• Anonym (Anna)

Min partner har inte bjudit mig.

Hej! 
    Lägger tråden i Känsliga rummet då jag vill vara anonym. 
    Jag och min partner har träffats i ca ett år, vi bor inte ihop. Han fyller år om några veckor och ska då ha en fest för sina vänner och bekanta. Saken är den att jag är inte bjuden. Han har nämnt festen för mig men ingenting om att jag är bjuden. Jag har tänkt att inbjudan kommer väl men nu börjar festen närma sig och jag har inte hört någonting. Av en slump såg jag att han gjort ett evenemang på Facebook där han bjudit in folk, jag har inte fått någon inbjudan där heller. 
    Ska jag ta upp detta med honom och vad ska jag säga? Har han glömt att bjuda sin partner eller vill han inte att jag ska komma?
    Vi är båda i 40-års åldern och har barn från tidigare förhållanden. 

• Svar på tråden Min partner har inte bjudit mig.
  • Anonym (Bj)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-09 21:22:00 följande:

Festen är inte på just den dagen han fyller år utan han ska ha festen helgen efter. Det är en helg då jag arbetar. Hade han bjudit in mig hade jag kunnat byta arbetspass alt tagit ledigt, nu är det för sent. Vi har träffats i ett år ca, inte varit ett par officiellt i ett år utan runt 6 månader. De flesta här verkar tycka att det är fullt okej att skapa ett evenemang och bjuda in folk men utesluta sin partner. Jag är ledsen och sårad över hela situationen, men ska ta detta när vi ses och ta det mellan fyra ögon. 

Om han vet om hur du jobbar så kan man ju undra hur han tänker? För som sagt så planerar man ju efter hur sin partner jobbar om man vill att denne ska vara med. Är man kär i någon så vill man ju alltid att den ska vara med på saker om man kan. Han kan ju inte heller räkna med att du kan byta eller ta ledigt från jobbet utan det hade ju vart bättre att planera fest när du var ledig. 

Jag känner ingen som lämnar en inbjudan på samma sätt som till sina vänner. Även om man inte bor tillsammans så räknar man ju med sin partner i det hela.

• Anonym (Sintra)

Festen är inte på just den dagen han fyller år utan han ska ha festen helgen efter. Det är en helg då jag arbetar. Hade han bjudit in mig hade jag kunnat byta arbetspass alt tagit ledigt, nu är det för sent. Vi har träffats i ett år ca, inte varit ett par officiellt i ett år utan runt 6 månader. De flesta här verkar tycka att det är fullt okej att skapa ett evenemang och bjuda in folk men utesluta sin partner. Jag är ledsen och sårad över hela situationen, men ska ta detta när vi ses och ta det mellan fyra ögon. 

Nej det är inte O.K.  att låta bli att prata om att partnen ska komma på festen, även om man inte behöver ge en formell inbjudan till sin partner.

Det kan vara så att han genom att nämna datum för festen tänkte att du då skulle ändra dina jobbdatum för att kunna komma, men det är konstigt att inte samtala om det ändå.
  • Goneril

Nej, det tycker inte de flesta i tråden, men du har fått många svar som urskuldar mannen; att du ska ägna dig åt någon sorts gissningslek. Nu är det ju för sent i alla fall, du kan inte byta arbetspass i elfte timmen. Faktiskt är det så att du måste prioritera ditt arbete och inte krångla för hans skull, det är han inte värd.                                                                                                                                                                                                                             Så värst officiella som par kan ni inte vara, det anser inte han i alla fall. Du skulle varit med i planeringen från dag ett som hans självklara partner. Du skulle varit engagerad långt innan inbjudningarna gick iväg. Jag vet inte varför flera här, även du TS, ser så försonligt på hans beteende. Jag hade slängt ut karlskrället på direkten om han inte ha mig med på festen!  Dessutom lär det ju finnas lite tjejer inbjudna, nog räknar han med att få napp.                                                                                                                                                                                TS, du skriver att "han är så gullig", självklart är han det, han vill ju träffas och "gulligheten" är hans sätt att försäkra sig om att du vill fortsätta att träffa honom. Dock räknas handling och inte vackra ord, här har han visat var han verkligen står i förhållande till dig.                                                                                                                    Detta kommer du inte över, TS, lika bra att du inser det och inte klänger dig fast. Han är inte tillräckligt intresserad av dig och anser inte att ni är partners, i så fall endast när det passar honom. Gör processen kort och avsluta.                                                                     
  • molly50

Vet han att du jobbar den helgen? Eller kan det vara så att han har tänkt att ni ska fira den helgen han fyller år?
    Oavsett så är ju hans beteende inte ok. Och han kan ju inte bli besviken över att du nu inte kan komma på festen,även om det är vad han hade tänkt.
    Inte när han inte har frågat.
  • Anonym (hej)

Fast vi är ganska många som tolkar tvärtom, att du visst är bjuden och en självklar med-värd och inte behöver en formell inbjudan. Är det helt uteslutet att det är så?
  • Anonym (M)
    Anonym (hej) skrev 2025-04-10 12:47:37 följande:
    Fast vi är ganska många som tolkar tvärtom, att du visst är bjuden och en självklar med-värd och inte behöver en formell inbjudan. Är det helt uteslutet att det är så?
    Tycker du inte det är konstigt att han inte nämnt det för TS? Jag menar, hon arbetar vissa helger, eller har barnet vissa helger. Då måste det ju klaffa för henne. Han borde ju även nämna något om planering osv för henne om hon nu skulle vara med-värd. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (hej) skrev 2025-04-10 12:47:37 följande:
    Om bägge räknar detta "förhållande" seriöst så är det i mina ögon ett väldigt ytligt förhållande.  Mannen har aldrig ens diskuterat en så stor händelse i sitt liv med sin egen partner. Bara "nämnt i förbifarten", ts å sin sida undrar men vill/vågar inte prata med sin s.k "partner" om detta. 

Tyvärr ts verkar ni inte riktigt ha ett förhållande.  Du är möjligen älskarinna, kk, fwb eller liknande? Nån äkta kärlek är det tydligt att det inte handlar om. När ska ni träffas nästa gång? Ringer ni aldrig till varandra? Sms? 
    Jag tycker du ska ringa och bara rakt av ställa frågan, han får chansen att förklara sig utan tid att tänka efter innan.  Lycka till!
  • Anonym (Hh)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 12:51:25 följande:
    Tycker du inte det är konstigt att han inte nämnt det för TS? Jag menar, hon arbetar vissa helger, eller har barnet vissa helger. Då måste det ju klaffa för henne. Han borde ju även nämna något om planering osv för henne om hon nu skulle vara med-värd. 
    Och i så fall dessutom fråga om det gick bra att byta jobbhelg/barnen 🤷🏼?♀️
    Jag tycker det är jättekonstigt ovh tycker faktiskt synd om  TS
  • Anonym (flyby)

Han låter som en fullfjädrad rövhatt, tyvärr.
  • Anonym (Nn)

Nej det är verkligen inte okej! Jag hade också varit väldigt sårad. Om han har en bra förklaring så är väll det bra men VART är kommunikationen? Varför går han runt och planerar en fest utan dig utan att berätta vad det är? 

Hade tagit mig en funderare över detta förhållande. 

Svar på tråden Min partner har inte bjudit mig.