• Anonym (Farmor)

Orkar inte vara farmor

Efter ett långt arbetsliv som förskollärare, de sista åren med de allra yngsta barnen i en krävande alldeles för stor grupp gick jag i pension 63 år gammal. Jag var utarbetad och såg framför mig ett lugnt liv. Helt ärligt också väldigt trött på barn i förskoleåldern.

Några månader senare träffade min son en kvinna med två yngre barn och de har även nu ett gemensamt. 
    Jag känner att jag inte kan leva upp till deras förväntningar på mig och är rädd för att förstöra relationen. De bor nära och vill umgås och ha barnvakt. Jag är ju proffs enligt dem. Jag åker ofta hemifrån för att få lugn och ro. 
    Jag har varit ärlig och sagt som det är att jag behöver egentid och att jag inte vill vara förälder utan nu är det deras tid att vara det. 
    Hur tydlig måste jag vara?
    Vad kräver andra av sina föräldrar?
    Är det jag som är konstig som tröttnat på barn?

• Svar på tråden Orkar inte vara farmor
  • Elin pelin

Mina föräldrar bor 30 mil bort så de har passat barnen en långweekend samt äldsta dottern 1 vecka när hon var 6. 
    Min svärmor bor nära, hon har passat barnen på lov - när hon själv bett om det, vi har bett henne om hjälp ett par gånger per år (ex när vi blivit bjudna på fest eller bara ska ut och äta för lite egentid).
    Aldrig att jag skulle bett henne att ta barnen var vecka, om hon själv skulle föreslagit det hade det varit jättefint men inget jag någonsin räknat med. 
    Kan tillägga att mina barn är 10 och 12, så det var ett tag sedan de var riktigt små.

• Anonym (T)

Så du vill inte träffa ditt barnbarn? Konstigt. Visst att du inte vill vara en förälder men de allra flesta vill träffa sina barnbarn? Vill du sitta ensam istället? Hur tänker du att du ska få en bra relation till ditt barnbarn? Eller det spelar ingen roll kanske. De mor o farföräldrar som jag vet om inklusive mina har älskat att vara med sina barnbarn, de växer upp så snabbt, så bäst att passa på.

• Anonym (Också farmor)

Jag är farmor, drygt 60 år med fem år kvar att jobba. Arbetar i ett fysiskt arbete, dock inte med barn.

Jag sa från början att jag gärna umgås men att jag inte kommer att vara barnvakt bara "för att" utan bara om det finns en anledning "på riktigt".

På snart tio år har jag sovit över två gånger hos dem, har väl kanske vaktat sena kvällar en handfull gånger. Annars har det handlat om några timmar här och där, max en gång varannan månad.

Min barnkull kom under många år och jag har haft omyndiga barn hemma i över 30 år så jag anser mig helt klar med att ha ansvar för barn.

Dock umgås vi tillsammans, hemma hos dem lite då och då.

Som tur är så hade mamman till mina barnbarn inga barn sedan tidigare. Hade så varit fallet så hade de fått leta barnvakt på annat håll.

• Anonym (Jo)
    Jårdi skrev 2025-04-24 21:22:58 följande:

Jag har småbarn. Skulle aldrig förvänta mig att mor/farföräldrar sitter barnvakt en gång i veckan om de inte erbjuder själva. Vi löser vår egen logistik och kör det ihop sig kan vi såklart alltid fråga om hjälp. Men inte mer än så. 

Samma här man kan inte räkna med att dom ska ställa upp i tid och otid.
  • Jårdi
    Anonym (T) skrev 2025-04-24 21:39:14 följande:

Så du vill inte träffa ditt barnbarn? Konstigt. Visst att du inte vill vara en förälder men de allra flesta vill träffa sina barnbarn? Vill du sitta ensam istället? Hur tänker du att du ska få en bra relation till ditt barnbarn? Eller det spelar ingen roll kanske. De mor o farföräldrar som jag vet om inklusive mina har älskat att vara med sina barnbarn, de växer upp så snabbt, så bäst att passa på.

Anonym (T) skrev 2025-04-24 21:39:14 följande:

Det är ju skillnad på att sitta barnvakt och att ses allihop och umgås när föräldrarna är med. 
  • Anonym (Kort tid)

När mina barn föddes arbetade min mor,  barnens mormor, heltid fortfarande 
    Givetvis fanns inte mycket tid för henne att vara med barnen vilket hon annars väldigt gärna ville.
    När barnen var 9 och 10 år gamla gick hon i pension och hade verkligen sett framemot massor av tid med barnbarnen. 
    Tex hade hon tänkt att de inte skulle behöva fritids efter skolan varje dag utan komma till henne några dagar/v.
    Men vid det laget var ju barnbarnen redan så stora att kompisar och fritids var mycket roligare än mormor.

Min mamma sörjer verkligen att hon inte hade mer tid med dem när de var små även om de har en fin relation nu också. 

Det jag vill säga är att barnen växer upp så fort
    Det är inte så många år som de uppskattar mor/farföräldrars sällskap innan kompisar blir roligare.
    Du är trött och sliten, men se upp så du inte ångrar dig sedan och då är tiden passerad.

För övrigt så låter frekvensen av önskemål om barnvakt hög 

• Hellishen

Men hur mycket, länge/ofta vill de att du ska ta barnen?
    Är det alla tre då? Hur gamla är de?

Tror du måste förklara för din son att du var helt utbränd på jobbet och att det var därför du gick tidigt i pension och att du ännu inte återhämtat dig. Säg att du måste få tid för dig själv utan stress. Och så funkar det inte att ha tre småbarn på halsen i tid och otid.

Barnen går väl på förskola med?

• Anonym (Också farmor)
    Hellishen skrev 2025-04-24 23:32:50 följande:

Men hur mycket, länge/ofta vill de att du ska ta barnen?
    Är det alla tre då? Hur gamla är de?

Tror du måste förklara för din son att du var helt utbränd på jobbet och att det var därför du gick tidigt i pension och att du ännu inte återhämtat dig. Säg att du måste få tid för dig själv utan stress. Och så funkar det inte att ha tre småbarn på halsen i tid och otid.

Barnen går väl på förskola med?

Dessutom behöver hon väl ändå aldrig ta hand om alla tre?
    Såvida de inte är mycket äldre än barnbarnet och faktiskt kan vara lite behjälpliga också.
  • Anonym (Ninni)

Du ska absolut inte känna press att vara barnvakt. Några har föreslagit 1 gång vecka här men jag tycker det låter mkt. Har man behov av barnvakt så ofta ? Säg nej och förklara tydligt att du inte orkar. Blir dom sura så är det deras förlust. Sen kanske du kan passa ditt barnbarn nångång så dom får egentid när hennes barn är hos sin pappa. Dom är 2 och borde klara lösa vardagen själva. 

• Anonym (Morsan)

Min mamma jobbar heltid på förskola, och jag själv har 4 barn som är i åldrarna från 2 till 10år. Mamma träffas gärna och umgås med oss och barnen (mitt ena syskon har med 2 barn i lågstadieåldern). Ibland sover de över hos mina föräldrar. Men då när mamma själv frågar o vill. Förväntar mig inte att hon ska vara barnvakt alls, prio 1 för mig är att vi ses o umgås allihopa. Kanske händer 1 gång om året att jag frågar om barnvakt en liten stund och skulle aldrig bli sur om hon inte orkade. Farmorn har med jobbat på förskola och precis gått i pension. Hon skulle nog gärna vilja vara barnvakt någon gång men jag har inte varit bekväm med det då de inte ses jätteofta, vi bor 30 mil ifrån varandra. Men hon får gärna hälsa på.

Svar på tråden Orkar inte vara farmor