• Anonym (Fattiglappen)

Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym (Fia)

Om din sambo har mycket pengar och vill att du ska ha mer pengar så finns det ju en väldigt enkel lösning.

Om du inte är bekväm med att han försörjer dig nu så kanske du kan låta honom bjuda dig på semesternöjen?

• Anonym (M)

De är nog till å jobba å spara så dollarn kommer in !

• Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 17:16:14 följande:

Om din sambo har mycket pengar och vill att du ska ha mer pengar så finns det ju en väldigt enkel lösning.

Om du inte är bekväm med att han försörjer dig nu så kanske du kan låta honom bjuda dig på semesternöjen?

Hen har bjudit ett par gånger, men jag skulle inte kunna fråga om hen kan bjuda mig på semesternöjen heller. Det tror jag inte hen skulle uppskatta. Kanske fråga om att få låna, men pengarna ska ju också tillbaka. Vi delar ju i princip på allt 50/50 idag och det är klart att hen har mycket mer pengar då, men hen har nog inte förstått hur lite hälften av hens inkomst är.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:30:09 följande:
    Hen har bjudit ett par gånger, men jag skulle inte kunna fråga om hen kan bjuda mig på semesternöjen heller. Det tror jag inte hen skulle uppskatta. Kanske fråga om att få låna, men pengarna ska ju också tillbaka. Vi delar ju i princip på allt 50/50 idag och det är klart att hen har mycket mer pengar då, men hen har nog inte förstått hur lite hälften av hens inkomst är.
    Då får du börja se över din situation å inte gnäll på hen,
  • Jemp

Billigare semesternöjen. 

Ni behöver ju lägga era utgifter på din nivå. 

Hur länge har ni levt ihop? Med tiden tycker jag det är rimligt att se över ekonomin och ha mer lika livsvillkor, men det har för mig/min relation kommit stegvis (även om
    vi haft mer jämna inkomster för det mesta)

• Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 17:24:14 följande:

De är nog till å jobba å spara så dollarn kommer in !

Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
  • Anonym (gemensam)

Vi har alltid haft helt gemensam ekonomi, oberoende vem som tjänat mest. I perioder har min inkomst varit mer än dubbla hans, i perioder har han tjänat många gånger mer än mig, i perioder har vi haft ungefär lika inkomster.

Om det är så att ni lever över dina tillgångar så behöver ni se över det. Vi har alltid haft som regel att vi måste kunna klara oss på bara den som tjänar minsts inkomst, i alla fall en snål period.

• Anonym (M)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:45:39 följande:
    Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
    Ja så e de väljer och vill ha ett yrke så gör man ,
    Ja hade dubbelt av vad mitt ex hade, de va ju till att dela för allt annat skulle ja jämt ju , men den med mer får väl spara eller hitta på de den vill för sina pengar!
  • Lönnsirap

I min värld är det att snylta på den andre om man betalar 50/50 och sen ena inte har råd att lägga undan några pengar.

• Anonym (H)

Men får du ingen sjukpenning?

Svar på tråden Gemensam ekonomi