• Anonym (Ledsen)

Han vill " vara själv". Dåligt tecken?

Jag och min kille har varit ihop i ca 9 månader. Sist vi sågs verkade allt toppen vi var på en minisemester och han verkade glad och kärleksfull. Denna vecka skulle vi eventuellt gå på bio men jag vet att han jobbar extra mycket denna veckan och han förvarnade mig om att han kanske inte skulle orka med bio på kvällen.

Idag skrev han att han kände sig sänkt och var på "konstigt humör" och att han inte skulle orka bio och att han egentligen skulle vilja vara själv och vila. Han avslutade meddelandet med "puss" om det är relevant.

Normalt sätt brukar han ändå vilja att jag kommer förbi och t.ex sover ihop när han är trött

Jag är jätteorolig att han ska dumpa mig då jag tycker så otroligt mycket om honom. Jag svarade att jag också är trött (sant) och att jag hoppas han mår bättre snart. Sedan skickade jag ett sms att jag gärna hörs på telefon om han orkar, antingen ikväll eller imorn. Han har sett meddelandet men inte svarat något och jag är sjukt orolig. Ångrar också att jag i panik bad om ett telefonsamtal när han precis bett om space. Jag är så dum.

Är jag rökt? Vad tror ni? Är skitledsen och orolig just nu.
  • Svar på tråden Han vill " vara själv". Dåligt tecken?
  • vxx
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-17 13:46:50 följande:
    Tack för tipset med chatgpt!! Jag har inte autism mdn en del ångestproblematik kring relationder.
    Lite prompt du kan börja med är, att du ber om objektiva perspektiv, kanske frågar om möjliga scenarion. Eller bara ta in sms från er, och få lite råd och tips. Den har varit guld värd att bolla med för min egen del, när jag blivit ångestfylld av förändringar i kommunikation med en vän eller min partner. Oftast vågar jag vara lite ärligare där än normalt, kanske för jag vet att det inte är en person med egna åsikter och uppfattningar som läggs på mig. Behöver inte skämmas för jag ?nojar? och jag kan be om hur rimligt ett scenario jag målat upp i huvudet, faktiskt är.
  • Anonym (Anna)

Kan känna igen mig. Är singel men har dejtat en del män och när jag känner att intresset svalnat och jag inte vill fortsätta så säger jag att jag behöver tid för mig själv. Behöver ju inte vara så din kille känner dock. Det enda du kan göra är att ha lite is i magen, tjata inte. på honom för det kan få motsatt effekt. Då kan han verkligen dra sig undan. Ge honom space, du kan allt klara dig några veckor på egen hand, gör saker du mår bra av och tänk lite på dig själv.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-17 14:14:15 följande:
    Vi har inte haft några pauser, om man inte räknar att han ville vara ensam igår.
    Herregud. Att vilja vara ifred en kväll betyder inte att hela förhållandet sätts på paus. Skärp dig. Ibland måste man bara acceptera att någon fungerar på ett annat sätt en sig själv. Du kanske hade velat umgås med honom om du var ledsen och haft en konstig dag just för att bli glad igen, han ville vara själv. Båda är okej. Sluta överanalysera det här nu.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Alice) skrev 2025-04-17 15:05:20 följande:
    Herregud. Att vilja vara ifred en kväll betyder inte att hela förhållandet sätts på paus. Skärp dig. Ibland måste man bara acceptera att någon fungerar på ett annat sätt en sig själv. Du kanske hade velat umgås med honom om du var ledsen och haft en konstig dag just för att bli glad igen, han ville vara själv. Båda är okej. Sluta överanalysera det här nu.
    Jag räknar det inte som paus heller! Men riktigt orolig över när han kommer höra av sig igen.
  • Anonym (Allan ballan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-17 14:14:15 följande:
    Vi har inte haft några pauser, om man inte räknar att han ville vara ensam igår.
    Eftersom du har exakt samma tråd på FB så kan du inte riktigt ta dig ur lögnen.

Där har ni haft en separation, hittat tillbaka till varandra igen och han har ett barn sen innan. Alltså precis som den andra tråden som flera av oss har frågat dig och som du förnekar är du.

När ljuger du? På FB eller nu?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-17 15:15:54 följande:
    Jag räknar det inte som paus heller! Men riktigt orolig över när han kommer höra av sig igen.
    Oavsett om han kommer höra av sig eller inte så finns det inget du kan göra åt det. Du måste acceptera situationen bara. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-17 15:15:54 följande:

Varför nämnde du det ens då? För ingen rimlig människa skulle anta att be om att få vara själv en stund betyder att hela förhållandet tar en paus.

Helt ärligt kanske du inte är redo för ett förhållande som du beter dig. 

• Anonym (Sine)
    vxx skrev 2025-04-17 13:14:02 följande:

Oj, jag tolkar lite detta svaret som du faktiskt kan ha autism. Jag utlämnnar mig lite nu. Jag har autism, diagnos sedan tiden det fortfarande sattes Aspergers som diagnos.

Jag kan genast kännas lite mer förståelse och medkänsla om du precis som jag, har en hjärna som gärna vid första skedet tolkar in mer bokstavligt och fastnar/låser mig. Du kanske har stark mönsterigenkänning och det gör att minsta förändring i någons beteende blir som en alarmklocka inom dig.

Jag omedvetet försrörde många nära relationer, speciellt intima, pga att jag inte hade full förståelse eller självinsikt kring min diagnos och hur min annorlunda perception påverkar mina sociala relationer.

Jag säger detta med handen på hjärtat nu. Du hade mått mycket bättre med rätt terapi. är medveten om att resurserna inte är bra, och det skiljer sig från städer till städer.

Har du testat bolla lite med ChatGpt? Den har hjälpt oerhört mycket för kunna få objektiva perspektiv utan inblandning av andra människors personliga upplevelser och åsikter, så som det blir när det ställs på ett forum.

Problemet med ChatGpt är att "som du frågar får du svar". Logaritmerna väljer svar utifrån de ord och ordföljd som du själv använder, och sätter ihop sitt svar utifrån den ordföljd som brukar vara mest förekommande i närheten av just de ord som du använde i frågan. 

Dels har du då inte koll på vilka källor som den använder och dels så kanske det kanske ett ämne som inte så många mer professionella diskuterar. Dels får du inte heller heller så mycket ifrågasättande, eftersom din frågas ord ger frågeställningen ett snävt perspektiv. Chansen är mycket mindre att ett helt annat perspektiv används på problemet, ditt ordval styr perspektivet. 
  • Anonym (Sine)
    Anonym (Alice) skrev 2025-04-18 12:14:22 följande:

Varför nämnde du det ens då? För ingen rimlig människa skulle anta att be om att få vara själv en stund betyder att hela förhållandet tar en paus.

Helt ärligt kanske du inte är redo för ett förhållande som du beter dig. 

Ja det låter jobbigt, men en del oro får man lära sig att hålla. 

Gör som man gör med barn, försök distrahera dig. Eller vila bara i att du känner oro.
  • Anonym (-)

FL är så uselt så det finns inte, råden är.så skadliganatt man undrar om det är med flit.

Parata med ai. Lol.

Du har gjort andra trådar. Va?

Du har diagnoser. U are not a doctor and still diagnose over a forum. Patetiskt.

Till TS:

Ditt svar var bra (det första), visst kanske det andra inte var perfekt när det betts om space men å andra sidan så handlade det antingen om ikväll llr imorgon så det fanns tid. Dessa sms är inte det som får förhållandet att ta slut om så sker. Ta det lugnt och se vad som händer.

Svar på tråden Han vill " vara själv". Dåligt tecken?