• Anonym (Nojig mamma)

Lämna sovande bebis hemma..

Vårt stora barn går på en förskola som ligger 100 meters gångpromenad från vårt hem. Det är ett par hus emellan. 

Bebis på 9 månader somnar i vagnen innan vi ska hämta och de senaste gångerna blir hen väckt varje gång vi kommer fram och går inte att natta om. 
    Det slutar i att kvällarna är kaos pga trött bebis. 

Funderar på om det skulle vara okej att lämna bebis sovande hemma för att snabbt hämta stora barnet. Det brukar gå lätt att hämta eftersom att de alltid är ute.
    Det skulle skapa bättre harmoni i hela familjen. 

Jag behöver inte gå över några trafikerade vägar så den risken finns inte.

• Svar på tråden Lämna sovande bebis hemma..
  • EpicF

Nej, Det kan du absolut inte göra!

Finns massa risker, som inte involverar trafikerade vägar. Huset kan börja brinna. Bebisen kan bli allvarligt sjuk. Bebisen kan i värsta fall kvävas. Etc etc. 

• cosinus

om det inte finns en fysisk fara att bebisen kan skada sig om den vaknar hade jag kunnat göra det om jag kunnat ha ett facetimesamtal igång och se att den ff sover.

100 meter förflyttar man sig otroligt snabbt om det krävs. Man hade lika gärna kunnat sitta fast på toaletten 45 s eller snabbt ha gått ut i ett förråd för att hämta något.

Jag lämnade Ibland bebisen i bilen 100 m från entrén till skolan för att ta ut en bebis som nyss somnat i -15 och snålblåst gjorde liksom ingen glad. Men det var skitstressigt så jag önskar jag haft tillgång till FaceTime på den tiden. 

• EpicF
    Ascendere skrev 2025-05-07 19:39:19 följande:

100 meter? 

Lär inte vara någon fara 

Är man beredd att riskera sitt barns hälsa och liv, så ska man inte vara förälder. 

Nej, 100m är inte en lång sträcka men mycket kan hända på den korta tiden det tar att ta sig hem. 
Svar på tråden Lämna sovande bebis hemma..