• Anonym (TS)

Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

• Svar på tråden Bonusson röker cannabis
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 00:42:25 följande:
    Fast cannabis är inte harmlöst? folk blir tröga i huvudet av detta. Tycker du det verkar mysigare i typ amsterdam där detta är lagligt?? Folk går runt och flummar hela dagarna och hänger med huvudet Och är sjukt sega och direkt tröga? kokain och amfetamin hjälper ju folk att prestera bra i skolan? det är ju ändå något mer positivt, men jag förespråkar inte att man ska sälja det på systembolaget för det. Jag tycker inte människor ska ägna sig åt droger eller alkohol. Särskilt inte om man kommer från en missbruksfamilj. 
    Jag hade 6 svar innan någon talat färdigt meningen. Men sedan när jag fick ögonkontakt med dig när du äntligen blev tyst, så behövde jag ta in din energi och försöka bemöta den och samtidigt vilja ge en djupare mening i mitt svar. 

Lite som att jämföra med att du ska ha en rapbattle mellan en kommentator och en filosof. Där kommentatorn bara flyter på ytan av vad den säger, medan filosofen ser djupet och vill förmedla det hela rätt utan att utgöra för den delen hålla på med självbekräftande rövslickande.

Som sagt så röker jag inte längre, därav mitt dåliga ordval! Tungan ute
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 01:06:50 följande:
    Dödsdrog har väl ingen sagt.. man blir trög av det. Särskilt om du är ung, vi säger någon som börjar röka på dagligen när den är 15 år. När den slutar röka helt vid 35 års ålder är den ju mentalt lika gammal som när den börja röka på. Det är inte bra. 
    Snuten kallade det i media för några år sedan, "En dödlig dosa hasch".

Säger ju lite om statens inkompetens i frågan samt även skitsnacket mot cannabis. Sedan när man läste i artikeln så var det ju inte cannabis överhuvudtaget det var frågan om, men det hade man förlagt i nedre delen av artikeln och det var en lång artikel minns jag som de flesta inte ens orkade läsa igenom antagligen, utan endast såg rubriken och en bild på hasch. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 01:04:22 följande:
    Men varför ska vi lagligt sälja saker som gör folk tröga i i huvudet?? Hjärnan påverkas annorlunda av cannabis än av alkohol. Men jag upplever att man anstränger sig för att minska alkoholkonsumtionen i Sverige, utan att göra det olagligt. man vill inte att folk dricker. 
    Ja, du har rätt. Alkohol gör dig avtrubbad, även om du inte tror det p ga starka reaktioner rent känslomässigt.
    Men som exempel, många som dricker kör även alldeles för fort! 

Medan när tsunamin i Thailand hände så pratade man om att elefanterna sprang upp i bergen långt innan det hände. Ingen förstod hur de kunde veta det.
    Där har du cannabis brukaren. Man får kontakt med jorden. Jag fick en så sjukt mycket bättre hörsel också, men kände även av vibrationer som andra inte kände, men jag vet att en hund jag var med både hörde och kände det jag med upplevde då vi reagerade lika och tittade åt samma håll medan de runt omkring inte reagerade överhuvudtaget. Det var riktigt intressant faktiskt.

En fd kompis åkte dit när han körde bil och hade rökt. Han blev stoppad för polisen undrade varför han körde i 10km/h på en 30 väg! Tyckte det var skitkul när jag hörde talas om det! 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Fel sätt) skrev 2025-04-09 01:07:55 följande:
    Låter mer som LSD än cannabis..Eller någon blandning.
    Ts pratar fortfarande om sin bonusson. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 01:11:46 följande:
    Och om det enbart är cannabis så är det konstigt menar du? 
    Jag håller inte med i det kanske riktigt. Men kanske inte så extremt.

Men man känner av energier. Och det är ju inte helt uppåt väggarna heller faktiskt. Kvinnor får oftast mens i relation till månen likaså påverkas våra världshav av månen. Fåglar känner av magnetfält och kan lokalisera sig. 

Så varför skulle vi inte kunna bli påverkade av det? Jag tror snarare att vi alla blir det, men de flesta uppfattar det inte längre. Och tror att det är någon "trolldom" eller psykos när någon uttrycker sig om det. Fast det förmodligen är tvärtom, att man har tappat kontakten med Jorden över tid.

Vad jag upplevde mest var att man kände ett annat djup vad gällande vinden.
    Men även fysiskt positivt i kroppen när man tränade.
    En extremt mycket bättre hörsel. (på djur nivå.)
    Bättre mående.
    Blev kreativ.
    Arbetade bättre.
    Inga krämpor konstant efter arbetsdagarna utan det minskades ner till 2-3 timmar sedan var jag på fötter igen! Istället för ha besvär under hela natten och svårt att gå upp på morgonen.

Men jag kände även att jorden inte stod stilla. Därav som man vinglade lite när man gick.

Det enda jobbiga med det (för mig) men inte för många av de jag har träffat på som rökte, var att vara social. Då fanns det bara 3 personer jag klarade av att umgås med. De andra kändes som att de inte hade någon relation till sitt "jag" eller hade för lång distans till det att det blev för jobbigt att kommunicera med dem. De skulle helt enkelt stressa sig igenom allt utan att reflektera över vad de faktiskt pratade om och vad det hade för betydelse.

Likaså så behövde man mindre ord för att kommunicera med de som var i "kontakt" med sig själva. Lite ungefär som att spela en fotbollsmatch. Man vet redan vart man har sina medspelare utan att behöva titta efter dom.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 01:04:22 följande:
    Men varför ska vi lagligt sälja saker som gör folk tröga i i huvudet?? Hjärnan påverkas annorlunda av cannabis än av alkohol. Men jag upplever att man anstränger sig för att minska alkoholkonsumtionen i Sverige, utan att göra det olagligt. man vill inte att folk dricker. 

På vilket sätt menar du då?

Menar, all reklam är "positiv" reklam.
    Alla systembolagets reklamer där de iscensätter att man ska kunna säga Nej till att köpa ut osv.. så frångår det ju inte att systembolaget har framträtt med sin logga och alla vet vad de har som man kan köpa. Folk blir matade för att snarare inte "glömma bort" systembolaget.

Det är "smart" marknadsföring med omvänd psykologi helt enkelt.

• Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 00:25:35 följande:
    Jag har varit i christiania massor efter 06 och polisen har inte varit där. Det har varit otroligt chill och folk har suttit och rökt på öppet och man har kunnat öppet handla. Jag har tidigare alltid känt mig trygg där, det har varit uteserveringar med barnfamiljer som fikar samtidigt som några sitter och röker på. Men för typ 3 år sedan förändrades detta totalt. Den svenska gängkriminaliteten kom dit. 

Tycker att du poängterar något intressant här. Även att du verkar göra det omedvetet och istället försöker trycka på det motsatta.

Du kände dig trygg bland cannabis brukare, barnfamiljer kände sig trygga med.
    Sedan kom den svenska gängkriminaliteten dit. Och då blev det otryggt helt enkelt.

Du bekräftar ju egentligen här om än ofrivilligt att cannabisbrukaren inte var problemet, utan den illegala marknaden egentligen.

Hur har du blivit såhär radikal mot cannabis då? Och hur kan du anklaga brukare för att vara indirekt orsaken till gängkriminaliteten samt mord, barn mord, små spring pojkar osv ?

Du verkar ju inte helt trög heller. Ändå så vill du inte erkänna att det faktiskt handlar om hur marknaden styrs som är problemet? Den "svenska" gängkriminaliteten drivs även av folk som har kommit hit från krigsdrabbade länder. De har lärt sig att det inte är fel att döda, att pengar är viktigt för att ha råd med saker och kanske överleva. De har även "lärt" sig att inte reagera när någon gråter, skriker av smärta eller av rädsla. De har förstått att man behöver ett stort våldkapital och att rädsla skapar respekt för dom och därigenom kan de skapa sig större utrymmen att begå sina våldsbrott inom. Och på det så ger dom sig på barn och hotar och pressar dom till att utföra förödande och hemska saker!

Så det är ju inte cannabis brukaren som är problemet. 

Så varför riktar du inte skulden mot de som faktiskt kan ändra på marknaden?

För att det är lättare att sparka på de som redan ligger ner eller inte är i uttalad majoritet?

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-09 01:46:16 följande:
    Ts pratar fortfarande om sin bonusson. 
    Tramsigt att kalla en snart 30-årig man för "bonusson". Det är partners vuxna barn det handlar om.
    Vill ts pjoska så får hon skaffa en partner med yngre avkommor.

Dessa män är vuxna och behöver ingen snokande styvmor a´la Askungen hängande i hasorna.

Cannabis legaliseras här och där, lite då och då. Vi borde göra detsamma i Sverige. Sälja det på antingen apoteket eller systemet med strikt ålderskontroll på 20 år.
  • Anonym (xx)
    Anonym skrev 2025-04-09 05:33:52 följande:
    Tramsigt att kalla en snart 30-årig man för "bonusson". Det är partners vuxna barn det handlar om.
    Vill ts pjoska så får hon skaffa en partner med yngre avkommor.

Dessa män är vuxna och behöver ingen snokande styvmor a´la Askungen hängande i hasorna.
    Som om TS två bonus-söner skulle vara de första missbrukarna i världshistorien som inte låter sina problem spilla över på familjen.

TS är redan indragen i detta och har därmed den fulla rätten att "snoka"
  • Häegertz
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 00:17:45 följande:

Cannabis är olagligt enligt dig pga rasism?? 

jag har inte sagt att cannabisbrukare är mördare? jag säger bara att om du handlar på en marknad som göder en kriminalitet med konflikter där småbarn är springpojkar som skapar en mycket destruktiv kultur och som sedan slutar med mord och skjutningar. Då är man med och bidrar till detta?. 

Jodå, det stämmer i allra högsta grad. 

Varför blev cannabis egentligen olagligt under 1900-talet?

Tänkte dela med mig av en översikt jag satte ihop om varför cannabis förbjöds under 1900-talet. Det är en riktigt skruvad historia med inslag av rasism, propaganda, moralpanik och byråkratiska påhitt ? alltså precis det man kan förvänta sig när staten får feeling.

Före 1900-talet ? medicin, hampa och chill

Cannabis användes i århundraden som medicin mot smärta och spasmer, och som material i allt från rep till tyg. Det såldes på apotek och användes helt lagligt i många delar av världen. Det fanns inget större stigma kring det ? inte mer än mot till exempel alkohol.

Början av 1900-talet ? moralpanik i USA

Det stora skiftet kom när mexikanska invandrare tog med sig recreational användning av cannabis till USA efter revolutionen. Samtidigt blev det populärt bland jazzmusiker ? ofta svarta ? och plötsligt började medier måla upp cannabis som något farligt, något som fick "icke-vita" att begå brott eller förföra vita kvinnor.

Det här var alltså inte baserat på vetenskap, utan snarare rasism och moralpanik. En av de största agitatorerna var Harry J. Anslinger, chef för USA:s narkotikabyrå. Han drog igång en enorm propagandaapparat med rubriker som:

?Marijuana: Assassin of Youth?
    ?This evil weed turns men into wild beasts!?

1936 ? Reefer Madness

En kultfilm som blev symbol för hela skrämselkampanjen. I filmen röker ungdomar en joint ? och tappar sedan allt: de mördar, blir galna, tar livet av sig, och dansar ohämmat.

1937 ? Förbudet klubbas

USA införde Marihuana Tax Act, som i praktiken gjorde cannabis olagligt. Det handlade inte om ett direkt förbud, utan om en byråkratisk mardröm som gjorde all användning extremt krånglig och dyr. Läkare och bönder protesterade, men det hjälpte inte.

FN och internationellt tryck

Efter andra världskriget exporterade USA sin drogpolitik till resten av världen. 1961 införde FN en narkotikakonvention där cannabis klassades i samma grupp som heroin ? trots att forskare redan då visste bättre. Sverige och många andra följde efter.

Nixon och det politiska spelet

När Nixon på 70-talet drev War on Drugs, sa han att cannabis var ett hot mot nationens moral ? men i hemlighet pratade han om att använda förbudet för att komma åt svarta och vänsteraktivister. Citat från en av hans medhjälpare:

?We knew we couldn?t make it illegal to be either against the war or black? but by getting the public to associate the hippies with marijuana? we could disrupt those communities.?

Nu då?

Från 90-talet och framåt har mycket hänt. Medicinsk användning är tillåten i många länder, och rekreationell användning legaliseras i fler och fler delstater/länder. Men många av de gamla lögnerna hänger fortfarande kvar i lagstiftning och debatt.

TL;DR ? Varför blev cannabis olagligt?

Inte på grund av hälsorisker. Utan på grund av:

Rasism och främlingsfientlighet

Moralpanik och puritanska värderingar

Byråkratiskt maktspel

Ekonomiska intressen (exempelvis olje- och läkemedelsindustrin mot hampa)

Svar på tråden Bonusson röker cannabis