• Anonym (Bråk)

Bråk på tåget

Åkte med västtåget där det inte går att boka platser. Sitter på en plats till en station där tåget gör ett uppehåll på ca 30 min. Passar på att gå på toaletten på den stationen. Lämnar kvar min jacka som markering att jag sitter där. När jag kommer tillbaka sitter det en person där, och när jag konfronterar människan sa denne att ?denne trodde det var ledigt där och att min jacka skulle kvarglömd. Då det inte fanns någon annan sittplats satte sig denne här?. Personen sa dock att jag kan sitta längst ut om du vill sitta vid fönstret, men jag sa att du får flytta på dig. Personen blev sur och sa att jag kanske inte skulle lämna min sittplats om jag var rädd att förlora den. Sen flyttade hon sig. Men jag vill inte sitta bredvid någon på tåget. Tyvärr går det inte att boka sittplats men jag vill sitta själv. Är det konstigt? 
  • Svar på tråden Bråk på tåget
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:45:12 följande:
    Men jag hade ju lagt min jacka där jag satt för att markera att det är upptaget. Det är respektlöst att sätta sig där då.
    Det för du tycka. Men din jacka tolkades inte att platsen var upptagen, och nu var inte heller platsen upptagen. 
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 10:07:21 följande:

Jag vet inte hur man på ett trevligt sätt kan be någon att avlägsna sig/flytta på sig? Hur lättkränkt är man egentligen om man blir sur för att någon säger åt en att flytta på sig?

Man ber inte  någon flytta på sig från en ledig plats. 
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 10:50:49 följande:
    Anonym skrev 2025-04-28 10:47:13 följande:
    Igen då: Det handlar inte om din plats, som du använde.

Det handlar om den lediga platsen bredvid din. Dvs den som inte var din och som du inte använde eller hade med att göra utan bara trodde att du kunde bestämma över.

Jag lade min jacka kors över båda säten, så hon flyttade min jacka mot fönstret och satte sig.
    Vilket är helt normalt och helt ok. 
  • Anonym (Bråk)
    EpicF skrev 2025-04-28 11:05:44 följande:
    Man ber inte  någon flytta på sig från en ledig plats. 
    Jag anser inte att platserna var lediga. Hade jag suttit där fysiskt hade hon troligtvis inte satt sig där.
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 11:11:47 följande:
    Jag anser inte att platserna var lediga. Hade jag suttit där fysiskt hade hon troligtvis inte satt sig där.
    Det hade hon troligen gjort. Och vad du anser är irrelevant. 
  • Anonym (Sara)

I ditt läge hade jag mest varit lättad över att jackan var kvar.

Jag undviker, så långt det bara går, att vara på toa när tåget står vid en station. Det är så himla lätt för någon att norpa ens grejer och försvinna av tåget.

• Egon den stora
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:20:11 följande:
    Ja jag vill inte sitta bredvid någon.
    Hur skulle det funka i praktiken? Då skulle ju all kollektivtrafik bara vara fylld till hälften om alla vill ha en egen dubbelplats.
  • Anonym (Synd)

Synd att inte jag var hon. Jag hade satt mig med hela min vikt i knät på dig om du protesterade mot att jag tog platsen. Hela resan!
    Hade jag varit på bra humör hade jag tillkallat tågvärd så de kunde slänga av dig.
    Såna som du borde hålla sig i sitt trygga hem och inte gett sig ut på äventyr du inte klarar av.

• Anonym (Synd)
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 11:11:47 följande:
    Det hade hon väl om tåget var fullt? Eller är din blotta uppenbarelse så avskyvärd för dina medmänniskor att de skyr platsen bredvid dig som pesten?

Synd att du inte blev utsläpad av väktare😂
Svar på tråden Bråk på tåget