• Anonym (TS)

Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

• Svar på tråden Bonusson röker cannabis
  • Dexter dot com

Har du och barnen en bra relation så kan ju du erbjuda din hjälp och stöttning om sönerna vill ha en förändring. Dom är ju vuxna och väljer ju själv vilket liv dom vill leva. Tyvärr är det ju oftast lönlöst att hjälpa missbrukare om dom själva inte kommit till insikt och vill sluta.

• Anonym (qwerty)

Du slutar ta upp det med din partner eftersom han inte bryr sig tillräckligt om sin son för att arbeta mot att bli fri från hans missbruk.
    Sedan ringer du polisen som "anonym granne" och berättar att NAMN på ADRESS tar illegala droger. Så löser det sig självt.

• Anonym (xx)

Om du inte vill leva i en familj där det finns drogmissbrukare så lämnar du din karl.

Ja barnen är vuxna men de kommer alltid att påverka dig och ert förhållande. Orkar du med det?

• BlondBimbo net

Självklart är ju 24-åringens vinpimplande 1000 gånger värre än att 27-åringen röker lite marijuana då och då. Såvida han verkligen bara röker cannabis och inte injicerar heroin eller amfetamin eller använder cocain därför då ska han naturligtvis omgående få vård. Men lite cannabisrökande kan man väl ta med en klackspark. Men det är ju inte bra för lungorna liksom tobaksmissbruk.
    aksmissbruk.

• Anonym (mår)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 07:49:07 följande:
    Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

Det är märkligt med en del föräldrar som inte verkar vara känslomässigt förankrade med sina barn. Tyvärr verkar det vara många pappor som inte är oroade eller bryr sig om hur det går för barnen eller hur barnen mår. 

I det här fallet kan man ju även fundera över om pappans känslomässiga distans har lagt grunden för de vuxna barnens tendens att fly in i rus på olika sätt. Den här distansen från pappan kanske har pågått under hela deras liv och påverkat dem negativt på olika sätt.

Jag skulle nog också ha svårt att älska och leva med någon som visade så svalt engagemang för vuxna barn, och som inte brydde sig om att barnen riskerar att hamna på glid. 

Det är ju inte lätt att hjälpa vuxna som bestämmer själva över sina liv, men som förälder skulle jag ju aldrig någonsin sluta försöka och det skulle förmodligen vara en va mina största tankar under dagen, hur går det för mina barn. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-08 10:37:06 följande:

Du slutar ta upp det med din partner eftersom han inte bryr sig tillräckligt om sin son för att arbeta mot att bli fri från hans missbruk.
    Sedan ringer du polisen som "anonym granne" och berättar att NAMN på ADRESS tar illegala droger. Så löser det sig självt.

Exakt

Min Farsa var en av de största pundarna i min hemstad, hade jag själv rört något så hade han kontaktat Polisen.

Jag hoppas TS kontaktar polisen och sedan håller käft om det och raderar all info om vad hon ringt eller mailat.
  • Anonym (xx)
    Anonym (mår) skrev 2025-04-08 11:33:40 följande:
    Det är märkligt med en del föräldrar som inte verkar vara känslomässigt förankrade med sina barn. 
    TS man är själv uppväxt i en missbrukarfamilj och TS bonusson kom till ihop med en kvinna som också har missbruk i sin familj

Droger och alkohol är normaliserat hos mannen och hans söner. Att ändra på den inställningen är förmodligen åratal av jobbig terapi.

Att pappan viftar bort sonens droger är inte jättemärkligt eftersom alternativet är ett sjuh*lvetes jobb som kommer med smärta
  • Anonym (mår)
    Anonym (xx) skrev 2025-04-08 12:06:17 följande:
    TS man är själv uppväxt i en missbrukarfamilj och TS bonusson kom till ihop med en kvinna som också har missbruk i sin familj

Droger och alkohol är normaliserat hos mannen och hans söner. Att ändra på den inställningen är förmodligen åratal av jobbig terapi.

Att pappan viftar bort sonens droger är inte jättemärkligt eftersom alternativet är ett sjuh*lvetes jobb som kommer med smärta
    Det kan säkert höra ihop med det du skriver. Men jag ser även män från helt normala familjeförhållanden som har svag eller obefintlig känslomässig koppling till sina barn. 

Däremot kan de ha en stark känslomässig koppling till en kvinnlig partner, eller i alla fall ge sken av det så länge de får sexuell närhet. Och som synes även ha en kvinnlig partner som är villig att ta sig an mannen trots alla hans oförmågor.

För mig skulle det vara oerhört oattraktivt med en man som är känslomässigt distanserad och inte bryr sig om sina barn, men  det verkar vara många som inte tänker så.
  • Anonym (TS)
    Anonym (mår) skrev 2025-04-08 12:55:15 följande:
    Det kan säkert höra ihop med det du skriver. Men jag ser även män från helt normala familjeförhållanden som har svag eller obefintlig känslomässig koppling till sina barn. 

Däremot kan de ha en stark känslomässig koppling till en kvinnlig partner, eller i alla fall ge sken av det så länge de får sexuell närhet. Och som synes även ha en kvinnlig partner som är villig att ta sig an mannen trots alla hans oförmågor.

För mig skulle det vara oerhört oattraktivt med en man som är känslomässigt distanserad och inte bryr sig om sina barn, men  det verkar vara många som inte tänker så.
    Deras mamma har ju aldrig gjort något för att hjälpa sina barn. Hennes man är gravt alkoholiserad. 
  • Anonym (Hö)

Alkoholen är värre än weedet. Lägg fokus på det om du ska gå på honom om något 

Svar på tråden Bonusson röker cannabis