• Anonym (Bråk)

Bråk på tåget

Åkte med västtåget där det inte går att boka platser. Sitter på en plats till en station där tåget gör ett uppehåll på ca 30 min. Passar på att gå på toaletten på den stationen. Lämnar kvar min jacka som markering att jag sitter där. När jag kommer tillbaka sitter det en person där, och när jag konfronterar människan sa denne att ?denne trodde det var ledigt där och att min jacka skulle kvarglömd. Då det inte fanns någon annan sittplats satte sig denne här?. Personen sa dock att jag kan sitta längst ut om du vill sitta vid fönstret, men jag sa att du får flytta på dig. Personen blev sur och sa att jag kanske inte skulle lämna min sittplats om jag var rädd att förlora den. Sen flyttade hon sig. Men jag vill inte sitta bredvid någon på tåget. Tyvärr går det inte att boka sittplats men jag vill sitta själv. Är det konstigt? 
  • Svar på tråden Bråk på tåget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:20:11 följande:
    Ja jag vill inte sitta bredvid någon.
    Jaha det var en annan sak. Att en person får sitta på tåget står över din rätt att ha inte sitta bredvid någon. Res på annat sätt då.
  • Anonym (Bråk)
    Anonym (H) skrev 2025-04-28 09:42:20 följande:
    Jaha det var en annan sak. Att en person får sitta på tåget står över din rätt att ha inte sitta bredvid någon. Res på annat sätt då.
    Men jag hade ju lagt min jacka där jag satt för att markera att det är upptaget. Det är respektlöst att sätta sig där då.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bråk)
    Anonym skrev 2025-04-28 09:45:52 följande:
    Det var inte upptaget.
    Jo jag satt ju där. Hur kan man komma på tanken att tro att det är ledigt när det ligger en jacka/väska i sätena?
  • Eurydike

Jag frågar ofta om jag får sitta bredvid någon när det är fullt på tåget, då förväntar jag mig att få ett ja. Ingen har sagt nej, även om jag förstår att de helst sluppit mig.

• Shiba56

Du får väl köpa biljett i första klass, där finns det möjlighet att sitta ensam. Men du kan inte begära att någon inte ska sitta bredvid dig. Det skulle inte fungera om alla tänkte så.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Bråk)
    Anonym (Klifford) skrev 2025-04-28 09:40:14 följande:

Så kan man känna, men det är inget du kan kräva. Åker du tåg och buss får du finna dig i att det är andra människor där. 

Jag misstänker att det ligger någon rädsla eller annan svårighet bakom ditt beteende, men det är inte ok att bete sig illa mot andra bara för att man själv har ett problem. Man kan be snällt om hjälp, men det är man själv som har ansvar för sitt mående. Det är inte andras jobb att fixa. 

Vad menar du med inte tänkte använda? Jag använde en av två platser Och vill sitta själv.
  • Anonym (Bråk)
    Shiba56 skrev 2025-04-28 09:48:49 följande:

Du får väl köpa biljett i första klass, där finns det möjlighet att sitta ensam. Men du kan inte begära att någon inte ska sitta bredvid dig. Det skulle inte fungera om alla tänkte så.

Västtrafiks tåg har varken förstaklass eller bokning av sittplatser tyvärr. Jag tycker som sagt att min markering av jackan borde räckt.
Svar på tråden Bråk på tåget