• Anonym (Bråk)

Bråk på tåget

Åkte med västtåget där det inte går att boka platser. Sitter på en plats till en station där tåget gör ett uppehåll på ca 30 min. Passar på att gå på toaletten på den stationen. Lämnar kvar min jacka som markering att jag sitter där. När jag kommer tillbaka sitter det en person där, och när jag konfronterar människan sa denne att ?denne trodde det var ledigt där och att min jacka skulle kvarglömd. Då det inte fanns någon annan sittplats satte sig denne här?. Personen sa dock att jag kan sitta längst ut om du vill sitta vid fönstret, men jag sa att du får flytta på dig. Personen blev sur och sa att jag kanske inte skulle lämna min sittplats om jag var rädd att förlora den. Sen flyttade hon sig. Men jag vill inte sitta bredvid någon på tåget. Tyvärr går det inte att boka sittplats men jag vill sitta själv. Är det konstigt? 
  • Svar på tråden Bråk på tåget
  • Anonym (Eli)

Jag föredrar också att ha ett ledigt säte brevid mig och att kunna bre ut mig bäst jag vill. Men om det börjar bli fullt och någon vill sitta på sätet intill mig så tillhör det faktiskt normalt hyfs att överlåta sätet till den som behöver det. Det spelar ingen roll att det finns andra lediga säten, de kan ha sina anledningar till att de ville ha sätet just vid mig, t ex att de annars skulle bli tvungna att åka mot färdriktningen och bli åksjuka, att de kände sig mer bekväma att sitta med mig än den läskiga snubben på andra sidan tåget, att det var för ljust för deras ögon att sitta just där solen lyser in eller att de vill ha nära till utgången.

Du hade ingen rätt till båda sätena, TS, såvida du inte köpt dubbla biljetter.

• Anonym (Bråk)
    Egon den stora skrev 2025-04-28 11:49:13 följande:
    Hur skulle det funka i praktiken? Då skulle ju all kollektivtrafik bara vara fylld till hälften om alla vill ha en egen dubbelplats.
    Man frågar om det är ok att sätta sig där, vilket de flesta inte gör utan tar för givet att de bara kan sätta sig. De flesta säger inget om det men jag säger ifrån när någon beter sig klantigt. Och i och med att de flesta inte säger något funkar det väl att några få som inte vill och säger det får sitta ensamma?
  • Goneril

Allt är sagt i tråden, TS behöver nog hjälp med att komma över sina problem med medresenärer. Hon blir väldigt begränsad med den inställning hon har, hon får lära sig att stå ut med att det finns andra människor i kollektivtrafiken. Hur går det under flygresor, på tunnelbanan eller bussar? Vi som veckopendlat under decennier, och vi är många, har inte ens reflekterat över det här problemet.                                                                                                                                                                              Nu var det egentligen inte det jag ville säga här utan mer att lyfta ett varningens finger för stt gå på toaletten när tåget stannar vid en station. Någon har gjort det tidigare i tråden för övrigt. Kollegor har blivit bestulna på såväl jackor som dataväskor. Mellan Stockholm och Göteborg stannar tåget några gånger och där finns skummisar som satt i system att kliva på när tåget stannar, spana runt, alltid finns det något på någon hatthylla av intresse. Sitt kvar tills tåget fortsätter! Vet detta av erfarenhet.

• Anonym (H)
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 12:18:10 följande:
    Man frågar om det är ok att sätta sig där, vilket de flesta inte gör utan tar för givet att de bara kan sätta sig. De flesta säger inget om det men jag säger ifrån när någon beter sig klantigt. Och i och med att de flesta inte säger något funkar det väl att några få som inte vill och säger det får sitta ensamma?

Att fråga om platsen är ledig betyder inte att det är en fråga som du kan svara nej på. Eftersom du inte bestämmer över andra platser än den du sitter på. 

De allra flesta tycker att det är skönare att sitta själv men förstår det basal, det går inte neka någon annan en plats man själv inte bokat. Men du tycker att du har rätt till det? Varför kör du inte bil istället? Då kan du alltid välja bara ditt eget sällskap.

• BeautifulLiz
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:20:11 följande:
    Ja jag vill inte sitta bredvid någon.
    Vad du vill saknar betydelse. Det som gäller är en person per sittplats.
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 10:50:49 följande:
    Anonym skrev 2025-04-28 10:47:13 följande:
    Igen då: Det handlar inte om din plats, som du använde.

Det handlar om den lediga platsen bredvid din. Dvs den som inte var din och som du inte använde eller hade med att göra utan bara trodde att du kunde bestämma över.

Jag lade min jacka kors över båda säten, så hon flyttade min jacka mot fönstret och satte sig.
    In person kan inte reservera två sittplatser, såvida du inte är så bred om baken att du måste ha två av rent fysiska skäl.
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 11:11:47 följande:
    Jag anser inte att platserna var lediga. Hade jag suttit där fysiskt hade hon troligtvis inte satt sig där.
    Och du sitter inte på platsen bredvid om inte det jag skrev här ovan stämmer.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Reena)
    Goneril skrev 2025-04-28 12:42:00 följande:

Allt är sagt i tråden, TS behöver nog hjälp med att komma över sina problem med medresenärer. Hon blir väldigt begränsad med den inställning hon har, hon får lära sig att stå ut med att det finns andra människor i kollektivtrafiken. Hur går det under flygresor, på tunnelbanan eller bussar? Vi som veckopendlat under decennier, och vi är många, har inte ens reflekterat över det här problemet.                                                                                                                                                                              Nu var det egentligen inte det jag ville säga här utan mer att lyfta ett varningens finger för stt gå på toaletten när tåget stannar vid en station. Någon har gjort det tidigare i tråden för övrigt. Kollegor har blivit bestulna på såväl jackor som dataväskor. Mellan Stockholm och Göteborg stannar tåget några gånger och där finns skummisar som satt i system att kliva på när tåget stannar, spana runt, alltid finns det något på någon hatthylla av intresse. Sitt kvar tills tåget fortsätter! Vet detta av erfarenhet.

Helt riktigt. Som att lämna bagaget obevakat på flygplatsen, i synnerhet utomlands. Och sedan fastna i tullen med okänd last.
  • EpicF
    Man ska inte behöva fråga om att få sitt på ett tomt säte brevid någon annan. 

De flesta människor vill sitta själv, men de inser att detta inte alltid går och accepterar att andra sätter sig brevid. 

Den enda som har bråkat här är du. Du och har också betett dig otroligt ohyfsat. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Reena)
    Att sätta sig på ett ledigt säte är inte klantigt. Det gjorde du också när du klev ombord. Eller?
    Att det sedan var ledigt bredvid saknar betydelse.

Ett säte per person, så länge inte kroppshyddan kräver mer.

Det finns inget du kan göra åt saken. Faktiskt.

"Säger ifrån"? För vad? Att någon använder ett ledigt säte? Precis som du gör?

Skärp dig för f*n.
  • Anonym (R)

Är du svagbegåvad på något sätt?

Svar på tråden Bråk på tåget