• Anonym (TS)

Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

• Svar på tråden Bonusson röker cannabis
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 07:49:07 följande:
    Bonusson röker cannabis

Har en bonusson som är 27 år och röker regelbundet på. Han har redan missbruk i sin familj på båda sidorna i släkten (Mammas och pappas familj). Men när jag tar upp detta med min man så bryr han sig inte. 

Han bryr sig inte heller när jag tar upp att hans 24 åriga son dricker 2 flaskor vin själv vid enklare middagar både på lördagar och fredagar. 

Min man säger att jag borde låta dom vara. En av dessa har även åkt dit för rattfylla och blivit av med körkortet. 

Vad borde jag göra? 

Du borde sluta att lägga dig i andra vuxna människor liv.
    Det är vad du borde göra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 15:29:14 följande:

Du menar som när folk äter antidepressiva och känner att det fungerar för dom så de fortsätter äta det livet ut? Eller varför skulle det vara en skillnad menar du bara för att man kommer till cannabis?

Jag hade ett tillfälligt jobb innan och alkoholmissbruk periodvis. Kunde inte få mig nytt arbete efter att jag blev dömd i registret för ringa narkotikabrott. Körkortet drog med fast jag aldrig var nära ett fordon.

Min ekonomi gick inte ihop utan ett arbete heller eller tillfälligt arbete så därmed kunde jag inte bo kvar och jag kunde heller inte hitta något nytt boende.

Har försökt gå sjukvårdens väg men det har inte fungerat.

Vad cannabis gör med en är att väcka det andliga och filosofiska inom en. Det hjälpte mig även att komma igång ned träningen och uppskatta naturen.

Vad samhället gav mig för det. 

Jag åkte dit i samband med att jag skulle få sista lönen. De tog halva min lön. Prickade mig. Kunde inte få mig ett nytt arbete, tog mitt körkort och jag blev bostadslös. Allt det för Ringa narkotikabrott. Jo, jag fick lämna prover de första 6 månaderna för att få behålla körkortet. Men då jag inte hade råd med boende och inte få mig ett nytt arbete så blev det en nedåtgående spiral där jag då började röka ännu mer och misslyckades vid 1 tillfälle. 

Då kostade dessutom alkohol prov och drog prov med ett slutgiltigt läkarutlåtande 12000 kr! Man ar sedan detta uppmärksammats tagits bort idag. Dessutom så var det heller inte olagligt när jag åkte dit att ha restprodukter i kroppen, men transportstyrelsen plockade körkort ändå. De fick senare lämna tillbaka runt 300 körkort då de hade dragits på fel grunder. Därefter har läkemedelsverket fått igenom att även restprodukter ska anses vara olagligt. 

Jag slutade röka då och försökte satsa på att få tillbaka mitt körkort igen, men möttes av en mobbande attityd av dom man lämnade prover hos. Och de nekade mig faktiskt även att få lämna dessa prover. (trots att jag inte hade någonting annat i mitt register eller hos sjukvården!). Det blev än en gång en nedåtgående spiral där jag började röka på igen.

Fick pengar av en annan i familjen för att försöka få tillbaka körkortet. Jag själv hade ju inga pengar.

Sedan när det gick ur registret så fick jag arbete och rökte eftersom att jag mådde bättre på det. Vi arbetade 10h pass 5 dagar i veckan och 12 h pass 1 helgdag varannan vecka. Jag var omtyckt och det hela rullade på jättebra. Jag var heller inte förstörd efter arbetet. Men sedan åkte jag dit igen och då efter en profilering som polisen förnekade att dom gjorde i media. Den ena polisen erkände som var med där erkände faktiskt att det var p ga en sådan profilering. 

Jag fick vänta 5 år på att få mig ett nytt arbete.
    Jag har nu lyckats ta tillbaka mitt körkort.
    Men haft problem med spriten därefter. Slutade när det påvisade högt värde hos sjukvården. Och nu går jag med självmordstankar igen. 

Har fått perspektiv på alkoholens roll vs cannabisen.

På alkoholen så kunde jag bli rakt av elak. Jag blev lätt arg. Jag skadade mig själv ofta. 

På cannabisen så började jag träna, springa löprundor i skogen, njuta av tillvaron och ville lära mig mer om saker slutade med självmordstankar och slutade med självskade beteendet.

Sjukvården kan inte har har inte kunnat hjälpa mig.

Du tycker att livet var bra när du hängde på en skör tråd? Vet många som rökt på och blivit tagna av polisen pga att ha cannabis i kroppen? dom har fått betala en summa som varit symbolisk utifrån deras inkomst. Dom har kunnat behålla sina jobb och kunna söka nya jobb. 

Det andliga kan du ju dessutom gå på väldigt många andra sätt än att röka gräs. Den som röker gräs och den står bredvid brukar ha väldigt olika uppfattningar om vad substansen gör med dom? 

• Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 15:38:10 följande:
    Mina 2 innehav var 0.7 gram och 0.85 gram Det är smulor vi pratar om!
    Andra rökare skrattar säkert åt mig. 
    Men för mig räckte det med lite åt gången men ofta. Då blev jag aktiv.

Rökte jag med mycket mer blandning så blev man bara slö eller somnade istället.
    Sorry, måste faktiskt rätta mig här. första gången var 0.7 gram. andra gången hade jag bara i kroppen! Tänkte fel då jag minns att jag hade lite mer än 0,7 som jag hade kunnat åka dit för om jag inte hade rökt det 2 dagar tidigare. Så var det.

Så 0.85 gram var enbart en uppskattning men aldrig något som jag åkte dit för.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 15:43:23 följande:

Du tycker att livet var bra när du hängde på en skör tråd? Vet många som rökt på och blivit tagna av polisen pga att ha cannabis i kroppen? dom har fått betala en summa som varit symbolisk utifrån deras inkomst. Dom har kunnat behålla sina jobb och kunna söka nya jobb. 

Det andliga kan du ju dessutom gå på väldigt många andra sätt än att röka gräs. Den som röker gräs och den står bredvid brukar ha väldigt olika uppfattningar om vad substansen gör med dom? 

Som jag skrev så var det ett tillfälligt arbete. Och jag fick straffet i samband med att jag hade fått min sista utbetalning. Som jag även skrev så vid ett senare tillfälle så arbetade jag hårt, ånga fler timmar än normal och det var även då jag rökte som mest. 

Alternativet var att supa och åka o slå ihjäl en person.
    Med cannabisen kunde jag distansera mig från de tankarna och känslorna och fokusera på mig själv och mitt mående.

Eller att inte använda mig av någonting och då fortfarande slå ihjäl samma person men också avsluta mitt liv därefter.
  • Anonym (hmm)

Det du ts pratar om "symbolisk summa" stämmer inte. Symbolisk summa tas endast ut av de som redan lever på samhället. Det vill säga soc. Och det brukar vara runt 1000 kr tror jag ? Vet inte helt för jag har inte gått på soc. Förutom när jag äntligen fick komma ifrån den som gjort mig illa. Därefter har jag fått klara mig själv.

I övrigt så baseras bötesbeloppet på vad man har tjänat de senaste 3 månaderna.

• Anonym (TS)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 15:47:26 följande:
    Som jag skrev så var det ett tillfälligt arbete. Och jag fick straffet i samband med att jag hade fått min sista utbetalning. Som jag även skrev så vid ett senare tillfälle så arbetade jag hårt, ånga fler timmar än normal och det var även då jag rökte som mest. 

Alternativet var att supa och åka o slå ihjäl en person.
    Med cannabisen kunde jag distansera mig från de tankarna och känslorna och fokusera på mig själv och mitt mående.

Eller att inte använda mig av någonting och då fortfarande slå ihjäl samma person men också avsluta mitt liv därefter.
    Och lösningen va cannabis? För det låter inte det minsta stabilt. Om du sagt att du var en framgångsrik entreprenör med 200 anställda och rökte på ibland, hade ett fungerande liv i övrigt och att gräset gjorde att du presterade bättre på jobbet, då hade detta ändå varit begripligt. Det du beskriver nu är inte ett stabilt liv. Med eller utan cannabis 
  • Anonym (TS)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 15:50:04 följande:

Det du ts pratar om "symbolisk summa" stämmer inte. Symbolisk summa tas endast ut av de som redan lever på samhället. Det vill säga soc. Och det brukar vara runt 1000 kr tror jag ? Vet inte helt för jag har inte gått på soc. Förutom när jag äntligen fick komma ifrån den som gjort mig illa. Därefter har jag fått klara mig själv.

I övrigt så baseras bötesbeloppet på vad man har tjänat de senaste 3 månaderna.

Jo men det är några tusenlappar. Har du en mycket hög lön kan det bli 50 tusen men annars en normal människa typ 20 tusen max 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 16:02:07 följande:
    Jo men det är några tusenlappar. Har du en mycket hög lön kan det bli 50 tusen men annars en normal människa typ 20 tusen max 
    Varför skrev du inte detta från början utan endast uttalade dig om "en symbolisk summa"? Försökte du mörka?
  • Anonym (TS)
    Anonym (hmm) skrev 2025-04-08 16:41:44 följande:
    Varför skrev du inte detta från början utan endast uttalade dig om "en symbolisk summa"? Försökte du mörka?
    Det är en symbolisk summa utifrån sin inkomst 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-08 16:00:53 följande:
    Och lösningen va cannabis? För det låter inte det minsta stabilt. Om du sagt att du var en framgångsrik entreprenör med 200 anställda och rökte på ibland, hade ett fungerande liv i övrigt och att gräset gjorde att du presterade bättre på jobbet, då hade detta ändå varit begripligt. Det du beskriver nu är inte ett stabilt liv. Med eller utan cannabis 
    Ja, hade jag fått och kunnat fortsätta så hade nog min väg till att lyckas inte varit lika lång.

Mitt liv har aldrig varit stabilt från den dagen jag föddes. Tvärtom. Folk har tagit livet för mindre än vad jag har gått igenom. Men först med cannabis så mådde jag bra för en gångs skull i mitt övriga skitliv. Men samhället gjorde allt för att förstöra det med. 

Märker att du ställer dig helt avig, inte tar emot vad jag skriver utan endast kommer med personliga påhopp och kritik. Känns ju inte som att du är men mer lyckad människa än vad jag är om jag ska vara ärlig. Sedan att dessutom har drabbats av konsekvenser för att få må bra för en gångs skull, försöker du dessutom lägga mig till last än mer. Du verkar mindre inombords än vad jag någonsin har varit. 

Men du får väl fortsätta låtsas att inti drog krigare och paragrafryttare är mer ödmjuka, förstående och i allmänt bättre människor än någon som tagit till droger som dessutom vågar stå för det och försöker berätta.

Samtidigt så försökte du mörka genom att komma med ett påstående och inte berättade på egen hand hela sanningen full ut. 

Nej. Jag kommer aldrig vara en lika småsint person av mig som dina gelikar. 

Det roliga när man använde cannabis var att man insåg att de som är som är emot cannabis, är de som faktiskt verkligen hade / har psykos. Hatet för för extremt, handlingarna och det "tysta" straffet är för extremt. Det är även ni som dömer andra och beter er illa, medan en vanlig brukar inte för mycket oväsen av sig överhuvudtaget.

Anledningen till att jag för oväsen av mig är för att jag har flera obehandlade trauman, som Sveriges sjukvård inte kan hjälpa mig med. Man arbetar aktivt även för att man ska straffa mig och totalt ignorerar det faktum att jag mådde bra en gångs skull bra en period i mitt liv, kunde arbeta, blev omtyckt av arbetskollegor, och mådde både bättre fysiskt och psykiskt. Istället är det att ta till flaskan eller gå och hänga sig själv. Men det bryr ni ju er inte om. Utan det viktigaste är att inte ge emot lagen för er. Fast ni själva garanterat utgjort förtal, hyschat om lagöverträdelser som ex hastighets överträdelser osv.

Även säkerligen blundat för att eran förälder har kört full någon gång. 

Men jag som mår bra och fungerar på det, ska avskys , dömas och straffas på flera olika nivåer även om de alla inte registreras i något register, utan bli förpassad till dom som faktiskt utgör grova brott och verkligen lever för en våldsam kriminell livsstil. 

Känns ju rätt fel ärligt talat. Den som förnekar det har nog seriösa narcissistiska personliga problem med många lögner den utgjort som den blundar för.
Svar på tråden Bonusson röker cannabis