• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • Anonym
    Anonym (Herregud) skrev 2025-04-10 19:59:11 följande:
    Det finns typ två helgplaner jag ser som man inte ställer in så lätt

- begravning av extremt närstående
    - sista besök hos sjuk närstående

Rör det sig om något sådant och barnet är sjukt så får man ju lösa det med vän/släktingar/vad som helst istället för att bussa ett sjukt barn på någon som inte kan nudda barnet.

Vilka andra planer tänker du dig är så otroligt omöjliga att flytta?
    Jag vet inte vem "man" är men alla gör inte som du förespråkar och det behöver man inte heller göra.

Som sagt.

Det är vad DU tycker. JAg håller inte med.

Finns mycket mer som man inte bara ställer in. T ex en utlandsresa. Ett bröllop. Ett födelsedagsfirande av jämn årsdag, aka stor fest.
    Plus mycket annat.

Jag vet att du inte håller med men det är mitt svar på din fråga.

• Anonym
    EpicF skrev 2025-04-10 20:26:56 följande:
    Ehhh....jo. Det är det som innebär att vara förälder. 
    Ehhh... nej. Hur länge menar du att man ska offra sig själv för äldre barns viljor?
  • Anonym (Vara eller inte vara)

Jag förstår inte varför man ska flytta rundor ett sjukt barn. Jag tycker att det är bäst att det sjuka barnet stannar där det är. 
    Sen är det väl bra om man inte sprider rundor sjukan genom att flytta rundor ett sjukt barn?

• EpicF
    Anonym skrev 2025-04-10 22:00:36 följande:
    Ehhh... nej. Hur länge menar du att man ska offra sig själv för äldre barns viljor?
    Iallefall tills de är myndiga/gått ut skolan. 

Men, det är min åsikt och du gör precis som du vill. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-10 21:58:34 följande:
    Jag vet inte vem "man" är men alla gör inte som du förespråkar och det behöver man inte heller göra.

Som sagt.

Det är vad DU tycker. JAg håller inte med.

Finns mycket mer som man inte bara ställer in. T ex en utlandsresa. Ett bröllop. Ett födelsedagsfirande av jämn årsdag, aka stor fest.
    Plus mycket annat.

Jag vet att du inte håller med men det är mitt svar på din fråga.

Både utlandsresor, bröllopp, födelsedagsfirande etc ställer man  in om man har ett sjukt barn som behöver en förälders omsorg. De flesta normala föräldrar gör det. Man sätter sina barn först i alla lägen.  
  • EpicF
    Anonym (Vara eller inte vara) skrev 2025-04-10 22:03:40 följande:

Jag förstår inte varför man ska flytta rundor ett sjukt barn. Jag tycker att det är bäst att det sjuka barnet stannar där det är. 
    Sen är det väl bra om man inte sprider rundor sjukan genom att flytta rundor ett sjukt barn?

Precis
  • Tow2Mater

Barnet stannar hos den som haft barnet denna vecka, men den föräldern åker på sin resa och den andra infektionskänslige föräldern slår upp ett tält utanför barnets hus och rumsfönster. Barnet kan titta ut och se att föräldern finns där, få mat levererad vid behov, och under natten kan de ha telefonkontakt ifrån säng och sovsäck och det är bara att öppna fönstret och ropa om det blir för jobbigt att vara ensam.

• Anonym (Nilsson)
    Tow2Mater skrev 2025-04-11 03:04:43 följande:

Barnet stannar hos den som haft barnet denna vecka, men den föräldern åker på sin resa och den andra infektionskänslige föräldern slår upp ett tält utanför barnets hus och rumsfönster. Barnet kan titta ut och se att föräldern finns där, få mat levererad vid behov, och under natten kan de ha telefonkontakt ifrån säng och sovsäck och det är bara att öppna fönstret och ropa om det blir för jobbigt att vara ensam.

Det är fortfarande minusgrader på nätterna på många ställen. Eller några grader. Det lär knappast vara bättre för den sjuka föräldern att sova ute i kyla om den inte klarar ett tillfälligt sjukt barn som ligger i sitt rum.

Den friska föräldern borde ställa in sina planer och ha kvar barnet. 
    Att barnet är isolerat i ett rum hos den sjuka föräldern och får måltider levererade till dörren borde också fungera.
    Är barnet äldre än 15 är det hög tid att träna på att vara ensam en natt eller två. Fast helt fel tillfälle när denne har influensa, halsfluss, mässling eller vad det nu är.

Vad vill tonåringen? Stanna eller inte? Helst vill den nog att föräldrarna kommer överens om ett bra beslut.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-10 22:43:14 följande:
    Iallefall tills de är myndiga/gått ut skolan. 

Men, det är min åsikt och du gör precis som du vill. 
    Wow, då hade jag redan flyttat hemifrån.
    Vilket daltande...
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-10 22:44:52 följande:
    Både utlandsresor, bröllopp, födelsedagsfirande etc ställer man  in om man har ett sjukt barn som behöver en förälders omsorg. De flesta normala föräldrar gör det. Man sätter sina barn först i alla lägen.  
    En resa för 50 000? För att en tonåring är lite vissen?
    Lycka till med att få tillbaka dessa pengar.

Och jag säger inte att resan är viktigare än ungen, men att den har en förälder till. Det går att hålla avstånd.

Kanske den infektionskänsliga kan vara med tonåringen i den andra förälderns hem, om den unge nu absolut inte kan flyttas. (Vilket känns inaktuellt i detta fall, då det eg inte är ungens sjukdom som är problemet.)

Frågar dig också, vem är "man" som du presenterar som allsmäktig? Är det du som försöker sätta regler för gemene man?
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag