• Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym (Flashback?)

Har du inte postat i fel forum? Sådana här trådar hör väl mer hemma på Flashback?

• Anonym (Ty)
    Anonym (sälja) skrev 2025-05-10 14:46:26 följande:
    Eftersom det finns ungefär 2000 kvinnor födda i Japan i Sverige enligt SCB och förmodligen väldigt många flera svarta män låter det väl rimligt att fler känner igen sig i konstellationen vit kvinna+ svart man. Att skapa igenkänning är ett vanligt drag i reklam.
    Med samma liknelse om att skapa igenkänning så borde man i så fall bara ha vit man+vit kvinna eftersom det är den absoluta majoriteten i vårt samhälle så nej det argumentet faller lika snabbt som du skrev det. Den så kallade mångfalden som reklammakarna har idag är inte någon bredare mångfald precis, den återspeglar bara en viss form av mångfald från en viss ideologi.
  • Anonym (Sem)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 14:35:28 följande:
    Ska det vara inkludering som är grunden så ska alla tänkbara kombinationer kunna visas, så är inte fallet i svensk media idag. Idag märks det tydligt att man väjer endast "vissa" kombinationer och att andra utesluts.
    Vad ska man göra då? Så länge det finns någon kombination som ( ännu) inte visats så ska inga visas?  
  • Anonym (Sem)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 14:53:35 följande:
    Med samma liknelse om att skapa igenkänning så borde man i så fall bara ha vit man+vit kvinna eftersom det är den absoluta majoriteten i vårt samhälle så nej det argumentet faller lika snabbt som du skrev det. Den så kallade mångfalden som reklammakarna har idag är inte någon bredare mångfald precis, den återspeglar bara en viss form av mångfald från en viss ideologi.
    Hur vill du ha det då? 
  • Xenia
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 10:18:14 följande:
    Det har rätt i, visst är det märkligt!

Jag har även svårt för kvoteringar, ta den mest kompetenta bara. Vad spelar hudfärg eller kön för roll när det bara borde handla om kompetens?
    Vilken kvotering? Var förekommer det?

Att bland flera kompetenta välja den som är av underrepresenerat kön eller hudfärg, det är inte kvotering.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Sem) skrev 2025-05-10 15:02:07 följande:
    Vad ska man göra då? Så länge det finns någon kombination som ( ännu) inte visats så ska inga visas?  
    Ehh vad ska man göra? Snacka om att vara blind, man lyckades få in vit Q+Svart M, då borde det väl inte vara så svårt att vidga sina vyer och börja inkludera andra grupper.

Din kommentar är ett ypperligt exempel på att folk har en väldigt snäv och skev syn. Man fattar inte egentligen vad jämställdhet och mångfald är, det märks tydligt.
  • klyban
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 15:10:14 följande:
    Ehh vad ska man göra? Snacka om att vara blind, man lyckades få in vit Q+Svart M, då borde det väl inte vara så svårt att vidga sina vyer och börja inkludera andra grupper.

Din kommentar är ett ypperligt exempel på att folk har en väldigt snäv och skev syn. Man fattar inte egentligen vad jämställdhet och mångfald är, det märks tydligt.

Allt detta handlar om är att dom försöker omdefiniera vad jämställd och mångfald är för något och pga agendan.
    För jag tror inte de kan vara så intellektuellt handikappade att de inte redan vet vad jämställdhet och mångfald betyder.

Men i och för sig påstår dom detta i var och vartannat inlägg, så man undrar verkligen vad det är om.
    Och syftet, ja, det är ju egen högerextrem politik och där man ska exkludera dessa ur samhället och att de inte alls ska få lika villkor som svenskarna.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Xenia
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 09:57:40 följande:
    All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofsVa

Vad man blir irriterad på avslöjar rätt mycket om en själv. Under många år var det enbart vita människor o heterosexuella par i reklamen. Inte störde du dig på det. Men det gjorde de icke-vita och homosexuella. Äntligen är det deras tid att synas och det får du bara tugga i dig.

Påtvingad inkludering, du föredra alltså exludering?

Jag kan förstå att man irriterar sig på att "bli uppfostrad" men all reklam är ju indoktrinering i att köpa vissa produkter, det irriterar dig inte?

Jag ser mycket på brittiska serier. Ofta förekommer det blandade par där. Irriterar du dig på det också? Det kan vara så att det är likadant i verkligheten. I en serie, The Bay, föekommer en kvinnlig svart polis som bor ihop med en vit man. Han har en vit dotter och hon två svarta barn. Det blir en del problem men inget av problemen har med hudfärg att göra. Skulle du avstå från att se en sådan serie för att du blir irriterad av att se blandade par?
  • Xenia
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 10:15:52 följande:

Det märks tydligt att vår media vill vinkla in mycket. Du ser ofta vit kvinna med svart man men du ser knappt aldrig svart kvinna med vit man. Man intervjuar också bara kvinnliga experter numera, man tror på nåt sätt att ersätter man ett systemfel med ett annat systemfel så blir det rätt. Sverige i ett nötskal. 

Det är kanske så i verkligheten att det finns fler svarta ensamstående män än dito svarta kvinnor? Vad menar du att media vinklar där, att de vill att vita kvinnor ska gifta sig med svarta män?

Det där om de kvinnliga experterna är nonsens. Du irriterar dig tydligen på kvinnliga experter, därför ser de dem överallt.

Jag ser fortfarande mest manliga experter i nyheterna.
  • Anonym (Sem)

Jaha, så du vill att man ska ha in YTTERLIGARE exempel än idag alltså? Är det inte påtvingad inkludering längre då?

Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering