• Anonym (Anna)

Min partner har inte bjudit mig.

Hej! 
    Lägger tråden i Känsliga rummet då jag vill vara anonym. 
    Jag och min partner har träffats i ca ett år, vi bor inte ihop. Han fyller år om några veckor och ska då ha en fest för sina vänner och bekanta. Saken är den att jag är inte bjuden. Han har nämnt festen för mig men ingenting om att jag är bjuden. Jag har tänkt att inbjudan kommer väl men nu börjar festen närma sig och jag har inte hört någonting. Av en slump såg jag att han gjort ett evenemang på Facebook där han bjudit in folk, jag har inte fått någon inbjudan där heller. 
    Ska jag ta upp detta med honom och vad ska jag säga? Har han glömt att bjuda sin partner eller vill han inte att jag ska komma?
    Vi är båda i 40-års åldern och har barn från tidigare förhållanden. 

• Svar på tråden Min partner har inte bjudit mig.
  • Anonym (flyby)

Jag hade sagt lite oskyldigt:

Är det okej om jag reser bort med min väninna helgen XX (när festen är)?

(han borde då reagera om han har tänkt att du ska delta i hans jämna firande)

I det svaret har du svaret.

Blir han bestört och ber om ursäkt för sin oklarhet med inbjudan så är det en keeper.

Blir han arg när han inte ens har frågat dig utan bara förutsatt saker, så är det inget att hänga i granen heller.

Säger han "jamen åk du bara" så vet du var dörren är. Den här mannen tänker inte att ni är ett par på riktigt, han är ensam i sitt team.

• Jårdi

Alltså nej, kör inte med några spel. Bara fråga rakt ut. 

?måste fråga om jag också är bjuden på festen, för jag blir osäker när du inte sagt något?? 

antingen säger han:
    1. Jamen herre Gud självklart!!! Och så skrattar ni gott åt missförståndet eller så 

2. säger han vadå Nää tänkte inte du skulle med? 

blir det nr två får du överväga hur du känner kring relationen vidare. 

• Anonym (Anna)

Om han nu räknar med att jag ska komma, varför har då inte frågat mig innan jag bokar upp mig på något annat? Vi är som sagt inte sambo. 
    Jag tycker att det känns fel att tvinga fram en inbjudan från honom, samtidigt undrar jag ju varför han utesluter mig. 

• Anonym (J)
    Jårdi skrev 2025-04-07 19:58:59 följande:

Alltså nej, kör inte med några spel. Bara fråga rakt ut. 

?måste fråga om jag också är bjuden på festen, för jag blir osäker när du inte sagt något?? 

antingen säger han:
    1. Jamen herre Gud självklart!!! Och så skrattar ni gott åt missförståndet eller så 

2. säger han vadå Nää tänkte inte du skulle med? 

blir det nr två får du överväga hur du känner kring relationen vidare. 

Håller med

Fråga bara rätt ut. Ni har varit länge nu och du borde kunna fråga och prata om allt med honom. Se hans reaktion. Där märker du om han gör sig till / bjuder med dig för du frågade  
  • Just Precis

Det är jättesvårt att avgöra när man vet så lite, har han pratat om vilket datum det är och vad har han delat för tankar om festen? Eller känns det som att han utelämnar detaljer med flit?

Jag hade förutsatt att min partner skulle med och nog inte skickat något inbjudan, tänker att partner är först på listan liksom? Tror 99% tänker likadant.

Vad får dig att tro annat?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sintra)

Jag tycker att dexter dot com har det säkraste förslaget. Det var att du skulle fråga honom hur han vill att du ska fira hans födeldedag. 

Då öppnar du för att du kanske inte ska vara med på festen, han har en chans att ge ett annat alternativ än festen i så fall.

Jag tycker det är konstigt att han inte har pratat om festen med dig, lite grand kunde han pratat i alla fall. Trots att han ordnar den själv, borde han ju säga något om den. Om lokalen eller planeringen, det är lite oroande tycker jag.

• Anonym (Enkelt)

Fråga honom utan att anklaga. 
    "Jag är osäker på om jag är given deltagare på din födelsedagsfest, då vi inte pratat om det ingående. Hur tänker du? så att jag vet". 

• Goneril

Märklig tråd. TS borde ha varit den som killen frågade allra först: " Den x/x fyller jag år och tänkte fira det med ett kalas. Du är förstås inbjuden!  Jag skriver inget formellt inbjudningskort utan hoppas att det räcker så här, min allra käraste."                                                                                                                                                                   Att TS ska leva i ovisshet är ju helt obegripligt och oacceptabelt. TS anser att hon befinner sig i en relation men gör killen det? Tveksamt när han är då vag, kanske trevligt att ses emellanåt tycker han, men någon sorts förpliktelse eller seriositet verkar det inte vara från hans sida. Bryt med honom TS och slösa inte mer tid! Hade han velat bjuda dig och vara säker på att du tänkte komma på kalaset hade han självklart frågat. Du ska inte stå där med mössan i hand. Överhuvud taget är många kvinnor i den här tråden alldeles för undfallande, de accepterar allt möjligt från killar som skrattar åt dem bak deras ryggar, över all godtrogenhet och inbillningssjuka.                                                               

Svar på tråden Min partner har inte bjudit mig.