• Anonym (Egentligt värde)

Vad skulle du ge för en handväska?

Det finns handväskor för flera hundratusen och miljoner också för all del men om vi för diskussionens skull drar gränsen vid 50 000 kr för en väska.

Vad skulle du ge för en väska? Ponera att du har råd att ge 50 000 kr om du vill. Var skulle du dra gränsen för när du inte tycker att det är värt det längre? Var går gränsen för när priset har gått helt överstyr jämfört med kvaliteten i ditt tycke?

• Svar på tråden Vad skulle du ge för en handväska?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (hallå?) skrev 2025-05-27 19:42:07 följande:
    Har du något begrepp om vad läder kostar överhuvudtaget?
    Eller arbetstid?
    Eller designtid?

Nä, skulle inte tro det.
    Ingen aning men är inte intresserad av yta heller.
  • Anonym (G)
    Anonym (Egentligt värde) skrev 2025-05-27 18:01:28 följande:
    Vad skulle du ge för en handväska?

Det finns handväskor för flera hundratusen och miljoner också för all del men om vi för diskussionens skull drar gränsen vid 50 000 kr för en väska.

Vad skulle du ge för en väska? Ponera att du har råd att ge 50 000 kr om du vill. Var skulle du dra gränsen för när du inte tycker att det är värt det längre? Var går gränsen för när priset har gått helt överstyr jämfört med kvaliteten i ditt tycke?

Skulle lätt ha råd med en väska för 50000 eller mer men tycker inte det är värt det för en väska när det finns väldigt fina för 1000-2000kr. Har aldrig köpt dyrare än så. 
  • Fjäril kär

Jag älskar väskor men lägger inte en krona mer än jag måste och där går min gräns vid 1000 kronor.  Oavsett märke och Oavsett i vilket material. 

Mina mest älskade väskor har jag hittat på loppis för några tior och består av dyra märkesaftonväskor/clutcher från 30-60-talet . Retro/vintage as its best...

Köp vintage för bövelen så gör vi ett klipp för planeten också och får en väska som håller. 

Kan nämna att min billigaste väska inköpt på nån obskyr basar i Turkiet för 300 spänn i fejk-LV har hållit i 20 år trots slit och släng med småbarn och en och  annan häst som tuggat på den. Ser fortfarande ut som ny...  

• Anonym (Snåljåp)

Jag använder sällan handväska.
    Min jobbväska kostade 1800 kr. Det tycker jag egentligen är ganska mycket pengar för en väska i syntetmaterial, men den är väldigt praktiskt utformad och har fack till allt jag behöver ha med mig, plus att jag använder den varje vardag så pris per gång blir väldigt lågt. Och det bra kvalitet så jag räknar med att den håller i några år.

• Anonym (N)

Jag har en väska nu som kostade runt 200 kr.
    Och en ryggsäck jag köpte på second hand med katter på som kostade runt 100 kr.

Min dyraste väska var en Mulberry Bayswater jag köpte på NK.

Jag tyckte det var värt pengarna.
    Väldigt bra kvalite.
    Jag sålde den under covid...
    De pengarna hjälpte mycket då. 

Jag var mammaledig och min man blev av med sitt jobb.
    Jag sålde alla finare skor och väskor jag ägde.

Det som är inte oviktigt att märkesväskor kan man sälja...
    Hermes kan man även sälja för mer än inköpspriset.
    Många ser det som en investering.

Köper man en billig väska kan man inte sälja den för särskilt mycket.

Jag ska nog köpa en ny Bayswater när Mulberry har rea , men dyrare väska skulle jag inte köpa.

• Anonym (historisk sömmerska)
    Anonym (hallå?) skrev 2025-05-27 19:42:07 följande:
    Har du något begrepp om vad läder kostar överhuvudtaget?
    Eller arbetstid?
    Eller designtid?

Nä, skulle inte tro det.
    Jag har ett hum.

Präglat läder, 3 meter för att ta i lite, ca 1000 kr (slätt ca 750 kr, fuskläder ca 300 kr)
    Sidentaft, 1 meter, ca 500 kr
    Knappar, dragkedjor, etc: 150 kr 
    Div. sybehör, slitage mm ca 300 kr

Arbetstid ink design, handsömnad, 10 timmar, då tar jag i lite. Snittlön för en svensk sömmerska, 190 kr i timmen, plus arbetsgivaravgift, 270? = 2700 kr

Totalt strax under 5000 kr,
  • Anonym

Jag är inte helt galen så 2000 max. 
    Att lägga 50k på en bit skinn med liten logga för att förvara saker i som man behöver släpa med sig är nästan samma idioti oavsett om man är miljardär eller köper med Klarna. Men då Klarna innebär ränta så får den fattige dessutom betala mer än miljardären, för att inte tala procentuellt av inkomst/förmögenhet, tittar man så ser man hur galet det är.

Åk till en som skapar i skinn lokalt och få en väska uppsydd i högsta kvalitet mycket billigare är väldigt mycket klokare på alla sätt än att desperat jaga en Hermes för att man sett nån kändis bära en.

Nej nu ska jag gå och kolla efter Britney Spears överblivna macka eller Kanye Wests tånagelbitar på eBay. Jag är beredd att betala 50k🤣🤣🤣
    Apropå dumma köp.

• Anonym
    Anonym (historisk sömmerska) skrev 2025-05-28 00:03:23 följande:
    Jag har ett hum.

Präglat läder, 3 meter för att ta i lite, ca 1000 kr (slätt ca 750 kr, fuskläder ca 300 kr)

Arbetstid ink design, handsömnad, 10 timmar, då tar jag i lite. Snittlön för en svensk sömmerska, 190 kr i timmen, plus arbetsgivaravgift, 270? = 2700 kr

Precis. Det är bara den pyttelilla påsydda loggan som folk betalar 45.000 för, men de tror att de betalar för skinn och arbetet🤣
  • Anonym (M)
    Anonym (historisk sömmerska) skrev 2025-05-28 00:03:23 följande:
    Jag har ett hum.

Det är arbetskostnad plus material. Sedan tillkommer overhead samt vinstmarginal. Så priset för kund är högre. 
  • Mrs Moneybags

Kanske 2-3000 max.

Men jag har ingen väska som har kostat så mycket. 

Jag är ointresserad av att lägga ner pengar på sånt. 

Svar på tråden Vad skulle du ge för en handväska?