Anonym (Farmor) skrev 2025-04-25 10:45:41 följande:
Tack för alla svar och tankar.
Många undrar om vad som krävs av mig och om att jag ska dela ansvaret med mor- och andra farföräldrar.
Min sons sambo har inte sina föräldrar eller de två äldre barnens föräldrar i Sverige. De ses mycket sällan.
Min fd man har dålig eller ingen kontakt med vår son.
De har alltså bara mig.
Jag förstår att det är svårt för dem att få ihop småbarnslivet. De två äldsta går på förskola och den minsta har ännu inte börjat.
De behöver hjälp med att lämna och hämta på förskolan.
Passa alla barnen eller ett/ett par barn när de ska göra ärenden.
Det kan röra sig om något de vill ha hjälp med 4-5 dagar per vecka.
De äldre barnen är livliga och kräver mer än att bara vara hos mig, det är mycket aktivering som jag kanske klarar bättre än föräldrarna om jag är ärlig. Jag har gjort mitt där känner jag. Ju mer de äldre barnen träffar mig desto mer testar de mig och mina gränser.
Självklart vill jag vara en känd person för barnen men inte ta föräldraansvar. Jag vill träffa dem och se dem utvecklas men det betyder inte att jag vill det varje dag.
Nu får jag dåligt samvete när jag flyr hemmet för att slippa.
De bor relativt nära så de kan lätt kontrollera om jag är hemma.
Kära nån, det går ju inte. Du får ju inte känna dig tvingad att viga hela din tillvaro åt att rodda deras barn!
De får i så fall gå ner i arbetstid och jobba omlott så en lämnar och en hämtar, och sen får en vara med barnen och den andra handla/göra ärende, så gör alla vi som inte har någon barnpassning i närheten (vi flyttade 5 mil bort när barnet var 3 så efter det hade vi ingen barnvakt i veckorna).
Jag hade nästan övervägt att flytta en bit bort om jag vore du, eller hyra mig ett billigt sommarboende en bit iväg så att jag kunde freda mina sommarmånader i alla fall. Gör dina egna planer så att du har svaret redo när de vill ha passning hela sommaren sen.
Och går det ändå inte så ska du ha betalt 150 kr/h för allt över 1 hämtning/v tycker jag. Då kommer de att fatta vad de ber om och tänka sig för.
Argument: Om jag ändå ska ha hand om barn som inte är min egen släkt så kan jag ju lika gärna jobba deltid på min gamla förskola och bättra på pensionen?