Anonym (TS) skrev 2025-04-08 15:05:10 följande:
Du kan ju knappast rökt lite gräs och blivit av med jobbet och bostad för typ lite innehav?? Du har inte tänkt ta tag i det andra? Det blir ju inte bättre av att du byter ut olika typer av substanser. Hade cannabisen hjälpt så hade du ju mått bra.
Du menar som när folk äter antidepressiva och känner att det fungerar för dom så de fortsätter äta det livet ut? Eller varför skulle det vara en skillnad menar du bara för att man kommer till cannabis?
Jag hade ett tillfälligt jobb innan och alkoholmissbruk periodvis. Kunde inte få mig nytt arbete efter att jag blev dömd i registret för ringa narkotikabrott. Körkortet drog med fast jag aldrig var nära ett fordon.
Min ekonomi gick inte ihop utan ett arbete heller eller tillfälligt arbete så därmed kunde jag inte bo kvar och jag kunde heller inte hitta något nytt boende.
Har försökt gå sjukvårdens väg men det har inte fungerat.
Vad cannabis gör med en är att väcka det andliga och filosofiska inom en. Det hjälpte mig även att komma igång ned träningen och uppskatta naturen.
Vad samhället gav mig för det.
Jag åkte dit i samband med att jag skulle få sista lönen. De tog halva min lön. Prickade mig. Kunde inte få mig ett nytt arbete, tog mitt körkort och jag blev bostadslös. Allt det för Ringa narkotikabrott. Jo, jag fick lämna prover de första 6 månaderna för att få behålla körkortet. Men då jag inte hade råd med boende och inte få mig ett nytt arbete så blev det en nedåtgående spiral där jag då började röka ännu mer och misslyckades vid 1 tillfälle.
Då kostade dessutom alkohol prov och drog prov med ett slutgiltigt läkarutlåtande 12000 kr! Man ar sedan detta uppmärksammats tagits bort idag. Dessutom så var det heller inte olagligt när jag åkte dit att ha restprodukter i kroppen, men transportstyrelsen plockade körkort ändå. De fick senare lämna tillbaka runt 300 körkort då de hade dragits på fel grunder. Därefter har läkemedelsverket fått igenom att även restprodukter ska anses vara olagligt.
Jag slutade röka då och försökte satsa på att få tillbaka mitt körkort igen, men möttes av en mobbande attityd av dom man lämnade prover hos. Och de nekade mig faktiskt även att få lämna dessa prover. (trots att jag inte hade någonting annat i mitt register eller hos sjukvården!). Det blev än en gång en nedåtgående spiral där jag började röka på igen.
Fick pengar av en annan i familjen för att försöka få tillbaka körkortet. Jag själv hade ju inga pengar.
Sedan när det gick ur registret så fick jag arbete och rökte eftersom att jag mådde bättre på det. Vi arbetade 10h pass 5 dagar i veckan och 12 h pass 1 helgdag varannan vecka. Jag var omtyckt och det hela rullade på jättebra. Jag var heller inte förstörd efter arbetet. Men sedan åkte jag dit igen och då efter en profilering som polisen förnekade att dom gjorde i media. Den ena polisen erkände som var med där erkände faktiskt att det var p ga en sådan profilering.
Jag fick vänta 5 år på att få mig ett nytt arbete.
Jag har nu lyckats ta tillbaka mitt körkort.
Men haft problem med spriten därefter. Slutade när det påvisade högt värde hos sjukvården. Och nu går jag med självmordstankar igen.
Har fått perspektiv på alkoholens roll vs cannabisen.
På alkoholen så kunde jag bli rakt av elak. Jag blev lätt arg. Jag skadade mig själv ofta.
På cannabisen så började jag träna, springa löprundor i skogen, njuta av tillvaron och ville lära mig mer om saker slutade med självmordstankar och slutade med självskade beteendet.
Sjukvården kan inte har har inte kunnat hjälpa mig.