Anonym (Fattiglappen) skrev 2025-04-10 20:38:40 följande:
Vi har en hög hyra. Inte lätt att skaffa annan bostad då det är som att vinna på triss att sitta med ett förstahandskontrakt i Stockholm. I övrigt har jag sparat till att kunna ha semester i sommar och jag sparar till pension. Jag jobbar extra då jag kan men det går också ut över relationen då min partner får dra ett större lass hemma och dessutom tycker jag är tråkig som är trött när jag kommer hem efter att jobbat när hen är pigg och ledig.
Alltså, nånstans måste ni ju ändå ha ett seriöst samtal om er ekonomi och hur ni vill att det ska fungera. Det känns ju inte som att din sambo har realistiska förväntningar på dig som fungerar för din nuvarande situation. Är hen stenhård på att ni betalar 50/50 fungerar det ju inte att också gnälla om att det blir jobbigare för hen att dra lasset hemma och hur tråkig du är som jobbar extra för att ha råd att betala 50/50. Det går ju liksom inte ihop.
Antingen får hen ju acceptera att du måste jobba mycket, just för att du just nu har en låg lön och inte har råd att jobba mindre. Eller så får hen ju betala en större del av hushållskostnaderna just för att du ska ha råd att kunna vara hemma mer.
Klart att det bästa är ju om du allt eftersom får en högre lön du med, men det går ju inte över en natt direkt.