• Anonym (Fattiglappen)

Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:45:39 följande:
    Det är inget gnällinlägg. Min fråga är ju också hur andra par gör? Hur delar de upp ekonomin när den andra tjänar mycket mer? Är det rimligt att den som tjänar mer ska få lida fö att den andra tjänar mycket mindre? Man gör ju olika val i livet och får skylla sig själv som skaffar ett arbete med sämre betalt. 
    Vi har också väldigt olika inkomst. Jag har gjort klart för min sambo att om vi ska betala 50/50 så kan vi inte bo lyxigare än i en billig tvårummare. Nu bor vi i en trea och han betalar lite mer till det gemensamma kontot än vad jag gör.

Du skulle kunna använda en liknande förhandlingstaktik (eller vad man nu ska kalla det) när det gäller er semester. Om dina pengar inte räcker till mer än ett par rundor minigolf så är det ju så. Vill han ha med dig på mer roligheter så finns det ingen annan möjlighet än att han betalar. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:08:43 följande:
    Vi har också väldigt olika inkomst. Jag har gjort klart för min sambo att om vi ska betala 50/50 så kan vi inte bo lyxigare än i en billig tvårummare. Nu bor vi i en trea och han betalar lite mer till det gemensamma kontot än vad jag gör.

Du skulle kunna använda en liknande förhandlingstaktik (eller vad man nu ska kalla det) när det gäller er semester. Om dina pengar inte räcker till mer än ett par rundor minigolf så är det ju så. Vill han ha med dig på mer roligheter så finns det ingen annan möjlighet än att han betalar. 
    Förlåt förresten, TS, att jag bara antog att du är kvinna och sambon man! Jag utgick för mycket från min egen situation där.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:08:43 följande:

Köper man bostad skulle du ta hälften om ni skiljer er ?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (M) skrev 2025-04-10 18:15:46 följande:
    Köper man bostad skulle du ta hälften om ni skiljer er ?
    Nej, köper han en bostad så skulle jag se till att vi har samboavtal/äktenskapsförord som säger att bostaden är hans vid en separation. Han har själv rätt dålig koll på sådana saker, men jag vill inte lura honom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:21:17 följande:
    Nej, köper han en bostad så skulle jag se till att vi har samboavtal/äktenskapsförord som säger att bostaden är hans vid en separation. Han har själv rätt dålig koll på sådana saker, men jag vill inte lura honom.
    M förstår.
  • Anonym (Procent)

Vid stora löneskillnader finns det två alternativ om man inte vill ha gemensam ekonomi:

1) anpassa boendet efter den som har lägst inkomst. 
    2) dela procentuellt på kostnaderna. Säg att du får ut 20000 och din sambo 30000. Då har ni 50000 sammanlagt. Du betalar 40% av kostnaderna (20000/50000=2/5=0,4) och hen 60%. 

Alternativt, gemensam ekonomi där inkomsterna slås ihop, överskottet delas upp i sparande och sen en viss "månadspeng" som man förfogar över fritt. 

• Dexter dot com
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:10:45 följande:
    Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

Vad din sambo tjänar är ju inte relevant alls. Det är ju du som lever över dina tillgångar och behöver antingen få in mer pengar eller få ner dina kostnader....vad gör du idag för att minska utgifterna och öka inkomsten?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-10 18:21:17 följande:
    Jag skulle inte se det som att "lura" någon om man bara följer lagen. Sen får man ju såklart göra ett avtal/förord som passar ens relation, men känner att är man vuxen och köper en bostad som både en själv och ens partner tänkt bo i, bör man ju kolla upp vad som gäller om man inte redan vet.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 17:10:45 följande:
    Gemensam ekonomi

Antingen får ni anpassa aktiviteter och utgifter efter din inkomst, speciellt om ni delar på kostnader 50/50. Då är det ju självklart att ni måste utgå från dig och det du har råd med. Det kan ju betyda att ni flyttar till en mindre lägenhet eller kör semester på hemmaplan, kanske med kortare resor till närliggande städer. 

Vill din sambo kunna spendera mer pengar på t.ex boende eller resor med dig, så bör ni ju i så fall betala procentuellt, så att hen betalar 2/3 och du 1/3 i ert fall, om hen tjänar dubbelt så mycket som du.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-04-10 18:39:09 följande:
    Jag skulle inte se det som att "lura" någon om man bara följer lagen. Sen får man ju såklart göra ett avtal/förord som passar ens relation, men känner att är man vuxen och köper en bostad som både en själv och ens partner tänkt bo i, bör man ju kolla upp vad som gäller om man inte redan vet.
    Att medvetet utnyttja någons okunskap tycker jag känns som att luras. Klart att det i första hand är hans ansvar, men jag vill honom väl och täcker gärna upp för hans missar på samma sätt som han täcker upp för mina.
Svar på tråden Gemensam ekonomi