• Anonym (Fattiglappen)

Gemensam ekonomi

Jag har en sambo och vi för varje månad över samma belopp till ett gemens konto som täcker räkningar, spar och utemat. 

Faktum är att min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig och har då naturligtvis en mycket högre inkomst än mig. Nu har jag varit sjuk och nästa månad kommer min sambo tjäna 30000kr mer än mig nästa månad. Det betyder att jag måste jobba extra för att få ihop pengar till sommaren. Vilket både sambon och jag tycker är tråkig.

Har ni något annat bra tips på hur jag kan få ihop det ekonomisk? Vill inte fråga sambon om lån. 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Dexter dot com
    Anonym (Ann) skrev 2025-04-11 09:14:01 följande:
    Så du menar att han är en toffel som inte vågar säga till?

Om du vet för lite så är det ju konstigt att du väljer hans sida, och argumenterar mot de som väljer TS sida. 
    För att jag har väldigt svårt för människor som tycker att andra ska bekosta deras omkostnader.  Man gör sina val i livet och får leva med resultatet. 
    Han kanske är en gnällig toffel men eftersom Ts inte ger mer info så vet vi inte hur situationen ser ut.
  • Anonym (Ann)
    Dexter dot com skrev 2025-04-11 10:11:33 följande:
    För att jag har väldigt svårt för människor som tycker att andra ska bekosta deras omkostnader.  Man gör sina val i livet och får leva med resultatet. 
    Han kanske är en gnällig toffel men eftersom Ts inte ger mer info så vet vi inte hur situationen ser ut.
    Och det gäller ju TS sambo också. Han har valt att leva med en person som tjänar mindre än honom och som måste arbeta extra. Han får ta konsekvensen av sina val, precis som TS. 
  • Anonym (EB)
    De utnyttjar väl varandra i så fall? TS partner som tjänar mer utnyttjar TS pga att hon får betala ur näsan för att han ska bo lyxigt och ha fina semestrar. 

Istället bör partnern anpassa sig till TS ekonomi och leva ett enklare liv utan höga utgifter. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 20:38:40 följande:
    Vi har en hög hyra. Inte lätt att skaffa annan bostad då det är som att vinna på triss att sitta med ett förstahandskontrakt i Stockholm. I övrigt har jag sparat till att kunna ha semester i sommar och jag sparar till pension. Jag jobbar extra då jag kan men det går också ut över relationen då min partner får dra ett större lass hemma och dessutom tycker jag är tråkig som är trött när jag kommer hem efter att jobbat när hen är pigg och ledig. 
    Alltså, nånstans måste ni ju ändå ha ett seriöst samtal om er ekonomi och hur ni vill att det ska fungera. Det känns ju inte som att din sambo har realistiska förväntningar på dig som fungerar för din nuvarande situation. Är hen stenhård på att ni betalar 50/50 fungerar det ju inte att också gnälla om att det blir jobbigare för hen att dra lasset hemma och hur tråkig du är som jobbar extra för att ha råd att betala 50/50. Det går ju liksom inte ihop. 

Antingen får hen ju acceptera att du måste jobba mycket, just för att du just nu har en låg lön och inte har råd att jobba mindre. Eller så får hen ju betala en större del av hushållskostnaderna just för att du ska ha råd att kunna vara hemma mer. 

Klart att det bästa är ju om du allt eftersom får en högre lön du med, men det går ju inte över en natt direkt. 
  • Anonym (Alexandra)
    Grejen är ju att i en längre, seriöst förhållande påverkar relationen vilka livsval man gör och det påverkar ju ofta bådas enskilda ekonomi olika. Man existerar ju inte i ett vacuum liksom. Mycket baseras ju på gemensamma val, som båda vill göra för relationen, så då är det ju inte konstigt att erkänna hur de valen påverkat båda ekonomiskt och hur man tillsammans går vidare. 

Självklart är ju barn och föräldraledighet, vabb etc en stor del i sånt här och hur det kan påverka ens ekonomi, men även bara en sån grej som att flytta till en annan stad eller land för en partner påverkar ju absolut någons ekonomi.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2025-04-11 05:42:33 följande:
    Vi delar rakt av på utgifter men han bjuder på guldkanterna.
    Han tjänar ca 20 k mer i månaden än mig, dock är han mer en slösa och jag en spara. Så det märks inte så himla mycket i vardagen.

Vi får ut runt 23 respektive 35 i månaden.

Resor räknas dock inte som guldkant, eller jo... men inte själva biljetten. Den delar vi 50/50 på. 

Det är inte heller rättvisa att hela tiden behöva bli buren av sin partner ekonomiskt.
    Men vad svarar han om du säger att du måste spara in på resor?
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2025-04-11 13:43:31 följande:
    Men vad svarar han om du säger att du måste spara in på resor?
    Varför skulle han säga det?
  • Anonym (Karin)

Vad hindrar TS från att skippa semesterresan? Vore det jag skulle jag säga att pengarna inte räcker till det.

Jag anser att om man är sambo ska man tillsammans sträva åt samma håll, hjälpas åt och måna om sin partner.

• Lillmajsan

Jag och sambon (vi har inga barn ska tilläggas) har alltid från start haft gemensam ekonomi. Vi är inne på nionde året som sambo nu. I perioder har jag tjänat mera och ibland han. Alla pengar som kommer in i hushållet är våra gemensamma. Räkningar, lån på huset och spar fixas omgående som vi få lön sedan delar vi upp det som är kvar rättvist emellan oss så båda har lika mycket att röra sig med eller till eget sparande om man så önskar. Stora inköp pratas igenom. Som nu när han håller på att ta jägarexamen tex så går lite mera pengar till det. Eller om jag tex  har rest iväg utomlands med mina vänner så går lite mera till det. 
    Sambon jobbar borta i veckorna och tjäna nästan dubbelt så mycket som jag gör men han är stenhård med att vi ska ha lika mycket att röra oss med. Han säger att eftersom jag får ta ett större ansvar här hemma tex så ska jag också kompenseras för det. Punkt. 

• Anonym (Bio)
    Lillmajsan skrev 2025-04-11 16:14:09 följande:

Jag och sambon (vi har inga barn ska tilläggas) har alltid från start haft gemensam ekonomi. Vi är inne på nionde året som sambo nu. I perioder har jag tjänat mera och ibland han. Alla pengar som kommer in i hushållet är våra gemensamma. Räkningar, lån på huset och spar fixas omgående som vi få lön sedan delar vi upp det som är kvar rättvist emellan oss så båda har lika mycket att röra sig med eller till eget sparande om man så önskar. Stora inköp pratas igenom. Som nu när han håller på att ta jägarexamen tex så går lite mera pengar till det. Eller om jag tex  har rest iväg utomlands med mina vänner så går lite mera till det. 
    Sambon jobbar borta i veckorna och tjäna nästan dubbelt så mycket som jag gör men han är stenhård med att vi ska ha lika mycket att röra oss med. Han säger att eftersom jag får ta ett större ansvar här hemma tex så ska jag också kompenseras för det. Punkt. 

Så han betalar dig för att du jobbar mest i familjen? Skulle inte rekommendera att ni skaffade barn heller.
Svar på tråden Gemensam ekonomi