• Anonym (aksdapo)

Hur tänker dom?

Lär få skit för det jag tänker skriva nu så spy inte galla över mig.. ska du nu klaga och nervärdera mig gör det med stil och skriv bara inte det samma cliché man får läsa i olika trådar tack.

Är 45 år gammal, varit arbetslös sen 2023 och inga jobb fått ännu.
    Har haft en praktik som inte gick att slutföra pga vissa omständigheter.
    Endast en intervju har jag fått komma på och de har varit ett jobb jag haft tidigare, men inte hört något ännu.

Nu är A-kassan snart slut och jag är då satt på jobb och utvecklingsgaratin, det har då sagt att dom tänker hålla dialog med Samhall om städjobb.

lägsta i ersättning är 223:-/dag 
    Eftersom jag inte uppfyller kraven då jag inte jobbat på länge är detta vars jag hamnar.
    Min hyra är 6122:-
    Men Samhall- Jag?- Städa?.. jag som är så jätteduktig på att städa så att jag behöver en hel jävla vecka på mig att städa en 62 kvadratmeters lägenhet..
    Sökt sen arbetslös 15 jobb i månaden. Men de är väl nu åldersdiskrimineringen börjar  göra sig påtänkt.
    Har inget intresse eller driv att starta eget eller ( Nu kommer jag få skit för detta) jobba inom vården.
    försörjningsstöd om möjligt.. yay 😑..

• Svar på tråden Hur tänker dom?
  • Anonym (?)

Vad har du för utbildning och vad har du jobbat med?

• Anonym (aksdapo)
    Anonym (?) skrev 2025-04-28 12:33:53 följande:

Vad har du för utbildning och vad har du jobbat med?

Transport, dock pga medicinska omständigheter av lärare hann jag bara få C kort, numera avsagt mig det, YKB utgått 18 år sen.
    upphämtning, leverans av större möbler från second hand 2- 3 år
    kört budbil i 11 år 
    vedklyvning 3 år
    gräsklippning 2 somrar
    handmontering mindre industri 3 år
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (aksdapo)
    Anonym (-) skrev 2025-04-28 13:48:46 följande:

Vilka dom?

Dom som tycker att man kan klara sig med 223:-/dag i ersättning....🤔
  • Anonym (?)
    Anonym (aksdapo) skrev 2025-04-28 13:41:15 följande:
    Transport, dock pga medicinska omständigheter av lärare hann jag bara få C kort, numera avsagt mig det, YKB utgått 18 år sen.
    upphämtning, leverans av större möbler från second hand 2- 3 år
    kört budbil i 11 år 
    vedklyvning 3 år
    gräsklippning 2 somrar
    handmontering mindre industri 3 år
    Har du möjlighet att ta CE-kort och börja köra igen?
  • Anonym (aksdapo)
    Anonym (?) skrev 2025-04-28 15:04:27 följande:
    Har du möjlighet att ta CE-kort och börja köra igen?
    Körde bara bud med vanlig skåpbil typ Opel Vivaro, Mercedes Benz Vito.
    Efter Examen från transportutbildningen körde jag ingen lastbil.

Får räkna med tillstånd och intyg av optiker och läkare: 3000- 5000:-
    Teori och körlektioner: 20000- 40000:-
    YKB: 25000:-
    Sen tillkommer väl då om jag ska ha tillägg på ADR, Digitalt färdskrivarkort, Bakgavel behörighet... etc, Sen ska jag också slåss om plats med nybakade gymnasie elever samt omskolade från t ex Yrkesakademin osv..

Om man bortser från att jag ska slåss om få anställning och enbart se på det ekonomiska så nej.. den möjligheten har jag inte.

• Grässtrå77

Du är väl inskriven på Arbetsförmedlingen? Vad säger dom när du frågat efter en arbetsmarknadsutbildning till lastbilschaufför?

Är ju ett bristyrke så du behöver inte slåss med andra om lediga tjänster så länge du är öppen för att flytta.

• Anonym (aksdapo)
    Grässtrå77 skrev 2025-04-28 15:45:52 följande:

Du är väl inskriven på Arbetsförmedlingen? Vad säger dom när du frågat efter en arbetsmarknadsutbildning till lastbilschaufför?

Är ju ett bristyrke så du behöver inte slåss med andra om lediga tjänster så länge du är öppen för att flytta.

Länge sedan dom slutade med det.. iaf här där jag bor.
    Det var på tapeten långt före jag började med budbilsjobbet, och då var det under upphandling som därefter uppenbarligen lades ner.
  • Anonym (?)
    Anonym (aksdapo) skrev 2025-04-28 15:18:49 följande:
    Körde bara bud med vanlig skåpbil typ Opel Vivaro, Mercedes Benz Vito.
    Efter Examen från transportutbildningen körde jag ingen lastbil.

Får räkna med tillstånd och intyg av optiker och läkare: 3000- 5000:-
    Teori och körlektioner: 20000- 40000:-
    YKB: 25000:-
    Sen tillkommer väl då om jag ska ha tillägg på ADR, Digitalt färdskrivarkort, Bakgavel behörighet... etc, Sen ska jag också slåss om plats med nybakade gymnasie elever samt omskolade från t ex Yrkesakademin osv..

Om man bortser från att jag ska slåss om få anställning och enbart se på det ekonomiska så nej.. den möjligheten har jag inte.

Så vad tänker du göra, leva på 223 kr/dag eller söka soc?
  • Anonym (Eld)
    Anonym (aksdapo) skrev 2025-04-28 14:07:40 följande:
    Dom som tycker att man kan klara sig med 223:-/dag i ersättning....🤔
    De tänker väl att man ska få eld i baken så att man tar vilket jobb som helst.
Svar på tråden Hur tänker dom?