• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-04-11 09:25:29 följande:
    Vet inte än. Barnet själv orkar knappt lämna sängen.
    Du vet? 

Du stannar självklart hemma med ditt barn i helgen. Att det ens ska vara en diskussion är faktiskt en smula löjligt. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (P) skrev 2025-04-11 09:25:29 följande:
    Vet inte än. Barnet själv orkar knappt lämna sängen.
    Mitt ena barn ska snart göra ett ingrepp på båda sina fötter. Barnet kommer sannolikt att ha problem att gå efteråt, iaf en stund. Barnen ska vara hos sin andre förälder den helgen och jag har lösa planer på att besöka en vän den helgen. Det besöket hänger helt och hållet på hur ingreppet går och hur barnet känner sig. 

Att skeppa iväg ett barn som har 40 i temp och knappt tar sig ur sängen till sin andre förälder av princip är sjukt fel i mitt huvud. Och det är oavsett om den andre föräldern är infektionskänslig eller inte. I min värld gör man inte så mot BARNET! 

Jag är snart 50 och vill också bli omhändertagen när jag har så hög feber och känner mig nästan död så det är inte ett dugg konstigt att en hemmavarande tonåring inte vill bli lämnad ensam. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2025-04-11 12:01:10 följande:
    *Du vet inte

Du stannar självklart hemma med ditt barn i helgen. Att det ens ska vara en diskussion är faktiskt en smula löjligt. 
    *Du vet inte?
  • Anonym (Paula)
    EpicF skrev 2025-04-11 12:01:10 följande:
    Du vet? 

Nu är jag inte TS men om du läser TS inlägg så står det ingenstans att TS är den infektionskänsliga föräldern eller att TS är föräldern med helgplaner. 

Du förutsätter helgplaner,  jag sätter min tia på infektionskänslighet. Det finns 2 sidor av samma mynt men vi vet inte vem som har rätt för det har inte TS berättat. 

TS har bara sagt att hen inte vet om barnet kan/orkar flytta på sig eller vad den andre föräldern tänkt göra.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Paula) skrev 2025-04-11 12:31:10 följande:
    Nu är jag inte TS men om du läser TS inlägg så står det ingenstans att TS är den infektionskänsliga föräldern eller att TS är föräldern med helgplaner. 

Du förutsätter helgplaner,  jag sätter min tia på infektionskänslighet. Det finns 2 sidor av samma mynt men vi vet inte vem som har rätt för det har inte TS berättat. 

TS har bara sagt att hen inte vet om barnet kan/orkar flytta på sig eller vad den andre föräldern tänkt göra.
    TS har nyss skrivit att barnet har ca 40 i temp och knappt orkar gå ur sängen. Låter det som ett barn som ska skeppas till den andre föräldern oavsett infektionskänslig eller inte?! En person med den tempen behöver lugn och ro, behöver hjälp att få påfyllt med vätska etc. Och det är oavsett barn eller vuxen. Ibland har man som vuxen otur att vara ensamstående och därmed tvingas att ta hand om sig själv men det betyder inte att man inte önskar att det fanns någon som kunde ta hand om en. 

TS tonåring är fortfarande ett hemmaboende barn som dessutom inte vill vara ensam på natten.
  • EpicF
    Anonym (Paula) skrev 2025-04-11 12:31:10 följande:

Jag har misstänkt infektionskänslig först, men efter ts sista inlägg så misstänker jag att h*n är andra föräldern. Därav mitt svar.

Men oavsett så är diskussionen löjligt. 
  • Goneril

Man blir alldeles matt när man läser vissa kommentarer här. Barnet har 40 graders feber, har ingen av er legat med så hög feber så att ni vet hur yr man kan bli ? När man reser sig för att gå på toaletten till exempel kan man ramla och slå sig illa!                                                                                                                                                    Jag hade själv lunginflammation som barn och mamma följde mig när jag klev ur sängen, varje steg. Barnet ska inte flyttas och inte lämnas ensamt över natten. Hade ni tänkt att sätta ert barn på en buss i det skicket? Oavsett vilka helgplaner som finns går barnets hälsa före. Man tar sig för pannan och tänker på sina föräldrar, alltid där för oss barn. När jag blev lite bättre fick jag välja den godaste mat jag då visste, och det var dillkött. Fortfarande tycker jag att det är gott.

• Anonym
    EpicF skrev 2025-04-11 11:59:37 följande:
    Jag brukar alltid ha försäkring på mina resor, så vid avbokning pga sjukdom så får jag pengarna tillbaka. Du borde pröva det.
    Var skrev jag att "sjuk tonåring" innebär att tonåringen är samma "lite vissen"? 

Jag pratar om sjuk och sjukdom, inte lite små krasslig. 

Och du förstår inte att när man pratar om "man" så pratar man generellt om man folk bör göra/agera i vissa situationer. Googla ordet "generellt" om du inte förstår det.
    Då borde du veta att det bara gäller själva resenärerna.

Jag är trött på folk som refererar till "man" i något jäkla uppfostringssyfte, som att "man" alltid ska göra som "man" som diverse individer refererar till.

Googla själv du, du behöver det.
    Samt lite bättre läsförståelse, fast det kan du nog inte googla dig till. Komvux har bra kurser, kanske finns någon som passar dig också.
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-11 17:47:37 följande:
    Då borde du veta att det bara gäller själva resenärerna.

Jag är trött på folk som refererar till "man" i något jäkla uppfostringssyfte, som att "man" alltid ska göra som "man" som diverse individer refererar till.

Googla själv du, du behöver det.
    Samt lite bättre läsförståelse, fast det kan du nog inte googla dig till. Komvux har bra kurser, kanske finns någon som passar dig också.
    Du borde veta att man kan få intyg för närståendes sjukdom som gör att man inte kan komma iväg påplanerad resa. 

Så läs inte inläggen där det skrivs "man borde göra", "man ska" etc etc. 

Ja, komvux är säkert bra för sig. Satsa på det. Då kan du samtidigt lära dig lite allmänbildning. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-11 18:03:16 följande:
    Du borde veta att man kan få intyg för närståendes sjukdom som gör att man inte kan komma iväg påplanerad resa. 

Så läs inte inläggen där det skrivs "man borde göra", "man ska" etc etc. 

Ja, komvux är säkert bra för sig. Satsa på det. Då kan du samtidigt lära dig lite allmänbildning. 
    Kram på dig, tror du behöver det.
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag