• Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym (Woke tills du dör.)

Det är alltid hon som är vit och han som är svart. Varför är det aldrig tvärtom?

• klyban
    Anonym (H) skrev 2025-05-11 18:23:27 följande:

Hu, så hemskt om det dyker upp en kvinna som expert.

I reklam?

Det som fascinerar mug mer och mer, det är att folk sitter och tittar på reklam.
    Och det är nog där man måste börja hitta felen, för det är lite bisarrt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (H) skrev 2025-05-11 18:23:27 följande:

Hu, så hemskt om det dyker upp en kvinna som expert.

Blir du också orolig då och undrar var världen är på väg!?
  • Anonym (Woke tills du dör.)
    klyban skrev 2025-05-11 20:43:20 följande:

I reklam?

Det som fascinerar mug mer och mer, det är att folk sitter och tittar på reklam.

Är man icke-betalande användare på Facebook så matas man med reklam. Betalar någon hundralapp man kan man också slippa den om jag förstått saken rätt.
  • Anonym (H)
    klyban skrev 2025-05-11 20:43:20 följande:

I reklam?

Ja, varför gör man det.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ojoj) skrev 2025-05-11 21:07:12 följande:
    Blir du också orolig då och undrar var världen är på väg!?
    Visst
  • Anonym (qwerty)
    klyban skrev 2025-05-11 10:35:44 följande:

Då är ett gott råd att inte säga saker som är rasistiska, och istället påvisa med saklighet och fakta.

Rätt komiskt att vi har människor som gråter över vad det är för människor i reklamen, och när vi andra byter helst kanal när vi ser den.

Jag är alltid saklig. Jag finner det osmakligt när Åhéns väljer att sätta en svart pojke i lucia-dräkt, eftersom Lucia var en kvinnas om brändes på bål. Jag tycker det är lika konstigt när Åhléns gör reklam för Pippi på arabiska när de inte har den boken i sitt sortiment.
    Jag tycker det är märkligt hyckleri när Ikea photoshoppar bort alla kvinnor ur sin katalog i Saudi Arabien och byter namn på julmust till "vinterdricka" trots att muslimer inte får dricka must.
    När bilföretags instagram ändrar sin logga till regnsbågsfärger under Pride, men bara i Europa där homosexuella redan har rättigheter, men de gör inte samma sak i arabländer eller Afrikanska kontinenten, länder där människor hotas och dödas för sin sexualitet.
    Det handlar ju bara om det som på engelska kallas "pandering", dvs att man anstränger sig för att locka in en viss typ av folk, i detta fallet för att man vill tjäna pengar på dem, men endast ur PR syfte och med egenintresse. Vilket är det som många börjar se igenom och därmed får en dålig smak i munnen utav.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-11 10:50:05 följande:
    Men va, den reklamen har jag missat.
    Snacka om idioti alltså. Jag är inte kund hos Åhléns oavsett och det känns ju bra nu iaf.

Minns reklamen från HM med en svart pojke med en tröja med en apa på, vilket ramaskri det blev. Är det inte märkligt att de associeras en koppling samtidigt som allt ska vara så inkluderande?
    HM var t o m tvungna att be om ursäkt för att de haft en barntröja på ett... barn.

Missuppfatta nu inte detta, jag tycker faktiskt att alla barn kan få ha en tröja med en apa på utan att det ska reageras på något som helst sätt.

Att däremot ha en pojke som Lucia är totalvrickat, ett praktexempel på när det faktiskt gått för långt.
    Ja det var Åhlens igen som valde att sätta en svart pojke i lucianattlinne, ger lite dålig smak i munnen med tanke på att Lucia blev bränd på bål.

Men ja, att ett barn ska ha en barntröja som hänvisar till apor i djungeln visade väl exakt hur många rasister det finns, och det är inte de som skylls vara att vara rasister...
    Samma människor som protesterade glassen Nogger Black.. för att den KUNDE missförstås.
    Likväl så går det att ersätta den danska berättelsen Lilla Sjöjungfrun med en mörkhyad, men vi kommer aldrig se en mörkhyad Tarzan för en svart man som klänger runt i lianer som en apa kommer ge samma reaktioner som HMs barntröja.

Själv har jag slutat shoppa hos HM och Åhléns av många anledningar, men att man så tydligt väljer att rikta sig till en viss publik inser de kanske inte att de utesluter andra. Nåväl, HM tappar mark årligen och Åhléns har minskat sin försäljning kopiöst de senaste åren och balanserar på konkurs. Så de får själva ansvara för sina PR kampanjer.

På samma ämne, Versace har nu bestämt sig för att låna en transkvinna vara modell för deras baddräkter i år. Får se hur bra den satsningen går...................
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Woke tills du dör.) skrev 2025-05-11 23:37:57 följande:
    Är man icke-betalande användare på Facebook så matas man med reklam. Betalar någon hundralapp man kan man också slippa den om jag förstått saken rätt.
    Seriöst vem fan vill BETALA för FB?
  • Anonym (H)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-11 23:56:22 följande:
    Seriöst vem fan vill BETALA för FB?
    Skulle inte falla mig in att göra.
Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering