• Anonym (Farmor)

Orkar inte vara farmor

Efter ett långt arbetsliv som förskollärare, de sista åren med de allra yngsta barnen i en krävande alldeles för stor grupp gick jag i pension 63 år gammal. Jag var utarbetad och såg framför mig ett lugnt liv. Helt ärligt också väldigt trött på barn i förskoleåldern.

Några månader senare träffade min son en kvinna med två yngre barn och de har även nu ett gemensamt. 
    Jag känner att jag inte kan leva upp till deras förväntningar på mig och är rädd för att förstöra relationen. De bor nära och vill umgås och ha barnvakt. Jag är ju proffs enligt dem. Jag åker ofta hemifrån för att få lugn och ro. 
    Jag har varit ärlig och sagt som det är att jag behöver egentid och att jag inte vill vara förälder utan nu är det deras tid att vara det. 
    Hur tydlig måste jag vara?
    Vad kräver andra av sina föräldrar?
    Är det jag som är konstig som tröttnat på barn?

• Svar på tråden Orkar inte vara farmor
  • Anonym (H)

Vad oförskämda dom är! Vad har de sagt när du säger ifrån?

Mina föräldrar passar mina barn nån gång om året bara. 

• Anonym (Menu)
    Anonym (H) skrev 2025-04-25 19:14:03 följande:

Vad oförskämda dom är! Vad har de sagt när du säger ifrån?

Mina föräldrar passar mina barn nån gång om året bara. 

Var framgår det att ts redan sagt ifrån?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (T) skrev 2025-04-25 12:58:39 följande:
    Då är det så dags, tror inte att barnbarnet vill börja umgås med sin farmor när han är tonåring om farmor inte varit närvarande tidigare. Nej, det känns rätt otroligt faktiskt. 
    Nu pratar jag inte riktigt om när de är tonåringar utan när de inte är småbarn längre , kanske från 7-årsåldern eller något sånt. Och inte att hon inte ska umgås med dom alls innan såklart men tror de flesta med erfarenhet av barn i olika åldrar vet att det är stor skillnad på att göra något med en 3-åring och en 9-åring till exempel (det är så gamla mina mellanbarn är nu).

Men ja självklart är barn olika också så alla är inte lätta när de är i skolåldern men oftast är det lättare. 
  • Spucks
    Anonym (Menu) skrev 2025-04-25 19:20:03 följande:
    Var framgår det att ts redan sagt ifrån?
    Här: 
    Anonym (Farmor) skrev 2025-04-24 16:36:39 följande:

Jag har varit ärlig och sagt som det är att jag behöver egentid och att jag inte vill vara förälder utan nu är det deras tid att vara det. 

• Spucks
    Anonym (Mino) skrev 2025-04-25 18:13:46 följande:
    Du är ju inte ens riktig farmor. 
    Vilken dum och onödig kommentar!
  • Anonym (Menu)
    Spucks skrev 2025-04-25 19:23:17 följande:
    Här: 
    Anonym (Farmor) skrev 2025-04-24 16:36:39 följande:

Tack!
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-25 18:41:55 följande:

Har inte läst alla kommentarer. Men jag tolkar det som att du kan hänga med barnen på dina premisser, men inte önskar något ansvar. Och det är ju såklart ok!

Men det är nog ändå vissa saker att fundera på här. Om du inte är särskilt engagerad i barnets/barnens liv nu, så kan du inte förvänta dig att de kommer att vilja ha en nära och fin kontakt med dig sedan.
    Och det handlar ju ofta om att ge och ta. Om du inte involverar dig nu, så är det inte så säkert att någon vill hälsa på dig särskilt ofta, när du är gammal och sjuk/behöver hjälp när du brutit lårbenshalsen typ.

Men samtidigt så vet ju inte vi så mycket om er dynamik osv. Om de vet att du är sjuk t.ex., och ändå kräver orimligt mycket av dig, så kanske ditt barn och hans fru helt saknar sociala antenner. I så fall får du bara vara väldigt tydlig, men samtidigt vara medveten om vilka konsekvenser det kan ha.

Lycka till!

Och här visar du varför det är bra att läsa trådar innan man svarar....
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jadu) skrev 2025-04-25 20:56:58 följande:
    Och här visar du varför det är bra att läsa trådar innan man svarar....
    1. Har läst igenom tråden nu. Och förstår inte riktigt vad du syftar på. Förklara gärna.

2. Så viktigt är det inte att scrolla kommentarsfält på FL. Jag läste TS inlägg, och svarade på den, eftersom hon frågade.
  • felicityporter

Min tanke är (för att använda andra medlemmars uttryck) är att det är konstigt att vara farmor eller mormor och INTE vilja ta hand om sitt egna barns barn ibland. Min åsikt. Men andra är ju fria att tycka att de kan leva loppan och inte ha någon plikt i världen, det kan ju ingen ändra då valet är fritt.

• Anonym (Jadu)
    felicityporter skrev 2025-04-25 21:13:40 följande:

Min tanke är (för att använda andra medlemmars uttryck) är att det är konstigt att vara farmor eller mormor och INTE vilja ta hand om sitt egna barns barn ibland. Min åsikt. Men andra är ju fria att tycka att de kan leva loppan och inte ha någon plikt i världen, det kan ju ingen ändra då valet är fritt.

Ibland? 4-5 dagar i veckan som arbetskraft för någon som är utbränd från sitt eget jobb är inte ibland.
Svar på tråden Orkar inte vara farmor