• Anonym (Bråk)

Bråk på tåget

Åkte med västtåget där det inte går att boka platser. Sitter på en plats till en station där tåget gör ett uppehåll på ca 30 min. Passar på att gå på toaletten på den stationen. Lämnar kvar min jacka som markering att jag sitter där. När jag kommer tillbaka sitter det en person där, och när jag konfronterar människan sa denne att ?denne trodde det var ledigt där och att min jacka skulle kvarglömd. Då det inte fanns någon annan sittplats satte sig denne här?. Personen sa dock att jag kan sitta längst ut om du vill sitta vid fönstret, men jag sa att du får flytta på dig. Personen blev sur och sa att jag kanske inte skulle lämna min sittplats om jag var rädd att förlora den. Sen flyttade hon sig. Men jag vill inte sitta bredvid någon på tåget. Tyvärr går det inte att boka sittplats men jag vill sitta själv. Är det konstigt? 
  • Svar på tråden Bråk på tåget
  • Goneril
    Anonym (R) skrev 2025-04-28 13:30:16 följande:

Är du svagbegåvad på något sätt?

Så är det nog, och då är det ingen idé att diskutera. Hissen går inte ända upp. Fortfarande, dock, undrar jag hur det går när TS ska ut och flyga? Då har man grannar bredvid sig, har man otur riktiga tjockisar vars magar väller över ens eget säte, och dessutom någon framför och bakom sig
    . Spännande att höra hur TS tacklar den situationen.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 11:11:47 följande:
    Jag anser inte att platserna var lediga. Hade jag suttit där fysiskt hade hon troligtvis inte satt sig där.
    Fast det var de ju. Du åkte med ett tåg där man inte kan boka platser,skriver du. Då kan du heller inte paxa någon plats.
    Och går du ifrån din plats så blir den ju automatiskt ledig igen. Även om din jacka hänger kvar. Saker kan ju glömmas kvar,precis som den här personen trodde.
    Jag skulle dessutom aldrig lämna saker kvar på min plats om jag måste gå iväg. Saker kan ju stjälas.
  • Anonym (Bråk)
    Goneril skrev 2025-04-28 13:43:15 följande:
    Så är det nog, och då är det ingen idé att diskutera. Hissen går inte ända upp. Fortfarande, dock, undrar jag hur det går när TS ska ut och flyga? Då har man grannar bredvid sig, har man otur riktiga tjockisar vars magar väller över ens eget säte, och dessutom någon framför och bakom sig

Jag flyger inte. Är tvingad att åka kollektivt, fast jag gärna sluppit. Men sinnessjukt att man inte utgår ifrån att om det ligger en jacka/väska/kläder eller annat att det inte är upptaget?
  • Rataxes

Boka första klass, det gör jag alltid när jag är tvungen att åka tåg, går oftast att boka enkelsäte så man kan sitta och jobba i datorn utan att någon glor på vad jag gör.

Diskuterar inte med angivarkryp
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 12:18:10 följande:
    Man frågar om det är ok att sätta sig där, vilket de flesta inte gör utan tar för givet att de bara kan sätta sig. De flesta säger inget om det men jag säger ifrån när någon beter sig klantigt. Och i och med att de flesta inte säger något funkar det väl att några få som inte vill och säger det får sitta ensamma?
    Visst kan man fråga. Men på vilket sätt är det klantigt att sätta sig på den enda lediga plats som finns kvar?
    Jag kan förstå att du vill sitta ensam. Men det är inget man kan kräva. Speciellt inte om det inte går att boka plats.
    Så om du absolut vill sitta ensam så får du ta dig från plats A till B på något annat sätt. T ex med bil. Eller ta ett tåg där du kan boka plats.
  • Anonym (Bråk)
    Anonym (R) skrev 2025-04-28 13:30:16 följande:

Är du svagbegåvad på något sätt?

Nej. Varför skulle jag? Tyckte inte det var ok att en person tog platsen jag satt på.
  • Anonym (Bråk)
    Rataxes skrev 2025-04-28 13:49:22 följande:

Boka första klass, det gör jag alltid när jag är tvungen att åka tåg, går oftast att boka enkelsäte så man kan sitta och jobba i datorn utan att någon glor på vad jag gör.

Det går varken att boka sittplatser eller åka i förstaklass på västtrafiks tåg.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:48:48 följande:

Jag flyger inte. Är tvingad att åka kollektivt, fast jag gärna sluppit. Men sinnessjukt att man inte utgår ifrån att om det ligger en jacka/väska/kläder eller annat att det inte är upptaget?
    Men jösses! Folk kan väl glömma saker kvar. Konstigare saker har väl hänt.
  • Anonym (Bråk)
    molly50 skrev 2025-04-28 13:49:28 följande:
    Visst kan man fråga. Men på vilket sätt är det klantigt att sätta sig på den enda lediga plats som finns kvar?
    Jag kan förstå att du vill sitta ensam. Men det är inget man kan kräva. Speciellt inte om det inte går att boka plats.
    Så om du absolut vill sitta ensam så får du ta dig från plats A till B på något annat sätt. T ex med bil. Eller ta ett tåg där du kan boka plats.
    Det finns bara västtrafiks tåg att åka med på den sträckan jag skulle. Går som sagt inte att boka sittplats.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Bråk på tåget