• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • Anonym (Herregud)
    Anonym skrev 2025-04-10 19:53:58 följande:
    Jag vet inte vem "man" är men alla gör inte som du förespråkar och det behöver man inte heller göra.
    Det är inte ett småbarn det handlar om.

Sen vet vi inget om vad tonåringen har för sjukdom eller hur sjuk den är.

"Ställa in lite helgplaner", vet du vad den här föräldern har planerat eller? Allt är inte bara att ställa in.

Herregud.
    Enligt tråden för sjuk att klara sig själv, och en tonåring som inte törs sova ensam en natt lär ju knappast vilja det mer när hen är sjuk.

När man är förälder är det faktiskt det som gäller, att man får sätta barnet före sig självt. Det är inte vuxet, det är en tonåring som inte törs sova ensam och är sjuk nog att det inte bara är en lätt snuva enligt vad som framkommit i tråden.

Tonåringar behöver faktiskt också känna att föräldrarna finns där för dem och prioriterar den - SÄRSKILT när de är sjuka. Inte att föräldrarna gör en till en het sten som ingen av dem vill ta i.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym skrev 2025-04-10 19:53:58 följande:
    Jag vet inte vem "man" är men alla gör inte som du förespråkar och det behöver man inte heller göra.
    Det är inte ett småbarn det handlar om.

Sen vet vi inget om vad tonåringen har för sjukdom eller hur sjuk den är.

"Ställa in lite helgplaner", vet du vad den här föräldern har planerat eller? Allt är inte bara att ställa in.

Herregud.
    Det finns typ två helgplaner jag ser som man inte ställer in så lätt

- begravning av extremt närstående
    - sista besök hos sjuk närstående

Rör det sig om något sådant och barnet är sjukt så får man ju lösa det med vän/släktingar/vad som helst istället för att bussa ett sjukt barn på någon som inte kan nudda barnet.

Vilka andra planer tänker du dig är så otroligt omöjliga att flytta?
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-10 19:31:09 följande:
    Missade du att det handlar om en tonåring?
    Spelar ingen roll. Ingen av de sätter sitt barn i rummet. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-10 19:32:05 följande:
    Sen måste man inte alltid, ovillkorligen sätta barnen först.
    Speciellt inte tonåringar som behöver lära sig inför vuxenlivet.
    Ehhh....jo. Det är det som innebär att vara förälder. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-04-10 19:25:00 följande:
    Det här är inte okej för ett barn. Ett barn som är sjukt ska ha omvårdnad. Inte isoleringscell med matleveranser vilket är vad ni föreslår.

Ni sätter inte barnet först.
    Barnet kommer ALLTID först för mig, men är det för barnets bästa att riskera att en förälder dör?
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 20:42:06 följande:
    Barnet kommer ALLTID först för mig, men är det för barnets bästa att riskera att en förälder dör?
    Då får du ställa in dina helgplaner om du är den föräldern, eller ordna barnvakt om du är andra. 
  • Jemp

Jag förstår inte problemet. 

1) Med två i övrigt välfungerande föräldrar finns det ju en tidigare överenskommelse kring detta. Följ den. 

2) en tonåring som funkar fint med att vara isolerad och är okej med det kan ju också vara ensam hemma hos den andra (friska) föräldern.

Antingen är hen för sjuk att vara själv, eller så funkar Det bra att vara isolerad. Vilket gäller?

• Jemp

Och är barnet så pass sjukt att det finns oro att behöva akutvård ställer givetvis den friska in sina planer.

• Anonym (Paula)

Kan inte boendeföräldern låta barnet vara kvar mot att andra föräldern fixar matlådor till barnet och levererar. För barnet och andra föräldern så kopplar man upp plattor/mobil/dator online hela natten som trygghet och övervakning?

• Anonym (ANCs)

Eh antar att ni båda är föräldrar? till detta sjuka barn. Även om den andra är ?infektionskänslig? så är man förälder 24h  även i varan veckas situation eller? Slutar man va förälder den veckan man inte har sitt barn hos sig? Stakars barn som är ett spel i era liv.  Hur hade det gått om du tex inte alls fans i bilden.
    Vart hade hen gjort av sitt sjuka barn då?
    Ibland blir man bara så förundrad hur det ser ut i samhället. Ta hand om er barn! Sluta sätt er själva först. Fråga barnet vad hen vill Då får ni ju svaret rätt lätt och vet hur ni ska göra om ni nu inte kan komma överens. 

Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag