Anonym (TS) skrev 2025-04-08 07:49:07 följande:
Bonusson röker cannabis
Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte.
Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar.
Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet.
Vad borde jag göra?
Det är märkligt med en del föräldrar som inte verkar vara känslomässigt förankrade med sina barn. Tyvärr verkar det vara många pappor som inte är oroade eller bryr sig om hur det går för barnen eller hur barnen mår.
I det här fallet kan man ju även fundera över om pappans känslomässiga distans har lagt grunden för de vuxna barnens tendens att fly in i rus på olika sätt. Den här distansen från pappan kanske har pågått under hela deras liv och påverkat dem negativt på olika sätt.
Jag skulle nog också ha svårt att älska och leva med någon som visade så svalt engagemang för vuxna barn, och som inte brydde sig om att barnen riskerar att hamna på glid.
Det är ju inte lätt att hjälpa vuxna som bestämmer själva över sina liv, men som förälder skulle jag ju aldrig någonsin sluta försöka och det skulle förmodligen vara en va mina största tankar under dagen, hur går det för mina barn.