• Anonym (Bråk)

Bråk på tåget

Åkte med västtåget där det inte går att boka platser. Sitter på en plats till en station där tåget gör ett uppehåll på ca 30 min. Passar på att gå på toaletten på den stationen. Lämnar kvar min jacka som markering att jag sitter där. När jag kommer tillbaka sitter det en person där, och när jag konfronterar människan sa denne att ?denne trodde det var ledigt där och att min jacka skulle kvarglömd. Då det inte fanns någon annan sittplats satte sig denne här?. Personen sa dock att jag kan sitta längst ut om du vill sitta vid fönstret, men jag sa att du får flytta på dig. Personen blev sur och sa att jag kanske inte skulle lämna min sittplats om jag var rädd att förlora den. Sen flyttade hon sig. Men jag vill inte sitta bredvid någon på tåget. Tyvärr går det inte att boka sittplats men jag vill sitta själv. Är det konstigt? 
  • Svar på tråden Bråk på tåget
  • Anonym (Synd)
    Anonym (H) skrev 2025-04-28 16:48:58 följande:
    Nu var det inte jag som skrev men ja, det kan uppstå scener och jag har sett folk bråka på tåg om det mesta, speciellt när det gäller sittplatser.
    Att ockupera två sittplatser med hänvisningen "här sitter jag" i singularis kommer leda till en verbal smocka. Det är bara en tidsfråga.
    Jag hade nog haft svårt att enbart hålla smockan verbal om det var jag som hade träffat på ts. Beter man sig sådär så vore det förtjänat åtminstone även om jag aldrig gjort det så hade det kliat i fingrarna.

En dag träffar ts på fel person. Alla kan inte hindra sina ilskeimpulser.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 17:13:43 följande:
    Vadå tanten? Tjejen var i 35-40-årsåldeen ungefär.
    Och nej jag skämtar INTE. Var inte alls en trevlig upplevelse på tåget idag.
    Och du orsakade den otrevliga upplevelsen helt på eget bevåg.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 16:39:22 följande:
    Så du hade varit beredd att ställa till en scen på tåget? Jag tycker inte du har rätt att sätta dig där jag tydligt placerat min jacka, som jag dessutom lade i kors så en täckte båda säten för att vara övertydlig med att jag vill inte att någon sätter sig där, för där sitter jag.
    Nu var det inte mig du citerade men ja,jag hade varit beredd att ställa till en scen.
    Jag hade också kunnat hämta konduktören om du inte hade gett dig.
    Bokar man en biljett som inte innefattar platsbokning och sen går ifrån platsen så får man skylla sig själv.
    Eller ta den plats som blir över när man kommer tillbaka. Eller stå resten av resan.
  • Goneril
    Anonym (Synd) skrev 2025-04-28 17:45:01 följande:
    Jag hade nog haft svårt att enbart hålla smockan verbal om det var jag som hade träffat på ts. Beter man sig sådär så vore det förtjänat åtminstone även om jag aldrig gjort det så hade det kliat i fingrarna.

En dag träffar ts på fel person. Alla kan inte hindra sina ilskeimpulser.
    Det håller jag med om, råkar TS ut för någon med bristande impulskontroll hänger smockan i luften.Nu tror jag att TS syfte i tråden är att provocera, så korkade människor finns nog inte, inga argument tycks heller bita. Jag hade tillkallat tågvärden om jag hade åkt med det tåget. Synd om TS egentligen, hon måste leva med ständig friktion, ideligen blir folk arga på henne. 
  • Anonym (Bråk)
    molly50 skrev 2025-04-28 17:52:06 följande:
    Nu var det inte mig du citerade men ja,jag hade varit beredd att ställa till en scen.
    Jag hade också kunnat hämta konduktören om du inte hade gett dig.
    Bokar man en biljett som inte innefattar platsbokning och sen går ifrån platsen så får man skylla sig själv.
    Eller ta den plats som blir över när man kommer tillbaka. Eller stå resten av resan.
    Även om jag helst inte sitter bredvid någon, så var det främst att personen tog sig frihet att sätta sig där min jacka var som gjorde mig upprörd. Om jag hade sett kläder/väskor på säten hade jag aldrig satt mig där.
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 12:18:10 följande:
    Man frågar om det är ok att sätta sig där, vilket de flesta inte gör utan tar för givet att de bara kan sätta sig. De flesta säger inget om det men jag säger ifrån när någon beter sig klantigt. Och i och med att de flesta inte säger något funkar det väl att några få som inte vill och säger det får sitta ensamma?
    Självklart är det ok att sätta sig där. Det är en ledig plats. 
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:49:33 följande:
    Nej. Varför skulle jag? Tyckte inte det var ok att en person tog platsen jag satt på.
    Det gjorde hon dock inte. Hon tog den platsen som var ledig. 
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:52:48 följande:

För mig är det viktigt att sitta nära fönstret när jag kan välja sittplats. Men det är ingen som bryr sig.

Vilket hon också erbjöd dig.... 
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:53:56 följande:
    Fast jag ville ha tillgång till båda platserna. Inte för att jag är bred (tvärtom är smal) utan för att jag helst Inte vill sitta bredvid någon annan.

Ja, det vill de flesta. Men de flesta normala förstår och accepterar att detta inte alltid går. 
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 14:30:16 följande:
    Hon flyttade ju dock på sig när jag bad henne göra det, så nog inser hon nog att hon inte gjorde helt rätt.
    Eller så flyttade hon på sig för att det inte var värt att ta en diskussion med en person som inte förstår normalt hyfs. Den ända som gjorde fel var du. 
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 16:28:35 följande:
    Nej jag betalar för min resa. Finns ingen anledning att betala för 2 platser då.
    Nej, och då kan du heller inte begära att ta upp två sittplatser. 
Svar på tråden Bråk på tåget