Anonym (Jo lite) skrev 2025-05-10 12:05:07 följande:
Jag stör mig lite på det, i den grad att det är så överdrivet att det ibland inte känns verklighetstroget.
Alla färger och former ska givetvis accepteras, men när det nu ska överösas med det här så blir det lite tröttsamt.
Det kanske faller utanför TS poäng, men det jag upplever som problematiskt är hur exempelvis filmer och tv nu försöker framställa alla former av inkludering.
I den utsträckning att det nästan är kränkande - om en kvinna INTE är superhjälten, om adoptivföräldrarna INTE är homosexuella eller gud förbjude att påstå att det finns 2 biologiska kön.
"Man merkt die Absicht und wird verstimmt" Men man behöver inte bry sig.
Att en kvinna är huvudperson är inte så konstigt, vi är ju 50% av befolkningen. Några kvinnliga superhjältar ser jag aldrig, inga manliga heller. De har ofta brister även om de är duktiga.
Adoptivföräldrar är oftast av olika kön, både verkliga och fiktiva. Däremot har den kvinnliga polisen ofta en kvinnlig partner. Men författarna är inte tvungna att följa någon statistik, typ endast max 10% i serier får vara homosexuella.
I serien Rex är det schäfern som är huvudpersonen (han är orealistiskt duktig) men husse är snygg och vit. Husses romantiska intresse är av östasiatiskt ursprung och hans chef är svart. Öht är det väldigt många asiater i serien. Men serien är kanadensisk, jag tror det finns många kinesiska och andra asiatiska invandrare där.
I brittiska serier förekommer ockå ofta indier och pakistanier, det avspeglar befolkningen.
Vill man bara se vita så får man gå in på SVT Arkiv och kolla gamla serier. SVT har ingen reklam heller.