bland de största men ej nummer ett eller två.

• Anonym (?)
    klyban skrev 2025-04-20 18:02:37 följande:

KK är inte DEN största.....

För annars blir det konstigt och när jag först säger det inte är, och sen säger den är bland de största men ej nummer ett eller två.

Vem påstod att det var den största eller ens topp tre?
    Skit samma, klarar man inte att leda ett företag - hur ska man då klara att leda en nation?
    Han kan fan inte skrämma varken EU eller Kina så som han har gått fram i företagsvärlden. Rätt uppenbart för de flesta utom ett antal obildade amerikaner och en och annan vilseledd europè.
Svar på tråden Trumps tullar