• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:10:58 följande:
    Barnet kan i stort ta hand om sig själv. Föräldern fixar mat och dukar fram, går undan medan barnet äter och desinfekterar sen ytorna barnet rört vid. Risken att smittas finns ju ändå, men man gör så gott man kan. Däremot när det finns möjlighet att inte sättas i den sitsen alls är det ju såklart bäst.
    Om lösningen att den andra förälderna ställer in sina helgplaner är bätte för barnet så kör på det. Går kanske att förhanda kring byte av andra helger, långlov mm

Det går att köra lite chickenrace här. Den infektionskänsliga vägrar öppna dörren vilkat kan leda till att barnet dumpas vid dörren och sen drar den andra föräldern

I slutändan kanske soc får komma och plocka upp samt omhänderta barnet framför dörren. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:00:56 följande:
    Barnet är väldigt sjuk den här gången, inte bara lite förkyld och att vara i samma bostad är en risk.
    Du säger emot dis själv lite här. Hur är det nu?
    Barnet kan i stort ta hand om sig själv. Föräldern fixar mat och dukar fram, går undan medan barnet äter och desinfekterar sen ytorna barnet rört vid. Risken att smittas finns ju ändå, men man gör så gott man kan. Däremot när det finns möjlighet att inte sättas i den sitsen alls är det ju såklart bäst.

Barnet är väldigt sjuk och kan inte vara i bostaden utan risk för förälderns liv. Eller det funkar bra och barnet kan vara i bostaden?

Möjlighet att inte sättas i sitsen att barnet smittar föräldern? Barnet kanske ska bo heltid ho föräldern som faktiskt han ha barnet.

Och om barnet nu kan ta hand om sig själv så gör det kanske inget att den andra föräldern har planer för helgen heller? För barnet klarar sig själv och kan stanna där utan att den föräldern är där?
  • Anonym (P)
    Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 11:18:42 följande:
    Du säger emot dis själv lite här. Hur är det nu?

Barnet är väldigt sjuk och kan inte vara i bostaden utan risk för förälderns liv. Eller det funkar bra och barnet kan vara i bostaden?

Möjlighet att inte sättas i sitsen att barnet smittar föräldern? Barnet kanske ska bo heltid ho föräldern som faktiskt han ha barnet.

Och om barnet nu kan ta hand om sig själv så gör det kanske inget att den andra föräldern har planer för helgen heller? För barnet klarar sig själv och kan stanna där utan att den föräldern är där?
    Jag säger inte emot mig själv. Någon behöver såklart vara hemma IFALL barnet skulle bli så pass dålig att det behöver hjälp eller läkarvård och att någon fixar mat etc när hen inte orkar själv.
  • Anonym (Helene)
    Barnet är väldigt sjuk den här gången, inte bara lite förkyld och att vara i samma bostad är en risk.
    Alltså föräldern kanske inte borde ha barnet alls om det är en så stor risk här? Barnet kan ju bli sjukt när som helst och föräldern kan inte ta hand om hen på ett lämpligt sätt.

Sen borde ju föräldern som är sjuk sen länge försökt hitta alternativa lösningar för den här situationen, t.ex. att barnet är hos en släkting när hen är sjuk.  
  • Anonym (Ann)
    Fast det måste ju finnas en plan för detta, eftersom risken finns att det kommer att hända.

Så den infektionskänslige föräldern har alltså inget nätverk alls?
  • Anonym (Separerad)

Om mitt barn blir sjukt hos mig i samband med att det ska till den andre föräldern så behåller jag barnet hos mig och ställer in mina planer (i överenskommelse med den andre föräldern). Det är oavsett om den andre föräldern riskerar döden eller inte om den blir sjuk. Varför ska ett sjukt barn behöva byta hem? 

Vi har två barn och skulle detta ske så får barnen egentid med respektive förälder dessutom. Det friska barnet kan få göra något roligt med den andre föräldern.

• Ascendere
    Anonym (Py) skrev 2025-04-10 10:24:28 följande:
    Med vissa sjukdomar kan vanliga infektioner innebära livsfara. Addison är en sådan sjukdom, där en magsjuka innebär livsfara och akut inläggning. Hur menat du att soc ska behandla Addison?
    Står inget i TS om varken livsfara eller Addison. För övrigt en sjukdom som endast ca en på 10.000 svenskar lider av, så inte speciellt sannolikt med andra ord. 
  • Anonym (Separerad)
    En ännu större anledning till att barnet ska stanna där det är och den föräldern får antingen ställa in sina planer eller ordna (frisk) barnvakt. Jag vet vad jag hade valborg det är varken barnvakt eller skeppa barnet till förälder 2 oavsett dennes hälsostatus.
  • Anonym (P)
    Anonym (Helene) skrev 2025-04-10 11:22:39 följande:
    Alltså föräldern kanske inte borde ha barnet alls om det är en så stor risk här? Barnet kan ju bli sjukt när som helst och föräldern kan inte ta hand om hen på ett lämpligt sätt.

Sen borde ju föräldern som är sjuk sen länge försökt hitta alternativa lösningar för den här situationen, t.ex. att barnet är hos en släkting när hen är sjuk.  
    Vadå inte ett lämpligt sätt? Barnet har inga som helst problem med upplägget och förstår helt varför.

Sjuk sen länge? Nej det är inte sen länge, det är sen ca ett år tillbaka. Har inga släktingar här och inga vänner som bor nära nog att kunna hjälpa.
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-04-10 11:28:18 följande:

Om mitt barn blir sjukt hos mig i samband med att det ska till den andre föräldern så behåller jag barnet hos mig och ställer in mina planer (i överenskommelse med den andre föräldern). Det är oavsett om den andre föräldern riskerar döden eller inte om den blir sjuk. Varför ska ett sjukt barn behöva byta hem? 

Vi har två barn och skulle detta ske så får barnen egentid med respektive förälder dessutom. Det friska barnet kan få göra något roligt med den andre föräldern.

Det normala skulle ju vara att tänka ur barnets perspektiv och att båda föräldrarna är beredda att ta utökat ansvar om den andra behöver hjälp. Men i TS verkar det vara väldigt låsta positioner, så till den grad att ingen vill/kan/tänker ta hand om barnet och barnet hamnar mellan i föräldrarnas konflikt. 

Och att vara så infektionskänslig att det blir livshotande känns allmänt olämpligt i kombination med föräldraskap. 
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag