• Anonym (aksdapo)

Hur tänker dom?

Lär få skit för det jag tänker skriva nu så spy inte galla över mig.. ska du nu klaga och nervärdera mig gör det med stil och skriv bara inte det samma cliché man får läsa i olika trådar tack.

Är 45 år gammal, varit arbetslös sen 2023 och inga jobb fått ännu.
    Har haft en praktik som inte gick att slutföra pga vissa omständigheter.
    Endast en intervju har jag fått komma på och de har varit ett jobb jag haft tidigare, men inte hört något ännu.

Nu är A-kassan snart slut och jag är då satt på jobb och utvecklingsgaratin, det har då sagt att dom tänker hålla dialog med Samhall om städjobb.

lägsta i ersättning är 223:-/dag 
    Eftersom jag inte uppfyller kraven då jag inte jobbat på länge är detta vars jag hamnar.
    Min hyra är 6122:-
    Men Samhall- Jag?- Städa?.. jag som är så jätteduktig på att städa så att jag behöver en hel jävla vecka på mig att städa en 62 kvadratmeters lägenhet..
    Sökt sen arbetslös 15 jobb i månaden. Men de är väl nu åldersdiskrimineringen börjar  göra sig påtänkt.
    Har inget intresse eller driv att starta eget eller ( Nu kommer jag få skit för detta) jobba inom vården.
    försörjningsstöd om möjligt.. yay 😑..

• Svar på tråden Hur tänker dom?
  • Anonym (aksdapo)

Syrran (Apotekarie anställd) kom i morse med min utskrivna Azitromycin... (Fan vad jag hatar tabletter)

• Anonym (Klara)
    Anonym (aksdapo) skrev 2025-05-05 22:16:17 följande:
    EXAKT!!!!!

Dom so då tycker att Samhall är SÅÅÅ bra, jobba åt dom då istället eller tryck in det där solen aldrig skiner (3 meter under jord)
    Hade jag gått arbetslös lika länge som du hade jag utan tvekan tackat ja till ett jobb på Samhall! För de flesta är det helt självklart. Du verkar ha en bild av att jobb ska vara trevliga. Sorry, men så är det verkligen inte alltid. Jobbet ger i första hand pengar. 

Det finns något som kallas samhällskontraktet. Om du är en del av samhället och tar del av saker det erbjuder i form av tex vägar, räddningstjänst och sjukvård så ska du också bidra till samhället så gott du förmår genom att arbeta för stt försörja dig själv och betala skatt. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-05 22:53:04 följande:
    Den som har en riktig lunginflammation ska inte ha seriösa möten som gäller framtiden, inte ens via datorn.

Sedan kan man tycka att det ör konstigt att TS verkar tro att han kan bestämma allt när det gäller arbetsmarknaden och jobb idag, trots men det läge som är, när ca 8,5 av alla arbetsföra faktiskt är arbetslösa.

Men man behöver inte förfalla till att tycka att folk som är arbetslösa inte får vara sjuka.

Gäller det så viktiga saker som ens möjlighet till försörjning så tar man mötet ändå, på länk. Med AF handlar det ofta om att dyka upp eller få erbjudanden och ersättningar indragna. Då gäller det att närvara, men är man så sjuk att ens förstånd sviktar kan man be om att få återkomma med beslut och få mötesanteckningar skickade så att man inte glömmer något viktigt. 

• Anonym (Y)
    Anonym (aksdapo) skrev 2025-05-05 22:28:38 följande:
    Anonym (Y) = Gnatig City Slicker. 😝

Din situation kanske är ett skämt för dig. Jag kan hålla mig för skratt. Det råder en epidemi av människor som du som känner ett entitlement i olika situationer. Röda tråden är att de vill få samma behandling som spädbarn och aldrig växa upp. 

Ju snabbare du tar itu med det här tänket desto bättre. Jag känner sympatier för dig och hoppas att du kan ändra ditt mindset.

• Anonym (Eve)
    Anonym (Klara) skrev 2025-05-06 09:59:44 följande:

Gäller det så viktiga saker som ens möjlighet till försörjning så tar man mötet ändå, på länk. Med AF handlar det ofta om att dyka upp eller få erbjudanden och ersättningar indragna. Då gäller det att närvara, men är man så sjuk att ens förstånd sviktar kan man be om att få återkomma med beslut och få mötesanteckningar skickade så att man inte glömmer något viktigt. 

Varför ha ett möte när man inte kan tänka klart? Slöseri med tid för alla på mötet.

Det verkar vara en principsak för dig, att en arbetslös inte har några rättigheter alls.

TS behöver ta de arbeten som finns, absolut, men han har rätt att vara sjuk som alla andra.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-06 16:55:44 följande:
    Varför ha ett möte när man inte kan tänka klart? Slöseri med tid för alla på mötet.

Det verkar vara en principsak för dig, att en arbetslös inte har några rättigheter alls.

TS behöver ta de arbeten som finns, absolut, men han har rätt att vara sjuk som alla andra.
    Absolut inte för mig, men jag vet hur nitiska AF kan vara. Man riskerar att förlora ersättning, erbjudanden mm om man inte dyker upp när de tycker att man ska det. 
  • HeiHei
    Anonym (Klara) skrev 2025-05-06 17:53:52 följande:
    Absolut inte för mig, men jag vet hur nitiska AF kan vara. Man riskerar att förlora ersättning, erbjudanden mm om man inte dyker upp när de tycker att man ska det. 
    Men nog får TS behålla ersättningen om han meddelar i god tid att han inte kan ta mötet pga att han är sjuk, de är bara att AF bokar om när TS är frisk igen..
    Helt hjärtlösa monster är dom inte..
    Jag har fått dom att boka om när jag var arbetslös och sjuk för att gå på ett möte..
  • Anonym (Torhild)
    Anonym (aksdapo) skrev 2025-05-03 14:59:43 följande:
    Tacksam?? att bli nertryckt in i Samhall, finns ett 10 tal andra städbolag jag kunnat söka om jag velat städa långt tidigare..
    Jag håller med dig om att du inte måste vara tacksam. Det är okej att tycka att situationen är skit.

Men faktum är att du sitter där du sitter och måste välja mellan ett lågbetalt jobb som inte passar dig eller att stå på bar backe. Det suger, men du kan inte gnälla dig ur situationen.

Bit i det sura äpplet, kavla upp ärmarna och gör så gott du kan!
  • Anonym (Y)
    Anonym (Torhild) skrev 2025-05-06 18:50:57 följande:
    Jag håller med dig om att du inte måste vara tacksam. Det är okej att tycka att situationen är skit.

Men faktum är att du sitter där du sitter och måste välja mellan ett lågbetalt jobb som inte passar dig eller att stå på bar backe. Det suger, men du kan inte gnälla dig ur situationen.

Bit i det sura äpplet, kavla upp ärmarna och gör så gott du kan!
    Varför inte känna tacksamhet? Känslan av att man tar ett jobb man inte gillar, ledsamhet och hopplöshet är skilda från tacksamheten att ens få en möjlighet till inkomst.

Det är möjligt att känna båda sakerna samtidigt. Men att känna otacksamhet för något man får till skänks är orimligt. Då förväntar man sig bli serverad saker.
  • Anonym (Torhild)
    Anonym (Y) skrev 2025-05-06 18:58:22 följande:
    Varför inte känna tacksamhet? Känslan av att man tar ett jobb man inte gillar, ledsamhet och hopplöshet är skilda från tacksamheten att ens få en möjlighet till inkomst.

Det är möjligt att känna båda sakerna samtidigt. Men att känna otacksamhet för något man får till skänks är orimligt. Då förväntar man sig bli serverad saker.
    Om TS hade känt tacksamhet så hade jag inte tyckt att det vore orimligt på något vis. Men nu är det inte så han känner och då är det bättre att fokusera på vad som behöver göras.
Svar på tråden Hur tänker dom?