• Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym (Problemet löst)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 12:32:57 följande:
    Hur väljer jag bort reklamen på TV4? 
    TV4 Play+
  • Anonym (Sem)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 15:10:14 följande:
    Ehh vad ska man göra? Snacka om att vara blind, man lyckades få in vit Q+Svart M, då borde det väl inte vara så svårt att vidga sina vyer och börja inkludera andra grupper.

Din kommentar är ett ypperligt exempel på att folk har en väldigt snäv och skev syn. Man fattar inte egentligen vad jämställdhet och mångfald är, det märks tydligt.
    Och ja, ursäkta dubbecitering, vad menar du är jämställdhet och mångfald då? 
  • Anonym (Ty)
    klyban skrev 2025-05-10 15:18:17 följande:

Allt detta handlar om är att dom försöker omdefiniera vad jämställd och mångfald är för något och pga agendan.
    För jag tror inte de kan vara så intellektuellt handikappade att de inte redan vet vad jämställdhet och mångfald betyder.

Men i och för sig påstår dom detta i var och vartannat inlägg, så man undrar verkligen vad det är om.
    Och syftet, ja, det är ju egen högerextrem politik och där man ska exkludera dessa ur samhället och att de inte alls ska få lika villkor som svenskarna.

Tror inte det handlar om att omdefiniera jämställdhet och mångfald och jag tror inte de är intellektuellt handikappade, det är rätt nedsättande och elakt att säga så faktiskt. Tror att reklammakarna tror att tar de med en svart man i reklamen så har man täckt in alla olika etniciteter. Ett enormt feltänk helt enkelt.

Jag såg ett forumprogram för en tid sedan på svt där man skulle tala om jämställdhet i arbetslivet, det var intressant enda tills man insåg att det var ett hyllningsprogram till kvinnor. Under hela programmet talade man om hur fantastiskt det var med kvinnor i arbetslivet och hur bra allt skulle bli bara de kom in, inte ett enda ord om någon annan grupp i samhället. Snacka om feltänk. Hade man döpt programmet till Kvinnor i arbetslivet eller nåt så skulle det har varit mer rätt.
  • Anonym (Ty)
    Xenia skrev 2025-05-10 15:27:31 följande:
    Det är kanske så i verkligheten att det finns fler svarta ensamstående män än dito svarta kvinnor? Vad menar du att media vinklar där, att de vill att vita kvinnor ska gifta sig med svarta män?

Det där om de kvinnliga experterna är nonsens. Du irriterar dig tydligen på kvinnliga experter, därför ser de dem överallt.

Jag ser fortfarande mest manliga experter i nyheterna.
    Ja det är säkert fler ensamma svarta män än kvinnor men nog måste det allt finnas svarta kvinnor som man kan ha med i reklamen. Din retorik liknar de som försvarade sig när man klagade på att inte vita kvinnor syntes i reklamen.

Räkna kvinnliga och manliga experter så får vi se vad du kommer fram till. Det är ingenting jag irriterar mig på men det är något jag har noterat. Man har ersatt ett systemfel med ett annat systemfel och tror det ska leda till att det blir rätt.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Sem) skrev 2025-05-10 15:34:35 följande:
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 15:10:14 följande:
    Ehh vad ska man göra? Snacka om att vara blind, man lyckades få in vit Q+Svart M, då borde det väl inte vara så svårt att vidga sina vyer och börja inkludera andra grupper.

Din kommentar är ett ypperligt exempel på att folk har en väldigt snäv och skev syn. Man fattar inte egentligen vad jämställdhet och mångfald är, det märks tydligt.
    Jaha, så du vill att man ska ha in YTTERLIGARE exempel än idag alltså? Är det inte påtvingad inkludering längre då?

Ska det absolut vara påtvingad inkludering så ska det också omfatta de allra flesta konstellationer. Vi kan inte ha ett axplock som är "mer rätt" än andra.
  • Xenia
    Anonym (Jo lite) skrev 2025-05-10 12:05:07 följande:

Jag stör mig lite på det, i den grad att det är så överdrivet att det ibland inte känns verklighetstroget.
    Alla färger och former ska givetvis accepteras, men när det nu ska överösas med det här så blir det lite tröttsamt.
    Det kanske faller utanför TS poäng, men det jag upplever som problematiskt är hur exempelvis filmer och tv nu försöker framställa alla former av inkludering.
    I den utsträckning att det nästan är kränkande - om en kvinna INTE är superhjälten, om adoptivföräldrarna INTE är homosexuella eller gud förbjude att påstå att det finns 2 biologiska kön.

"Man merkt die Absicht und wird verstimmt" Men man behöver inte bry sig.

Att en kvinna är huvudperson är inte så konstigt, vi är ju 50% av befolkningen. Några kvinnliga superhjältar ser jag aldrig, inga manliga heller. De har ofta brister även om de är duktiga.

Adoptivföräldrar är oftast av olika kön, både verkliga och fiktiva. Däremot har den kvinnliga polisen ofta en kvinnlig partner. Men författarna är inte tvungna att följa någon statistik, typ endast max 10% i serier får vara homosexuella.

I serien Rex är det schäfern som är huvudpersonen (han är orealistiskt duktig) men husse är snygg och vit. Husses romantiska intresse är av östasiatiskt ursprung och hans chef är svart. Öht är det väldigt många asiater i serien. Men serien är kanadensisk, jag tror det finns många kinesiska och andra asiatiska invandrare där.

I brittiska serier förekommer ockå ofta indier och pakistanier, det avspeglar befolkningen.

Vill man bara se vita så får man gå in på SVT Arkiv och kolla gamla serier. SVT har ingen reklam heller.
  • Xenia

Vad yrar du om? Jag ser fortfarande mest manliga experter.

Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 13:01:27 följande:
    Ja, tidigare klagades det över att bara män syntes när expertisen rådfrågades, nu syns det bara kvinnlig expertis. Varför ska det vara rätt när inte det andra var rätt. 
  • Anonym (Sem)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 15:45:25 följande:
    Ja det är säkert fler ensamma svarta män än kvinnor men nog måste det allt finnas svarta kvinnor som man kan ha med i reklamen. Din retorik liknar de som försvarade sig när man klagade på att inte vita kvinnor syntes i reklamen.

Räkna kvinnliga och manliga experter så får vi se vad du kommer fram till. Det är ingenting jag irriterar mig på men det är något jag har noterat. Man har ersatt ett systemfel med ett annat systemfel och tror det ska leda till att det blir rätt.
    Varför ska man räkna kvinnliga och manliga experter? Det fanns ju BARA kvinnliga numera skrev du.
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 15:48:32 följande:
    Ska det absolut vara påtvingad inkludering så ska det också omfatta de allra flesta konstellationer. Vi kan inte ha ett axplock som är "mer rätt" än andra.
    De allra flesta? Men någon enstaka kan skippas?

Och, fortfarande, råkar man, enligt dig, skippa för många så ska man skippa alla? 
  • Xenia
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 13:07:33 följande:
    Ja blir väldigt bakvänt när man försöker få minoriteter eller ytterligheter att framstå som normalen i samhället. Återigen, det visas inga vita män t ex med svart kvinna, muslimsk kvinna eller thailändsk kvinna. Varför?  Däremot syns vita kvinnor i reklamen oftast med män med olika nationaliteter. 
    Det är normalt med minoriteter i dagens samhälle.

Jag ser inte så mycket reklam, men i utländska serier ser jag ofta vita män med svarta eller asiatiska kvinnor.
  • Xenia
    Anonym skrev 2025-05-10 13:30:31 följande:
    Som vanligt så tror stockholmarna att det bara är de som existerar.

Håller med ts om att vi inte behöver uppfostras via reklam, som faktiskt får direkt motsatt verkan.
    Vad menar du med "motsatt verkan"? Att du bara pga reklamen nu börjar ogilla och vilja exkludera alla homosexuella och icke-vita personer?

Menar du att folk på landet är speciellt trångsynta?
Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering