Anonym (Funderar) skrev 2025-05-11 10:50:05 följande:
Men va, den reklamen har jag missat.
Snacka om idioti alltså. Jag är inte kund hos Åhléns oavsett och det känns ju bra nu iaf.
Minns reklamen från HM med en svart pojke med en tröja med en apa på, vilket ramaskri det blev. Är det inte märkligt att de associeras en koppling samtidigt som allt ska vara så inkluderande?
HM var t o m tvungna att be om ursäkt för att de haft en barntröja på ett... barn.
Missuppfatta nu inte detta, jag tycker faktiskt att alla barn kan få ha en tröja med en apa på utan att det ska reageras på något som helst sätt.
Att däremot ha en pojke som Lucia är totalvrickat, ett praktexempel på när det faktiskt gått för långt.
Ja det var Åhlens igen som valde att sätta en svart pojke i lucianattlinne, ger lite dålig smak i munnen med tanke på att Lucia blev bränd på bål.
Men ja, att ett barn ska ha en barntröja som hänvisar till apor i djungeln visade väl exakt hur många rasister det finns, och det är inte de som skylls vara att vara rasister...
Samma människor som protesterade glassen Nogger Black.. för att den KUNDE missförstås.
Likväl så går det att ersätta den danska berättelsen Lilla Sjöjungfrun med en mörkhyad, men vi kommer aldrig se en mörkhyad Tarzan för en svart man som klänger runt i lianer som en apa kommer ge samma reaktioner som HMs barntröja.
Själv har jag slutat shoppa hos HM och Åhléns av många anledningar, men att man så tydligt väljer att rikta sig till en viss publik inser de kanske inte att de utesluter andra. Nåväl, HM tappar mark årligen och Åhléns har minskat sin försäljning kopiöst de senaste åren och balanserar på konkurs. Så de får själva ansvara för sina PR kampanjer.
På samma ämne, Versace har nu bestämt sig för att låna en transkvinna vara modell för deras baddräkter i år. Får se hur bra den satsningen går...................