• Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym
    Anonym (Sverige inte homogent!) skrev 2025-05-10 13:25:16 följande:

Varför ska enbart vita som lever heterosexuella liv synas i reklam?
    Hur många barn med annan hudfärg fick tidigare se barn som liknade dom i reklamen?

Bor man i en storstad t ex Stockholm ser man par med olika hudfärg, gay par mm. hela tiden
    Det är så det ser ut för många och självklart ska alla få synas.
    Hur kan man inte tycka att det är ok att folk med olika hudfärg, sexuell läggning, funktionshinder mm ska få vara med i reklam filmer?
    Dom vill också ha igenkänning om dom ska ta till sig reklam.

Sverige är inte bara vita heterosexuella som lever Svensson liv.

Som vanligt så tror stockholmarna att det bara är de som existerar.

Håller med ts om att vi inte behöver uppfostras via reklam, som faktiskt får direkt motsatt verkan.
  • Anonym (Sem)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 13:26:28 följande:
    Så gott som all svensk media.
    Så gott som? Så det finns svenska media där manlig expertis förekommer trots allt?
  • Anonym (Ty)

Hur många barn med annan hudfärg fick tidigare se barn som liknade dom i reklamen?

Bor man i en storstad t ex Stockholm ser man par med olika hudfärg, gay par mm. hela tiden
    Hur kan man inte tycka att det är ok att folk med olika hudfärg, sexuell läggning, funktionshinder mm ska få vara med i reklam filmer?

Det är ingen som protesterar mot själva inkluderingen så men vissa olika konstellationer visas inte. T ex en vit man med en slöjbeklädd muslimsk kvinna. Varför ska tex mello domineras av bögar eller vita kvinnor som programledare. Varför påtalar man att det i år var fler kvinnliga tävlande än manliga, man säger aldrig det omvända.
  • klyban
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 09:57:40 följande:
    All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

Bryr mig inte ens om reklam, men om du gör så mycket, så har dom lyckats bra med att få dig intresserad av reklam.

Och två, vad faan spelar det för roll vad det är för hudfärg i reklam för?
    Och att du stör dig får en tänka om du har något emot annan hud/hårfärg.

JAHA?
    Och varför får de inte leva sina liv i fred för, och vad hän denna besatthet om andra sexualiteter.

Undrar för det har du inte ens med att göra vad de gör med sina kön.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Sverige inte homogent!)
    Anonym skrev 2025-05-10 13:30:31 följande:
    Som vanligt så tror stockholmarna att det bara är de som existerar.

Håller med ts om att vi inte behöver uppfostras via reklam, som faktiskt får direkt motsatt verkan.
    Vilken konstig kommentar!

Poängen var ju att folk i storstäder tror att det INTE är bara dom som existerar då dom ser hur olika personer lever dvs folk med olika hudfärg, sexuell läggning mm
    man ser ofta att folk inte bara är vita heterosexuella.

Det är väl andra som inte ser alla dessa blandningar av folk som tror att bara folk lever som dom och att det är mest folk som dom som existerar.

Hur kunde du ens få det till att bara Stockholmare tror att dom existerar?
    Där och andra städer är ju blandningen av folk som störst.
  • Anonym (sälja)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 11:55:50 följande:
    Citerar mig själv:

Syftet med reklam är inte att uppfostra, utan att sälja. Företagen har antagligen gjort analysen att de kommer sälja bättre genom att tex visa par med olika etnisk bakgrund, vilket inte är så konstigt eftersom det finns många par med olika bakgrund eller hudfärg. 
  • Anonym (Sem)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 13:34:43 följande:
    Det är ingen som protesterar mot själva inkluderingen så men vissa olika konstellationer visas inte. T ex en vit man med en slöjbeklädd muslimsk kvinna. Varför ska tex mello domineras av bögar eller vita kvinnor som programledare. Varför påtalar man att det i år var fler kvinnliga tävlande än manliga, man säger aldrig det omvända.
    Och vad vill du ha sagt med detta? Antingen sätter man omedelbart igång att visa ALLA tänkbara kombinationer eller också visar man inga?
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Sem) skrev 2025-05-10 13:58:58 följande:
    Och vad vill du ha sagt med detta? Antingen sätter man omedelbart igång att visa ALLA tänkbara kombinationer eller också visar man inga?
    Ska det vara inkludering som är grunden så ska alla tänkbara kombinationer kunna visas, så är inte fallet i svensk media idag. Idag märks det tydligt att man väjer endast "vissa" kombinationer och att andra utesluts.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (sälja) skrev 2025-05-10 13:56:50 följande:
    Syftet med reklam är inte att uppfostra, utan att sälja. Företagen har antagligen gjort analysen att de kommer sälja bättre genom att tex visa par med olika etnisk bakgrund, vilket inte är så konstigt eftersom det finns många par med olika bakgrund eller hudfärg. 
    Så att vit kvinna med svart man säljer bättre än vit man med japansk kvinna. Vit kvinna med svart man är väldigt vanligt förekommande i svensk reklam. Eller att media oftast har lesbiska med men sällan bögar.
  • Anonym (sälja)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 14:38:59 följande:
    Så att vit kvinna med svart man säljer bättre än vit man med japansk kvinna. Vit kvinna med svart man är väldigt vanligt förekommande i svensk reklam. Eller att media oftast har lesbiska med men sällan bögar.
    Eftersom det finns ungefär 2000 kvinnor födda i Japan i Sverige enligt SCB och förmodligen väldigt många flera svarta män låter det väl rimligt att fler känner igen sig i konstellationen vit kvinna+ svart man. Att skapa igenkänning är ett vanligt drag i reklam.
Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering