• Anonym (Anna)

Min partner har inte bjudit mig.

Hej! 
    Lägger tråden i Känsliga rummet då jag vill vara anonym. 
    Jag och min partner har träffats i ca ett år, vi bor inte ihop. Han fyller år om några veckor och ska då ha en fest för sina vänner och bekanta. Saken är den att jag är inte bjuden. Han har nämnt festen för mig men ingenting om att jag är bjuden. Jag har tänkt att inbjudan kommer väl men nu börjar festen närma sig och jag har inte hört någonting. Av en slump såg jag att han gjort ett evenemang på Facebook där han bjudit in folk, jag har inte fått någon inbjudan där heller. 
    Ska jag ta upp detta med honom och vad ska jag säga? Har han glömt att bjuda sin partner eller vill han inte att jag ska komma?
    Vi är båda i 40-års åldern och har barn från tidigare förhållanden. 

• Svar på tråden Min partner har inte bjudit mig.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-04-08 12:26:02 följande:

Jag förstår inte detta. Ni är ett par sen  1 år tillbaka och du förväntar dig nån form av formell inbjudan via Facebook? Är det bara Du som tycker att ni är ett par? I min värld vore detta en ickefråga. Min fråga till min partner skulle vara "hur många har tackat ja till festen, vad vill du ha hjälp med eller liknande. Det r sååååå SJÄLVKLART att partnern ska vara med och inte behöver nån särskild inbjudan. Men som sagt, är ni verkligen ett par "på riktigt".

Men det är väl inte fb inbjudan som är problemet. Det är att han pratar om festen i de ordalag att hon ej är involverad.

En sådan sak planerar man väl tillsammans? Kollar datum ihop (blir ju märkligt att bestämma ett datum på egen hand och då kan ens parter inte komma). Planera mat ihop, lokal, lekar. För i vanliga fall hjälper en partner till med detta. Både planering och fysiskt genomförande. Då pratar man om det tillsammans. Inte bara nämner i förbifarten att man ska ha en fest med polarna. 

Hade han pratat ihop sig med henne i början hade inte fb inbjudans vara eller icke vara inte varit nåt problem. 

Eller är det en "herrmiddag"?
  • Anonym (Anna)

Han har bara nämnt festen i förbifarten, inte berättat något mer ingående om den. När han nämnt den har jag mest känt mig dum och undrat varför han inte frågat mig om det passar då. Jag har ju barn och arbete att ta hänsyn till. Det är ingen herrmiddag som många verkar tro utan en födelsedagsfest med vänner och respektive, men värden har missat den lilla detaljen att bjuda sin respektive. Däremot är flera andra tjejer bjudna. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-08 19:10:54 följande:

Han har bara nämnt festen i förbifarten, inte berättat något mer ingående om den. När han nämnt den har jag mest känt mig dum och undrat varför han inte frågat mig om det passar då. Jag har ju barn och arbete att ta hänsyn till. Det är ingen herrmiddag som många verkar tro utan en födelsedagsfest med vänner och respektive, men värden har missat den lilla detaljen att bjuda sin respektive. Däremot är flera andra tjejer bjudna. 

Ok men hur går det då? Har du pratat med honom?
  • Anonym (Anna)

Jag tänker ta det när vi träffas. Vi bor en bit ifrån varandra och träffas inte dagligen. 

• Anonym (Betty)

Ja jag hade blivit superledsen nu oavsett.

Om jag inte var bjuden hade jag blivit ledsen då andra tar med sina partners. Men han ska inte ha med sin då?

Och är jag bjuden hade jag ändå varlt ledsen eftseom jag hade känt mig som vilken av gästerna som helst.Eller ännu mindre värd till och med eftersom de ändå fått en inbjudan.

Man vill ju vara lite mer speciell än så.

Hade det varit min födelsedag hade jag först och främst velat fira den med min partner så jag hade kollat att min kille har möjlighet att komma det datumet (är själv särbo så kan relatera till konstelationen). Sedan hade jag så klart velar ordna det tillsammans med honom även om vi inte bodde ihop. Annars hade det som sagt känts som att han kom över på festen som vilken av mina andra kompisar som helst. 

• Anonym (Bj)

Alltså om man är ett seriöst par så ska man väl inte ens behöva tänka tanken på att bjuda sin partner på det sätt som man bjuder in vänner?! Man räknar väl med att sin partner kommer oavsett. 

När jag fyllde år så planerade jag efter hur min partner jobbade etc. Sen så nämnde man bara det till honom så att han visste om när, var och tid. 

Planerar någon kalas/fest när man vet att ens partner inte kan ja då vill man väl helt enkelt inte den ska komma. 

Som sagt i ett seriöst förhållande så räknar man ju med att sin partner kommer och hade hen bokat in något annat eller struntat i att komma trots att vet om festen så hade jag blivit grymt besviken och ledsen. 

• Anonym (Jk)

Jag hade aldrig fortsatt en reaktion med honom om det är så att han inte bjuder dig. 

Aldrig. Vad är det för fel på människan? 

• Goneril

Återigen, han ser inte er som "partners", det är bara TS som gör det. Hade så varit fallet, att mannen hade sett er som ett etablerat par, hade han engagerat dig från början, planerat plats, mat och aktiviteter tillsammans. TS skulle haft möjlighet att påverka och ni skulle ta emot gästerna tillsammans. Så gör man om man är ett par inför världen. Detta är nu en upprepning från min sida, många har skrivit samma sak i tråden.                                                                                                                                                                                                                          Nu har mannen visat hur han ser på förhållandet och då skulle jag i TS ställe bryta. TS tror i sin blåögdhet att han ägnat sig åt tankeöverföring och faktiskt bjudit henne, men det har han ju inte gjort, endast i förbigående nämnt att han ska ordna kalas. Alltså är det inte meningen att hon ska involveras. Jag skulle aldrig fortsätta att träffa den mannen, det han gjort går inte att komma runt. Kul att träffa TS när andan faller på, tycker han, men inger seriöst från hans sida.

Svar på tråden Min partner har inte bjudit mig.