Tom Araya skrev 2025-04-11 00:08:00 följande:
För de flesta innebär gemensam ekonomi att alla inkomster går in på gemensamma konton där alla gemensamma utgifter betalas, inklusive nöjen och resor man gör tillsammans.
Separat ekonomi är motsatsen, inkomsterna blandas inte alls och endast utgifter för gemensamt boende delas.
Det ni har är något annat... Jag kallar det för "semi-gemensam" ekonomi.
Ni måste ändra på ert upplägg med hur mycket ni betalar för gemensamma utgifter, annars kommer den ena alltid stå där med önskan om att göra saker den andre inte har pengar till. Det blir då upp till den med mer pengar att välja att antingen göra sakerna själv, att ni inte gör dem alls eller att denne betalar mer.
Att du skulle behöva låna för att hänga med din partner på grejer du inte haft inkomst för att täcka är ingen sund idé.
Vi delar rakt av på utgifter men han bjuder på guldkanterna.
Han tjänar ca 20 k mer i månaden än mig, dock är han mer en slösa och jag en spara. Så det märks inte så himla mycket i vardagen.
Vi får ut runt 23 respektive 35 i månaden.
Resor räknas dock inte som guldkant, eller jo... men inte själva biljetten. Den delar vi 50/50 på.
Det är inte heller rättvisa att hela tiden behöva bli buren av sin partner ekonomiskt.