• Anonym (TS)

Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

• Svar på tråden Bonusson röker cannabis
  • Anonym (mår)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 13:27:26 följande:
    Deras mamma har ju aldrig gjort något för att hjälpa sina barn. Hennes man är gravt alkoholiserad. 
    Inte så konstigt då om barnen har det svårt, med två föräldrar som struntar i dem.

Men två fel gör ju inte ett rätt. Att mamman inte bryr sig och gör ju inte att det är okej att pappan inte gör det? Jag skulle ha väldigt svårt att leva med en man som inte brydde sig om sina barn, och det är ju mannen du lever med, inte mamman?
  • Anonym (hmm)

Bor de hemma med er eller ?

Oavsett så är de myndiga båda två.

Alkoholen är klart mycket värre än rökat. Tycker inte du ska ringa polisen på någon acv dom, för de hjälper dom inte överhuvudtaget utan endast ger dom straff. Och med den attityden man har framför allt mot cannabis från det politiska hållet, så kommer de gå ner sig än värre då alla deras chanser raderas de närmaste 5-10 åren framåt till att kliva upp nästa nivå i samhälls trappan.

Det man gör från politiskt håll när det kommer till cannabis brukare är att sparka ner dom från alla trappsteg, ner till det hårda kalla fuktiga betonggolvet och stänger igen dörren och låser så får de vara fast i mörkret. Det är inte en bra lösning med andra ord , då de heller oftast inte skadar andra, utan tvärtom faktiskt. Det är de som tar starkare droger inkluderat alkohol som faktiskt skadar andra på riktigt eller dödar. Och i toppen sitter det på både den kriminella sidan och den politiska sidan de som ser det hela som vinstdrivande. Där har du det riktiga problemet!  

Så vill du påverka på rätt sätt så förespråka en legalisering vad gällande cannabis, då det endast är på grund av hur drog politiken ställer sig mot cannabis som skapar gängkriminaliteten, dödandet och bombningarna.

Faktum är att de enda som faktiskt tjänar på drogkriget är de högre uppsatta kriminella samt politikerna! 

Däremot vad gällande han som dricker.. Kan man försöka stötta och prata med och försöka vägleda honom till att söka hjälp för sitt alkoholmissbruk.

Pappan anser säkert att de är myndiga som de ju är enligt lag och väljer att inte lägga sig i deras livsval. Det är heller inte ditt ansvar. Men om du vill försöka hjälpa, så se till att du gör det på RÄTT sätt och inte enbart vad som man tror är rätt sätt! 

Mina framtida barn får mer än gärna ta Cannabis framför alkohol!!! 

• Anonym (TS)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 14:10:33 följande:

Bor de hemma med er eller ?

Oavsett så är de myndiga båda två.

Alkoholen är klart mycket värre än rökat. Tycker inte du ska ringa polisen på någon acv dom, för de hjälper dom inte överhuvudtaget utan endast ger dom straff. Och med den attityden man har framför allt mot cannabis från det politiska hållet, så kommer de gå ner sig än värre då alla deras chanser raderas de närmaste 5-10 åren framåt till att kliva upp nästa nivå i samhälls trappan.

Det man gör från politiskt håll när det kommer till cannabis brukare är att sparka ner dom från alla trappsteg, ner till det hårda kalla fuktiga betonggolvet och stänger igen dörren och låser så får de vara fast i mörkret. Det är inte en bra lösning med andra ord , då de heller oftast inte skadar andra, utan tvärtom faktiskt. Det är de som tar starkare droger inkluderat alkohol som faktiskt skadar andra på riktigt eller dödar. Och i toppen sitter det på både den kriminella sidan och den politiska sidan de som ser det hela som vinstdrivande. Där har du det riktiga problemet!  

Så vill du påverka på rätt sätt så förespråka en legalisering vad gällande cannabis, då det endast är på grund av hur drog politiken ställer sig mot cannabis som skapar gängkriminaliteten, dödandet och bombningarna.

Faktum är att de enda som faktiskt tjänar på drogkriget är de högre uppsatta kriminella samt politikerna! 

Däremot vad gällande han som dricker.. Kan man försöka stötta och prata med och försöka vägleda honom till att söka hjälp för sitt alkoholmissbruk.

Pappan anser säkert att de är myndiga som de ju är enligt lag och väljer att inte lägga sig i deras livsval. Det är heller inte ditt ansvar. Men om du vill försöka hjälpa, så se till att du gör det på RÄTT sätt och inte enbart vad som man tror är rätt sätt! 

Mina framtida barn får mer än gärna ta Cannabis framför alkohol!!! 

Du röker på själv antar jag? 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 14:12:41 följande:
    Du röker på själv antar jag? 
    Jag har haft långvarigt alkohol missbruk.
    Rökte under 10 år hasch. Det hjälpte mig enormt när det kom till det psykiska och fysiska måendet. Men åkte dit på ringa narkotika brott och jag förlorade alla rättigheter i princip. blev skuldsatt och utan möjlighet till arbete och finna bostad.

Jag brukar ingenting idag. Men är mår skit med dagliga tankar om att ta självmord. O jag hatar verkligen vad alkoholen förstörde för mig. Går inte jämföra rent fysiskt och psykiskt med cannabis överhuvudtaget. Men samhället ska ändå straffa cannabisbrukaren å det grövsta! 

De som brukar mest cannabis i Canada är faktiskt pensionärer, då de anser sig få tillbaka energin och rörligheten och bättre mående igen. 

Det här landet är extremt fascistiskt när det kommer till cannabis, så du hjälper överhuvudtaget inte din bonnusson om du ringer polisen på han, det kan jag lova dig ! 
  • Anonym (hmm)

Enda "nackdelen" med cannabis var att jag fan styrkan i mig själv, livslusten och behövde inte vara lika social längre.. Slutade även med alkoholen och började satsa på mig själv i form utav utveckling och fick en otrolig kunskaps törst!

Ja det och ciggen då. Cigg är skit det med.

• Anonym (TS)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 14:40:46 följande:
    Jag har haft långvarigt alkohol missbruk.
    Rökte under 10 år hasch. Det hjälpte mig enormt när det kom till det psykiska och fysiska måendet. Men åkte dit på ringa narkotika brott och jag förlorade alla rättigheter i princip. blev skuldsatt och utan möjlighet till arbete och finna bostad.

Jag brukar ingenting idag. Men är mår skit med dagliga tankar om att ta självmord. O jag hatar verkligen vad alkoholen förstörde för mig. Går inte jämföra rent fysiskt och psykiskt med cannabis överhuvudtaget. Men samhället ska ändå straffa cannabisbrukaren å det grövsta! 

De som brukar mest cannabis i Canada är faktiskt pensionärer, då de anser sig få tillbaka energin och rörligheten och bättre mående igen. 

Det här landet är extremt fascistiskt när det kommer till cannabis, så du hjälper överhuvudtaget inte din bonnusson om du ringer polisen på han, det kan jag lova dig ! 
    Du kan ju knappast rökt lite gräs och blivit av med jobbet och bostad för typ lite innehav?? Du har inte tänkt ta tag i det andra? Det blir ju inte bättre av att du byter ut olika typer av substanser. Hade cannabisen hjälpt så hade du ju mått bra. 
  • Anonym (QuackQuack)

Lol, snälla, att röka gräs är ingen fara. Och det är mycket bättre än att ta antidepressiva som förstör hjärnan. Låt vuxna människor få bestämma över sina liv själva. Han kanske har ADHD och kan stilla sina röriga tankar med denna medicinska ört. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 15:05:10 följande:
    Du kan ju knappast rökt lite gräs och blivit av med jobbet och bostad för typ lite innehav?? Du har inte tänkt ta tag i det andra? Det blir ju inte bättre av att du byter ut olika typer av substanser. Hade cannabisen hjälpt så hade du ju mått bra. 

Du menar som när folk äter antidepressiva och känner att det fungerar för dom så de fortsätter äta det livet ut? Eller varför skulle det vara en skillnad menar du bara för att man kommer till cannabis?

Jag hade ett tillfälligt jobb innan och alkoholmissbruk periodvis. Kunde inte få mig nytt arbete efter att jag blev dömd i registret för ringa narkotikabrott. Körkortet drog med fast jag aldrig var nära ett fordon.

Min ekonomi gick inte ihop utan ett arbete heller eller tillfälligt arbete så därmed kunde jag inte bo kvar och jag kunde heller inte hitta något nytt boende.

Har försökt gå sjukvårdens väg men det har inte fungerat.

Vad cannabis gör med en är att väcka det andliga och filosofiska inom en. Det hjälpte mig även att komma igång ned träningen och uppskatta naturen.

Vad samhället gav mig för det. 

Jag åkte dit i samband med att jag skulle få sista lönen. De tog halva min lön. Prickade mig. Kunde inte få mig ett nytt arbete, tog mitt körkort och jag blev bostadslös. Allt det för Ringa narkotikabrott. Jo, jag fick lämna prover de första 6 månaderna för att få behålla körkortet. Men då jag inte hade råd med boende och inte få mig ett nytt arbete så blev det en nedåtgående spiral där jag då började röka ännu mer och misslyckades vid 1 tillfälle. 

Då kostade dessutom alkohol prov och drog prov med ett slutgiltigt läkarutlåtande 12000 kr! Man ar sedan detta uppmärksammats tagits bort idag. Dessutom så var det heller inte olagligt när jag åkte dit att ha restprodukter i kroppen, men transportstyrelsen plockade körkort ändå. De fick senare lämna tillbaka runt 300 körkort då de hade dragits på fel grunder. Därefter har läkemedelsverket fått igenom att även restprodukter ska anses vara olagligt. 

Jag slutade röka då och försökte satsa på att få tillbaka mitt körkort igen, men möttes av en mobbande attityd av dom man lämnade prover hos. Och de nekade mig faktiskt även att få lämna dessa prover. (trots att jag inte hade någonting annat i mitt register eller hos sjukvården!). Det blev än en gång en nedåtgående spiral där jag började röka på igen.

Fick pengar av en annan i familjen för att försöka få tillbaka körkortet. Jag själv hade ju inga pengar.

Sedan när det gick ur registret så fick jag arbete och rökte eftersom att jag mådde bättre på det. Vi arbetade 10h pass 5 dagar i veckan och 12 h pass 1 helgdag varannan vecka. Jag var omtyckt och det hela rullade på jättebra. Jag var heller inte förstörd efter arbetet. Men sedan åkte jag dit igen och då efter en profilering som polisen förnekade att dom gjorde i media. Den ena polisen erkände som var med där erkände faktiskt att det var p ga en sådan profilering. 

Jag fick vänta 5 år på att få mig ett nytt arbete.
    Jag har nu lyckats ta tillbaka mitt körkort.
    Men haft problem med spriten därefter. Slutade när det påvisade högt värde hos sjukvården. Och nu går jag med självmordstankar igen. 

Har fått perspektiv på alkoholens roll vs cannabisen.

På alkoholen så kunde jag bli rakt av elak. Jag blev lätt arg. Jag skadade mig själv ofta. 

På cannabisen så började jag träna, springa löprundor i skogen, njuta av tillvaron och ville lära mig mer om saker slutade med självmordstankar och slutade med självskade beteendet.

Sjukvården kan inte har har inte kunnat hjälpa mig.

• Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 15:05:10 följande:
     för typ lite innehav?? 
    Mina 2 innehav var 0.7 gram och 0.85 gram Det är smulor vi pratar om!
    Andra rökare skrattar säkert åt mig. 
    Men för mig räckte det med lite åt gången men ofta. Då blev jag aktiv.

Rökte jag med mycket mer blandning så blev man bara slö eller somnade istället.
Svar på tråden Bonusson röker cannabis