• Anonym (Jess)

Min väns son

Min bästa vän har 2 söner. (Precis som jag själv). Hennes yngsta är 10 år och har adhd. Han får mediciner MEN han har noll ramar från hemmet och det är extremt jobbigt att umgås, vilket är så tråkigt. 

Var gång dom  kommer på besök så vänder han upp och ner på min ena sons rum. Allt han tar i går sönder. Sist nu i trädgården såg det ut som ett slagfält. Han har rivit fram saker ur cykelskjulet och lyckats få upp massa gamla löv ur våran lilla trädgårdsdamm. Detta ligger runt hela dammen ihop med hinkar, cyklar mm. Sen dundrar han till fika bodet och tar kladdkaka och ALL grädde som finns. Ett berg. Min vän sitter bara och ler och säger att han inte behöver ta allt. Men inget mer. Jag säger jaha då finns det ingen grädde till dom andra nu då. 
    Min kompis bara ler emot honom. 

När Min son är hos honom och leker sä tar det ofta bara 20 minuter innan detta barn står och gapar på sin mamma att han vill åka och fiska. Hon säger nej men får alltid ge med sig då han skriker att hon är sämst. Min son vill inte fiska utan då får vi åka hem. 

Han springer alltid runt som ett jehu. Allt ska alltid vara på hans vilkor. Vill han åka hem när vi är iväg på något så är det bara att åka hem. Han är självisk och delar aldrig med sig till min son. Har han en radiostyrd bil tex. Så för min son inte prova. Är dom hos honom och leker så får min son inte bestämma nått eller låna nått. Detta har gjort att vi tagit avstånd mer och mer. Nu sist va det bio i stan och hon skulle dit med sina barn och jag med mina. Vi hade inte bestämt att gå ihop vilket jag kände som en lättnad då hennes yngsta inte klarar att sitta still utan springer runt och tjatar på min son. Hon ringer mig innan bion börjar och frågar om vi ska sitta ihop. Jag säger då nej. Vi sitter själva. Tror det blir lugnast. Hon blir då sur. Vilket jag fattar.

Jag vill igentligen bara skriva av mig, dels gärna med er om ni har likande erfarenheter och hur man markerar vänligt men bestämt i olika situationer. Vi vill gärna umgås lite ibland om det går, men kanske bättre ta avstånd helt? 

• Svar på tråden Min väns son
  • Teresse7
    Anonym (Jess) skrev 2025-04-11 11:12:16 följande:
    Jag upptäckte idag på Youtube. Min son måste ha tittat på Youtube på min telefon. För min väns äldsta son har ett Youtube konto där han lägger ut filmer. Till min stora fasa ser jag att dom filmat in en film här sist. Dom har hittat en gammal docka i förrådet. Satt en kedja runt halsen på den  hennes minsta son misshandlar denna docka. Kastar den i väggen och kallar den n ordet. Detta upptäckte jag idag. Min son syns som tur är inte på filmerna men han har ju varit delaktig så detta ska jag prata med honom om. Inte okej. Detta är en anledning att blåsa av påsken med dom. Jag vet att dom river fram och är galna med detta? Får ont i magen. Hade min son lagt ut detta så hade jag gråtit. Nu är han med så han ska få höra attdetta inte är okej. Han säger inget i filmen. Man ser han skor på en av filmerna. Annars är det hennes söner som slår och kallar dockan fula saker. Detta är absolut anledning att dom inte kommer i påsk. Jag tappar talförmågan. Har skickat 2 av dessa filmer till henne. Vad gör jag mer? 
    Du gör klart för henne att detta inte är okej!!!
    Ta avstånd. Håll din son borta från detta. Han tar skada av att umgås med dessa barn. Det kan du berätta. Di skrev innan att hennes barn blivit anmälda på skolan. Det är illa
  • Spucks
    Jag upptäckte idag på Youtube. Min son måste ha tittat på Youtube på min telefon. För min väns äldsta son har ett Youtube konto där han lägger ut filmer. Till min stora fasa ser jag att dom filmat in en film här sist. Dom har hittat en gammal docka i förrådet. Satt en kedja runt halsen på den  hennes minsta son misshandlar denna docka. Kastar den i väggen och kallar den n ordet. Detta upptäckte jag idag. Min son syns som tur är inte på filmerna men han har ju varit delaktig så detta ska jag prata med honom om. Inte okej. Detta är en anledning att blåsa av påsken med dom. Jag vet att dom river fram och är galna med detta? Får ont i magen. Hade min son lagt ut detta så hade jag gråtit. Nu är han med så han ska få höra attdetta inte är okej. Han säger inget i filmen. Man ser han skor på en av filmerna. Annars är det hennes söner som slår och kallar dockan fula saker. Detta är absolut anledning att dom inte kommer i påsk. Jag tappar talförmågan. Har skickat 2 av dessa filmer till henne. Vad gör jag mer? 
    Detta låter sjukt obehagligt! Jo, nu är det väl dags att ta tillbaka inbjudan. Har mamman reagerat på videon du skickade? Är de andra filmer barnet lägger ut lika sjuka?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Gudars var sjukt! Men nu har du en bra anledning att ta tillbaka inbjudan i påsk, utan att behöva ställa in eller träffas någon annanstans eller på andra sätt stryka dem medhårs för att du har lovat.

Du behöver inte ha dåligt samvete längre. Det är väl det enda ?positiva? med filmen.

För er vänskaps skull hoppas jag att din kompis vaknar upp, men du har gjort allt du kan. 

• Anonym (Jess)
    Spucks skrev 2025-04-11 12:34:13 följande:
    Detta låter sjukt obehagligt! Jo, nu är det väl dags att ta tillbaka inbjudan. Har mamman reagerat på videon du skickade? Är de andra filmer barnet lägger ut lika sjuka?
    Hon har inte svarat. Vet inte om hon tittat. Hon jobbar så kan ju vara därför. 

Övriga filmer är när han spelar. Har inte kollat på dem. 
  • Anonym (X)
    Du kontaktar SOCIALTJÄNSTEN i kommunen och säger att de behöver kontakta mamman för hennes barn behöver stöd som hon inte kan ge. Länka dessa videor. Förklara situationen. (Du kan vara anonym) Det ska upprättas en orosanmälan pronto.

I andra scenarion så får du faktiskt prata med din vän. Om din son tar all grädde så säger man inte "Nu blev det ingen grädde till de andra" före han är inte kapabel att ta konsekvenstänk, utan du vänder dig till mamman och tar ögonkontakt "Kan du säga till Liam att inte ta all grädde, det ska räcka till alla" samma med garaget  "Är du tydlig med honom att garaget inte är en lekstuga", ge HENNE direktiv för ungen lyssnar ju inte på dig. Sedan vänder du dig till barnet och säger "Gör du sådär igen så kan du tyvärr inte komma hit mer".
    Punkt och slut.
    Då har du markerat. Tar hon inte tag i uppfostran så säger du nej till att ses.
  • Jesper f
    Jag har läst din originaltråd också, kommer från familj som haft NPF barn ( vuxna nu ) och det är katastrof som din vän uppfostrar sina barn, men idag - VANLIGT förekommande bland NPF föräldrar, där man misstar "anpassning" för att alla ANDRA ska "anpassa" sig och låta deras ouppfostrade vildar fara fram som orkaner. Och förutom den otjänst dessa föräldrar gör sina barn, det är självklart inte rimligt att andra såsom du beskrivit - ska behöva acceptera att deras ouppfostran drabbar både ditt hem, dina ägodelar och dina barn.

Nu nämner du inte hur gamla barnen är, men att det är anmälan på dem - självklart - fler kommer, och jag är förvånad att både Soc och Bup inte redan är på plats, att mamman inte är skickad på flertalet Föräldrautbildningar, och Polisen står givetvis bara på kommande.

Tycker synd om äldre syskonet, och jag förstår hans utåtagerande i skolan med den hemmiljön, allt annat vore konstigt. Hur ska han hålla ihop, och ännu värre - han kommer göra ALLA ungdomssynder när det är dags, och han kommer leva ett helt liv fyllt med bekräftelsebehov för allt han inte fått hemma som han borde få.

Du kommer aldrig nå fram till denna "mamma" och för ditt eget barns skull, innan det blir värre - fejda iväg mer och mer. Det är INTE ett bra umgänge för någons barn. Den dagen din vän - eventuellt ( ser inte så stor sannolikhet till det tyvärr ) kommer till insikt, då det förmodligen sorgligt nog redan är för sent att styrsla orkanen, ja, kanske man kan återuppta någon kontakt. Men absolut utan barn. 

Det är bara att be om bekymmer att låta din son umgås med barn som har dessa hemförhållanden, och det kommer oundvikligen att leda honom in i problem, förr eller senare, vilket inte behövs då NPF av naturen ändå råkar ut för olyckor av div sort - vilket de givetvis inte rår för - men det behöver inte vara självskapade. Och GIVETVIS ska barnen ha full respekt för dig hemma i ditt hem, lyssna på det du säger - det ska inte ens behöva vänta på mammas dubbla tillsägelse. Katastrof. Du har absolut vart tålmodig nog.
  • Jesper f
    Anonym (X) skrev 2025-04-11 13:15:46 följande:
    Du kontaktar SOCIALTJÄNSTEN i kommunen och säger att de behöver kontakta mamman för hennes barn behöver stöd som hon inte kan ge. Länka dessa videor. Förklara situationen. (Du kan vara anonym) Det ska upprättas en orosanmälan pronto.

I andra scenarion så får du faktiskt prata med din vän. Om din son tar all grädde så säger man inte "Nu blev det ingen grädde till de andra" före han är inte kapabel att ta konsekvenstänk, utan du vänder dig till mamman och tar ögonkontakt "Kan du säga till Liam att inte ta all grädde, det ska räcka till alla" samma med garaget  "Är du tydlig med honom att garaget inte är en lekstuga", ge HENNE direktiv för ungen lyssnar ju inte på dig. Sedan vänder du dig till barnet och säger "Gör du sådär igen så kan du tyvärr inte komma hit mer".
    Punkt och slut.
    Mycket bra råd!!. Du har helt rätt i båda.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (X) skrev 2025-04-11 13:15:46 följande:

Punkt och slut.
    Hon har fått stöd, inte via sociala utan I samband m3d utredningen på hennes son. Hon pratar aldrig om detta. Han lyfter bara bra saker hennes son gör. Om han vill nått så gör han det. Hon är stolt. Vill hanupp på taket så tar han sig upp. 
  • Goneril

Svårt att vrida klockan tillbaka när det gått så långt med sonen; han verkar ju ha tagit över helt och hållet, mamman kanske har försökt att styra upp honom men nu har hon givit upp. Vad kan man göra med ett barn som tillåts härja på detta vis? Familjehem? Att mamman inte klarar av honom är uppenbart, men var är pappan i den här röran? Är mamman ensamstående? Hur som helst måste hon ha professionell hjälp, det här kan man inte få rätsida på annars. Snart är hela familjen isolerad och vem gagnar det?                                                                                                                                                    För TS del är ställningstagandet klart, hoppas inte på nån märkbar förbättring med den attityd som mamman har!  Vill inte TS ha sitt hem förstört, ja och det senaste utspelet med dockan som ju var vidrigt, så är det bara att säga adjö. TS barn ska inte ens komma i närheten av dessa vildbasare. Inte nog med att de förstör och tar allt de kommer över, de har ju redan vid så unga år grundlagt en avskyvärd människosyn. Undrar förstås om de riktigt fattar det, de kanske bara tror att det är häftigt ...

• Anonym (H)
    Du ringer soc. Nästa gång är det en kattunge de ger sig på. Sjuka ungar! Föräldrarna behöver stöd, de är uppenbarligen väldigt okunniga. 
  • Anonym (Jess)
    Goneril skrev 2025-04-11 15:40:33 följande:

Svårt att vrida klockan tillbaka när det gått så långt med sonen; han verkar ju ha tagit över helt och hållet, mamman kanske har försökt att styra upp honom men nu har hon givit upp. Vad kan man göra med ett barn som tillåts härja på detta vis? Familjehem? Att mamman inte klarar av honom är uppenbart, men var är pappan i den här röran? Är mamman ensamstående? Hur som helst måste hon ha professionell hjälp, det här kan man inte få rätsida på annars. Snart är hela familjen isolerad och vem gagnar det?                                                                                                                                                    För TS del är ställningstagandet klart, hoppas inte på nån märkbar förbättring med den attityd som mamman har!  Vill inte TS ha sitt hem förstört, ja och det senaste utspelet med dockan som ju var vidrigt, så är det bara att säga adjö. TS barn ska inte ens komma i närheten av dessa vildbasare. Inte nog med att de förstör och tar allt de kommer över, de har ju redan vid så unga år grundlagt en avskyvärd människosyn. Undrar förstås om de riktigt fattar det, de kanske bara tror att det är häftigt ...

Dom är hos sin pappa varannan vecka. Han är sträng och har inte dessa problem med barnen 
  • Anonym (X)
    Anonym (Jess) skrev 2025-04-11 15:11:34 följande:
    Hon har fått stöd, inte via sociala utan I samband m3d utredningen på hennes son. Hon pratar aldrig om detta. Han lyfter bara bra saker hennes son gör. Om han vill nått så gör han det. Hon är stolt. Vill hanupp på taket så tar han sig upp. 
    Det är inte samma stöd man får via habiliteringen som man får via socialtjänsten. Du bör kontakta soc snarast, ungarna behöver ju hjälp utifrån. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Jess) skrev 2025-04-11 16:34:28 följande:
    Dom är hos sin pappa varannan vecka. Han är sträng och har inte dessa problem med barnen 
    Då borde barnen nog bo där. 
Svar på tråden Min väns son