• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • Anonym (barnet)
    Ascendere skrev 2025-04-10 11:33:58 följande:
    Står inget i TS om varken livsfara eller Addison. För övrigt en sjukdom som endast ca en på 10.000 svenskar lider av, så inte speciellt sannolikt med andra ord. 
    Jo TS skriver att den sjuka föräldern riskerar livet av att smittas av en infektion som barnet har. Dock inte att det är Addison, det var ett exempel på en sådan sjukdom där infektion kan bli livshotande.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 11:37:48 följande:
    Det normala skulle ju vara att tänka ur barnets perspektiv och att båda föräldrarna är beredda att ta utökat ansvar om den andra behöver hjälp. Men i TS verkar det vara väldigt låsta positioner, så till den grad att ingen vill/kan/tänker ta hand om barnet och barnet hamnar mellan i föräldrarnas konflikt. 

Och att vara så infektionskänslig att det blir livshotande känns allmänt olämpligt i kombination med föräldraskap. 
    Det behöver det inte vara men det är en gigantisk skillnad mellan att barnet blir sjukt hos föräder 2 och att ta dit ett sjukt barn. Iaf i min värld. 

Min morfar var hjärtsjuk. Fel sjukdom och det kunde bli livsfarligt. Att mormor kunde bli sjuk var en sak, att gå dit själv när man kände sig krasslig var något man undvek. Samma sak här. Varför utsätta förälder 2 i onödan med ett barn man redan VET är sjukt? 

Ja, positionerna är sjukt låsta och den som har planer är (i mina ögon) sjukt egoistisk som sätter dessa framför barnets behov och att vara schysst mot förälder 2. 

Jag är inget fan av mina barns andre förälder men jag skulle inte börja jiddra utan direkt erbjuda att ändra mina planer för barnets bästa.
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-04-10 11:48:25 följande:
    Det behöver det inte vara men det är en gigantisk skillnad mellan att barnet blir sjukt hos föräder 2 och att ta dit ett sjukt barn. Iaf i min värld. 

Min morfar var hjärtsjuk. Fel sjukdom och det kunde bli livsfarligt. Att mormor kunde bli sjuk var en sak, att gå dit själv när man kände sig krasslig var något man undvek. Samma sak här. Varför utsätta förälder 2 i onödan med ett barn man redan VET är sjukt? 

Ja, positionerna är sjukt låsta och den som har planer är (i mina ögon) sjukt egoistisk som sätter dessa framför barnets behov och att vara schysst mot förälder 2. 

Jag är inget fan av mina barns andre förälder men jag skulle inte börja jiddra utan direkt erbjuda att ändra mina planer för barnets bästa.
    Framför allt så är det ju skillnad för barnet. Dels att behösa åka till den andra föräldern när det är sjuk. Och dels att känna att det måste till den andra föräldern utan pardon, för den man är hos har inte tid med barnet längre. 

Men är föräldern så känslig så är den ju det oavsett om barnet blir sjuk under dennes vecka eller kommer sjuk från den andra föräldern. Livshotande är ju livshotande. Och att behöva isolera sig i sitt hem, känna oro för att smitta och allvarlig skada sin förälder, det är inte särskilt bra för ett barn. 
  • Anonym (hopps)

Vi har alltid gjort så att om barnet har feber eller mår illa/spyr - alltså är ordentligt sjuk och helst vill vara i en säng eller nära toalett, ja, då stannar hen där hon är. Självklart. Att flytta på barnet skylle defenitivt inte gynna barnet, utan någon konstig uppgörelse mellan föräldrarna.

Så i min mening känns det som att förälder 1 bör ändra sina planer - eftersom hens barn är sjuk.

Är det dock en lätt sjukdom där barnet enkelt och utan att det skapar stress klarar av att byta bostad, då är det förälder 2s ansvar att fixa situationen. Barnet bor ju där! Den förälderna kan be förälder 1 visa lite sympati och flexibilitet - men förälder 2 måste kunna ta ett nej, precis som om hen frågat grannen, eller mormor, eller vem som helst om hjälp - eventuellt erbjuda sig att betala för inställda planer osv. 

Så frågan för mig är alltså - är barnet flyttbart? Realistiskt sett? Om ja, då bor barnet den veckan hos förälder 2 och det är hens ansvar att lösa situationen. Om ej, då bör förälder 1 ta sitt föräldraansvar och stanna hemma och ta hand om sitt sjuka barn!

• Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 11:36:50 följande:
    Vadå inte ett lämpligt sätt? Barnet har inga som helst problem med upplägget och förstår helt varför.

Sjuk sen länge? Nej det är inte sen länge, det är sen ca ett år tillbaka. Har inga släktingar här och inga vänner som bor nära nog att kunna hjälpa.
    Den infektionskänsliga förälderna bör verkligen se över sitt framtida föräldraskap.

Ett barn kommer bli sjuk med ojämna mellanrum, allt från influensa, vinterkräksjuka, förkylning osv. Ibalnd med kort varsel.  Finns det då ingen backup som kan ställa upp med kort varsel  blir situationen ohållbar.

En långsiktig lösning kan vara att den andra förälderna har barnet på heltid och sen när alla är frisk kan den infektionskänsliga förälderna ha umgänge. På det sättet bli huvudansvaret jättetydligt
  • Anonym (P)
    Anonym (?) skrev 2025-04-10 11:56:42 följande:
    Den infektionskänsliga förälderna bör verkligen se över sitt framtida föräldraskap.

Ett barn kommer bli sjuk med ojämna mellanrum, allt från influensa, vinterkräksjuka, förkylning osv. Ibalnd med kort varsel.  Finns det då ingen backup som kan ställa upp med kort varsel  blir situationen ohållbar.

En långsiktig lösning kan vara att den andra förälderna har barnet på heltid och sen när alla är frisk kan den infektionskänsliga förälderna ha umgänge. På det sättet bli huvudansvaret jättetydligt
    Jo tack, vi har varit föräldrar i många år och vet vad det innebär. Barnet är inte i behov av barnvakt och verkligen inte vid en vanlig förkylning, däremot behöver ju någon hålla ett öga och fixa mat etc när hen är ordentligt sjuk.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 12:06:30 följande:
    Jo tack, vi har varit föräldrar i många år och vet vad det innebär. Barnet är inte i behov av barnvakt och verkligen inte vid en vanlig förkylning, däremot behöver ju någon hålla ett öga och fixa mat etc när hen är ordentligt sjuk.
    Och det klarar inte den infektionskänslige föräldern? 

Hur gammalt är barnet?
  • EpicF
    Anonym (Py) skrev 2025-04-10 09:52:50 följande:

Jag tycker att det beror på vad det handlar om. Är det förälder med addison och barn med magsjuk, tycker jag absolut att den andre föräldern får ställa upp. Blir addisonföräldern sjuk måste denne ändå läggas in och kan inte ta hand om barn.

Är det allmän infektionskänslighet får man bita ihop som förälder och bli sjuk. Då behöver det inte bli farligt, även om det kan bli.

Även om föräldern är "allmänt infektionskänslig" kan man behöva vård på sjukhus. 
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 09:24:56 följande:
    Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

Den som har barnet nu får avboka planerna i helgen  och ha barnet tills barnet är friskt. Dels för att barnet inte ska behöver flyttas runt när denne är sjuk. Och dels för att den förälder som är infektionskänslig inte ska behöva risker att bli sjuk, kanske också allvarligt sjuk. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Ann) skrev 2025-04-10 12:12:07 följande:
    Och det klarar inte den infektionskänslige föräldern? 

Hur gammalt är barnet?
    Vet du hur smittor sprids?

Tonåring.
  • EpicF
    Ascendere skrev 2025-04-10 10:22:00 följande:

Om man inte vill ta hand om sitt sjuka barn för att man är rädd för smitta är det grund för en oros anmälan till soc skulle jag säga. 

Tyder på att det finns antingen problem i föräldraskapet eller anda typer av problem. 

Grund för orosanmälan för att den infektionskänslig föräldern inte vill riskera sitt liv? 
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag