• Anonym (Betty)

Vanligt att nöja sig?

Har haft två partners som erkänt för mig de haft relation med iaf en kvinna de inte var förälskade i. Hur vanligt är detta tro? Vanligare bland män eller kvinnor? Då måste man ju delvis spela att man känner lika starkt tillbaka? 

• Svar på tråden Vanligt att nöja sig?
  • Anonym (Lare)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-02 06:44:05 följande:
    När en kvinna möter en man som gör precis allt för henne och är snäll hela tiden, så tycker jag mig se att hon tappar attraktionen efter ett par år.
    Ja han behöver ha en viss självkänsla så att han inte blir helt utplånad och försvinner som person. Behöver göra en del som hans själv uppskattar också.

Men jag tror absolut att skilsmässor på grund av att mannen inte inte anstränger sig alls i förhållandet är vanligare.
  • Anonym (Lare)

Hållbar och stark kärlek kan växa fram både i efterfasen till en  stor förälskelse, eller i samband  att parterna bara känner en mer vanlig attraktion till varandra. 

Men en attraktion behöver finnas med från början, annars blir det svårare att hålla ihop när vanliga typer av svårigheter sedan prövar relatonen.

• Anonym (Typ)
    Anonym (Lare) skrev 2025-05-02 20:24:24 följande:
    Ja han behöver ha en viss självkänsla så att han inte blir helt utplånad och försvinner som person. Behöver göra en del som hans själv uppskattar också.

Men jag tror absolut att skilsmässor på grund av att mannen inte inte anstränger sig alls i förhållandet är vanligare.
    Så oavsett är det allena mannens brister att det tar slut? Antingen är han för snäll/självutplånande, eller så anstränger han sig inte?
  • Anonym (Ben)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-03 00:11:56 följande:
    Så oavsett är det allena mannens brister att det tar slut? Antingen är han för snäll/självutplånande, eller så anstränger han sig inte?
    Om det är kvinnan som initierar skilsmässan så handlar det till 100% om en man som inte anstränger sig.
  • Anonym (Hmm..,.)
    Anonym (Yta) skrev 2025-05-02 07:00:36 följande:

Ja, men det är passionen som aldrig fanns i början. Det är ju något som bara håller i sig i vanligtvis 6 månader men kanske max 1 år. Så vad spelar det egentligen för roll om vi går från ingenting till sedan djup kärlek medan andra har ett rus och sedan kanske inte ens kommer vidare till djup kärlek eller är missnöjda över att dom inte är lika höga på ruset längre? 

Jag ser ändå att vi har valt varandra och jag ser det väl inte som vi bara nöjt oss med varandra. 

Va? 6 mån - 1 år? Jag är inne på år 5 och passionen är extremt stark fortfarande. Tror det kommer vara passionerat minst ett par år till, den trygga äkta kärleken har också växt sig starkare. 

Tror inte du varit riktigt kär om det avtar så snabbt? 
  • Anonym (Definition)

Beror ju på vad man lägger in i begreppet "nöja sig"...? 

Jag har inte stadgat mig med någon jag inte är attraherad av, jag älskar min man. Fast någon gång runt 30 insåg jag att man inte kan sträva efter perfektion. Så när jag hittade min man, en bra karl med hjärtat på rätta stället, så kände jag väl att detta är så bra det blir. Jag var kär, men inte så himlastormande som jag varit med många (sämre) tidigare partners. Resultatet blev ju väldigt bra ändå. Nä, han är inte nån Adonis eller tiger i sängen, han är kass på att städa, knappar hellre på sin dator än följer med mig till en konsert och kommer aldrig hjälpa mig välja gardiner till vardagsrummet. Men vi kommer bra överens, är ett fantastiskt team gällande barn och hus och har en genuin omtanke för varandra. Vi har aldrig bråkat och livet med honom är faktiskt riktigt fint.

Så jag ser inte att "nöja sig" som något som nödvändigtvis måste vara negativt? Jag tror nämligen inte att någon människa hade kunnat leva upp till min drömbild över hur jag ville att en partner skulle vara. 

• Anonym (Kanske)

Kanske att jag och min kille har det lite så. Eller, han var nog mer förälskad i mig när vi först träffade. Nu efter ca tio år ihop har vi en lugn men stabil kärlek. Vi vill varandras bästa, ser till att ha sex regelbundet, låter varandra ha sitt eget liv och intressen, vi kväver inte varandra, uppvisar sällan svartsjuka. Jag ser framemot att åldras ihop, vi kommer få det fint. Men nej, det är inte himlastormande och intensivt. Men absolut att jag nöjer mig. Till skillnad från många som i min ålder (40) verkar göra, då separationerna verkligen haglar omkring mig just nu. 

• Anonym (Lare)
    Anonym (Typ) skrev 2025-05-03 00:11:56 följande:
    Naturligtvis inte, det finns säkert många hundra anledningar till att ett förhållande tar slut, ibland är mannen orsaken, ibland kvinnan och ibland båda. 

Och ibland är de bara inte kompatibla, de behöver hitta någon annan.
  • Anonym (Nazz)

Kanske funkar för vissa, själv vet jag att jag hade dumpat parrnern jag nöjer mig med så fort förälskelsen kommit, den känslan är alldeles för viktig för mig. Har passionen varit tillräckligt stark från början tror jag absolut att den kan finnas i någon mån även många år senare.

De som säger att all kärlek blir varm trygg och vänskaplig efter ett tag har antingen inte upplevt något annat /lurar sig själva för att de själva nöjt sig.

• Anonym (Lare)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-05-03 02:13:01 följande:
    Va? 6 mån - 1 år? Jag är inne på år 5 och passionen är extremt stark fortfarande. Tror det kommer vara passionerat minst ett par år till, den trygga äkta kärleken har också växt sig starkare. 

Tror inte du varit riktigt kär om det avtar så snabbt? 
    Det är vad forskningen säger, förälskelsen brukar lägga sig med åren, medan sexuell attraktion och kärlek kan vara hur länge som helst.

Men det är bara att gratulera om ni fortfarande är förälskade!

I en riktig förälskelse är man uppvarvad, producerar väldigt mycket dopamin och tänker väldigt mycket på den andra parten. Ofta minskat sömnbehov. Har svårt att se att det finns några nackdelar alls med den personen. Det är väldigt påfrestande för kroppen. Därför brukar den fasen inte vara hur länge som helst.
Svar på tråden Vanligt att nöja sig?