Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 18:48:58 följande:
Det är inte riktigt sant. Du har inte missat att det är högre matpriser och hyreshöjninga? Jag har dessvärre endast en inkomst som i sig inte är så bra. Jag har precis skaffat ett extrajobb så jag kan få in lite mer pengar. Men min sambo tycker det är tråkigt att jag jobbar då hen är ledig.
Är du själv sambo? Hur gör du och din sambo i så fall? Har ni gemensa ekonom? Delar ni 50/50? Eller delar ni procentuellt utifrån lön? Berätta gärna och ge mig gärna mer ekonomiska tips!
Vad är det som inte riktigt är sant? Att du inte klarar ökade matpriser och hyreshöjning tyder ju på att dina omkostnader är för höga i förhållande till din inkomst. Att du inte klarar en sjukskrivning utan att behöva jobba extra efteråt tyder ju på att du inte har en buffert att ta av.
När jag var sambo/gift delade vi 50/50 oavsett fast att han tjänade mer. Jag har valt att inte plugga vidare och att jobba deltid och det ska naturligtvis inte drabba någon annan.
Mitt tråkiga tips är att minska utgifterna och öka inkomsten vilket du nu kommer göra med ett extrajobb. Så se över dina utgifter och plocka bort allt som inte är absolut nödvändigt. Det är ju svårt att ge råd då man inte vet vad du har för utgifter.