Hej!
Jag vet att det jag kommer att säga till dig nu är inte det du frågar om. Du frågar om vad du ska råda din pappa. Jag förstår att du är en vuxen kvinna, och du och din pappa kanske alltid har haft en förtrolig relation, men VA FAN I HELVETE, JAG TYCKER DIN PAPPA ÄR SÅ JÄVLA GRÄNSLÖS MOT DIG. VA FAAAAAN. JAG BLIR SÅ ARG Å DIN VÄGNAR OCH JAG VILL BARA SKYDDA DIG OCH GE DIN EN KRAM. BORT PAPPA, BORT!
Lyssna på mig, jag gissar att han är en underbar pappa, charmig, rolig, fin, (tillochmed snygg säger du!) men här han gått över gränsen.
Han kan inte be sin lilla flicka väga in på en sån här grej. Han är för fan en vuxen man. Han är DIN förälder och inte tvärtom. Det är helt sjuk att han överhuvudtaget ska forsätta dig i en situation där du ska behöver hålla en hemlis av denna dignitet från din mamma eller din bror. Du ska säga, till honom såhär,
"Pappa, jag förstår att det här är jättejobbigt för dig, men ärligt talat jag kan inte vara den som råder dig i detta.
DU måste bestämma dig, för dig SJÄLV, och sen måste du meddela alla oss i familjen.
Och gör det snart, för att det blir jättejobbigt för mig att hålla det här hemligt från mamma. Det är ändå min mamma, och jag älskar ju henne. Känns inte bra att undanhålla en sån här stor sak från henne. Men jag förstår att du behöver lite tid, så jag komemr inte säga något förrän du bestämt dig.
Hur DU än bestämmer DIG att göra PAPPA, om du kommer fram till att det är det som skulle göra dig lyckligast, så kommer jag stötta dig i att hitta din lycka.
Men jag kan inte ta det där med, dig, nej bläh yuck yuck yuck äckligt.
Du får prata med någon kompis istället! jag vet att gubbar i din ålder inte tycker om att prata känslor, men gå till läkaren då! berätta att du har ångest för du inte vet hur du ska göra, eller om du inte tycker det är alltför pinsamt boka tid med kurator på VC, de har också sekressplikt så ingen kommer få reda på något, eller ring en stödlinje,vad vet jag, men jag kan inte hjälpa dig! Förutom att kanske hjälp dig boka en tid till kurator om du vill det?
Iaf bestäm dig för hur du vill göra, säg det till mig, nej säg till mamma först! och sen ser vi var vi som familj hamnar efter det.
Det kommer att lösa sig. Jag älskar dig. Hur du än gör, kommer jag inte överge dig, för att jag är din dotter och jag älskar dig, men den här får du som sagt figure out utan mig. Lycka till,
Jag förstår att det är jobbigt för dig, men som sagt, jag kommer finnas här, vad du än bestämmer.
Och snälla tvinga aldrig in mig i den här typ av hemlighet någonsin igen, på riktigt jag känner mig jättetaskig mot mamma. Men om du lovar att du pratar med henne så fort du bestämt dig, och tar hjälp av samtalsterapeut om det börjar dra ut på tiden, då kommer jag inte säga nånting, jag förstår att du vänt dig till mig för att du litar på mig, men som sagt PARENT-CHILDREN BOUNDARY. Gäller hela livet farsan! Gäller hela livet"
Nu till din faktiska fråga, om det vore bra eller inte om han blev ihop med en ung tjej. Går inte att säga. Tiden kommer att utvisa det. Måttet på det bör till stor del baseras på hur lycklig hon gör din far kan jag tycka. Han är ändå en egen individ och han har rätt att söka sin lycka var han nu kan hitta den under hela hans förhoppningsvis mycket långa och friska liv.
Det är oerhört smärtsamt och sorgligt, men det händer att den ena partner tappar känslor och vill gå vidare till någon annan. Det är inte skamligt. Det är smärtsamt och sorgligt för den förlorande partnern. Men även den partner som går vidare har ett sorgarbete att göra, och en hel del sund skuld att tampas med (om man är det minsta medmänsklig iaf).
Den nya kvinnans ålder är egentligen inte så viktig. Det viktiga är, är hon en bra person? Tror du din pappa kan bedöma det? För att är hon en bra person, då tar ni er igenom alla möjliga jobbiga/pinsamma/besvärliga omständigheter med henne med god kommunikation, välvilja och ömsesidig respekt.
Är hon en golddigger, och ni VET det säkert, då får ni hjälpa er far inse det också. Han kanske är så betuttad att han inte kan se det. Han kanske inte bryr sig?! Då får ni stå vid sidan om och försöka skydda erna egna monetära intressen hos honom så gott det går och om inte ens det går (fast jag tror din mamma kommer kunna få sin rätta del av kakan om de är gifta och inte har prenup, och kanske ännu mer om pappan din som sagt får dåligt samvete för att han gör en så typisk klychsa med em yngre kvinna!)
Men ja iaf, om det inte går att skydda pengarna från golddiggern, då får ni sörja det och förbannas över det, men även det går att överleva ska du få se. Men just nu tycker inte jag att man behöver börja med att anta det värsta, även om jag förstår var farhågorna kommer ifrån. Försök och ge henne en öppen och ärlig chans. Det blir det bästa för dig avseende din relation med din pappa. Hon kanske är en ung kvinna som så många andra kvinnor innan henne har charmats av den tjejtjusaren din pappa är. Det händer. Det finns måååååånga heta äldre tjejtjusande män genom historien. Umm, Jack Nicholson anyone? Hubba Hubba. Ett annat exempel från Hollywood på kärlek mellan en äldre man och yngre kvinna är "Gloria och Jay" från tv serien Modern Family.
Gloria: "People think I married to Jay for his money. No, I married Jay because hes sexy. The way he smokes his cigar, the way he fixes things around the house, the way he jelled at the repair man when he flooded the sink. Hes so sexyyy! " eller något sånt tror jag hon säger i något Valentines avsnitt.
Lycka till!
Vore såååå tacksam för din återkoppling till mig om råden ovan och hur det går med allt sen