• Anonym (Fattiglappen)

Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Studentpappa

Utan barn, betala procentuellt efter inkomst. Med (gemensamma) barn, gemensam ekonomi.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Fattiglappen)
    Dexter dot com skrev 2025-04-10 18:32:15 följande:
    Vad din sambo tjänar är ju inte relevant alls. Det är ju du som lever över dina tillgångar och behöver antingen få in mer pengar eller få ner dina kostnader....vad gör du idag för att minska utgifterna och öka inkomsten?

Det är inte riktigt sant. Du har inte missat att det är högre matpriser och hyreshöjninga? Jag har dessvärre endast en inkomst som i sig inte är så bra. Jag har precis skaffat ett extrajobb så jag kan få in lite mer pengar. Men min sambo tycker det är tråkigt att jag jobbar då hen är ledig. 

Är du själv sambo? Hur gör du och din sambo i så fall? Har ni gemensa ekonom? Delar ni 50/50? Eller delar ni procentuellt utifrån lön? Berätta gärna och ge mig gärna mer ekonomiska tips!

• Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 18:48:58 följande:

Det är inte riktigt sant. Du har inte missat att det är högre matpriser och hyreshöjninga? Jag har dessvärre endast en inkomst som i sig inte är så bra. Jag har precis skaffat ett extrajobb så jag kan få in lite mer pengar. Men min sambo tycker det är tråkigt att jag jobbar då hen är ledig. 

Är du själv sambo? Hur gör du och din sambo i så fall? Har ni gemensa ekonom? Delar ni 50/50? Eller delar ni procentuellt utifrån lön? Berätta gärna och ge mig gärna mer ekonomiska tips!

Hyreslägenhet eller bostadsrätt, 
    Ni får väl göra er plan du får jobba mer hemma kanske !
  • Anonym (Gift)

Vi gjorde så här. När vi blev sammanboende gav min fru upp bostad, jobb och karriär för att vi skulle kunna bo ihop. Vi bestämde rätt fort att ha helt gemensam ekonomi. Alla inkomster in på ett konto, därifrån betalas allt. Till en början med hade vi en lika stor summa var som fickpengar vi kunde använda helt fritt. Alla större  inköp diskuterades först. Det har funkat bra trots att vi båda under åren har pendlat i inkomst pga arbetslöshet, studier mm 

Ett som gör att det funkar är att vi har samma syn på ekonomin och är öppna
  • Dexter dot com

Vad är det som inte riktigt är sant? Att du inte klarar ökade matpriser och hyreshöjning tyder ju på att dina omkostnader är för höga i förhållande till din inkomst. Att du inte klarar en sjukskrivning utan att behöva jobba extra efteråt tyder ju på att du inte har en buffert att ta av.

När jag var sambo/gift delade vi 50/50 oavsett fast att han tjänade mer. Jag har valt att inte plugga vidare och att jobba deltid och det ska naturligtvis inte drabba någon annan.

Mitt tråkiga tips är att minska utgifterna och öka inkomsten vilket du nu kommer göra med ett extrajobb. Så se över dina utgifter och plocka bort allt som inte är absolut nödvändigt. Det är ju svårt att ge råd då man inte vet vad du har för utgifter.
  • Anonym (Fattiglappen)
    Dexter dot com skrev 2025-04-10 19:40:32 följande:
    Vad är det som inte riktigt är sant? Att du inte klarar ökade matpriser och hyreshöjning tyder ju på att dina omkostnader är för höga i förhållande till din inkomst. Att du inte klarar en sjukskrivning utan att behöva jobba extra efteråt tyder ju på att du inte har en buffert att ta av.

När jag var sambo/gift delade vi 50/50 oavsett fast att han tjänade mer. Jag har valt att inte plugga vidare och att jobba deltid och det ska naturligtvis inte drabba någon annan.

Mitt tråkiga tips är att minska utgifterna och öka inkomsten vilket du nu kommer göra med ett extrajobb. Så se över dina utgifter och plocka bort allt som inte är absolut nödvändigt. Det är ju svårt att ge råd då man inte vet vad du har för utgifter.
    Vi har en hög hyra. Inte lätt att skaffa annan bostad då det är som att vinna på triss att sitta med ett förstahandskontrakt i Stockholm. I övrigt har jag sparat till att kunna ha semester i sommar och jag sparar till pension. Jag jobbar extra då jag kan men det går också ut över relationen då min partner får dra ett större lass hemma och dessutom tycker jag är tråkig som är trött när jag kommer hem efter att jobbat när hen är pigg och ledig. 
  • Anonym (Bio)

Tycker upplägget ni har är underligt. Skulle hellre föredra att inte vara sambo än att vara i ett förhållande utan en gemensam lagkänsla. 

• Anonym (M)
    Anonym (Bio) skrev 2025-04-10 20:47:57 följande:

Tycker upplägget ni har är underligt. Skulle hellre föredra att inte vara sambo än att vara i ett förhållande utan en gemensam lagkänsla. 

Allt ska ju va lika idag så 50/50 är ju lika .
  • Anonym (Bio)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 20:57:59 följande:
    Allt ska ju va lika idag så 50/50 är ju lika .
    Som att vara inneboende med varandra. Så ser ju en del förhållanden ut idag. Otryggt, bäst att inte skaffa barn tillsammans.
Svar på tråden Gemensam ekonomi