• Anonym (Sömnbrist)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

• Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum
  • Anonym (Annat)
    Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Då kanske en helg inte är så farligt ändå? Jag förstår att vi är helt olika men jag gillar våra resp släkter så kan jag hjälpa till så gör jag det.
    Jag har också svårt att sova så den biten förstår jag men under en kravlös semester eller en enstaka helg skulle jag inte tänka så mycket på det.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:44:51 följande:
    Empati är inte hans starka sida. Han har mycket svårt att sätta sig in i någon annans personliga problem oavsett om det gäller mig, barnen, nån kompis eller nån på jobbet...
    Ajdå. Men du vill ändå leva med honom? 
  • Anonym (G)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:42:39 följande:
    Sånt kostar ju pengar så det vill dom absolut inte...

Inte ditt problem.
    Då får de stanna hemma.
  • Anonym (.)
    Anonym (Annat) skrev 2025-06-09 14:48:18 följande:
    Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Då kanske en helg inte är så farligt ändå? Jag förstår att vi är helt olika men jag gillar våra resp släkter så kan jag hjälpa till så gör jag det.
    Jag har också svårt att sova så den biten förstår jag men under en kravlös semester eller en enstaka helg skulle jag inte tänka så mycket på det.
    Detta är ett återkommande problem för ts, hon har dock svårt att hitta en lösning som innebär att släktingarna stannar, hon vill helst att de inte kommer alls, jag tror inte hon är jätteförtjust i sin makes släkt, inte första tråden, lösning är hon inte intresserad av, det är medhåll hon vill ha. 

Den enklaste lösningen är ju att hon är kvar där hon är, maken sover på soffan och gästerna tar sovrummet 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:41:43 följande:
    Nej, någon utredning har aldrig gjorts. Har förstått att sömnproblem är väldigt vanligt nuförtiden aå tvivlar på att det finns tid för alla. Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Maken har bara sagt... X kommer och bor här i helgen för den ska göra en sak i Stockholm i helgen. Han la absolut inte till "X tar mitt sovrum och jag tar soffan" utan underförstått så ska jag flytta på mig.
    Fast varför lade du inte till det? Du skulle ha sagt: jaha, okej! Då kan X ta sovrummet och du soffan. Vad ska vi bjuda på till middag? 

Så att DU slår fast att det är såhär det kommer att bli. Annars kommer han ju bara göra som han vill om du inte bjuder något motstånd? Du måste nog sluta att bara acceptera hans uttalanden och våga säga emot - "såhär kommer vi göra" bara.

Eller säg att ni kan sponsra gästen med halva hotellkostnaden för just nu passar det inte. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Sömnbrist) skrev6j 2025-06-09 14:41:43 följande:
    Nej, någon utredning har aldrig gjorts. Har förstått att sömnproblem är väldigt vanligt nuförtiden aå tvivlar på att det finns tid för alla. Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Maken har bara sagt... X kommer och bor här i helgen för den ska göra en sak i Stockholm i helgen. Han la absolut inte till "X tar mitt sovrum och jag tar soffan" utan underförstått så ska jag flytta på mig.
    Du får låta bli att flytta på dig.
    Det är ditt sovrum nu.
    Inte gästrum...
    Då får de lösa hur de sover som de vill.

Har han betalat 100 % av boendet och du 0 % ?
    Eller varför anser han att han bestämmer själv och du ska lyda? 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:44:51 följande:
    Empati är inte hans starka sida. Han har mycket svårt att sätta sig in i någon annans personliga problem oavsett om det gäller mig, barnen, nån kompis eller nån på jobbet...
    Det största problemet här verkar vara att du har svårt att stå upp mot din man, samt att han har nedsatt inlevelseförmåga och empati.

Har han alltid varit sådan? Orkar du leva med honom?

Det spelar ju ingen roll vad vi skriver här, om din man gör som han vill ändå, och du bara viker ner dig. 
  • Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2025-06-09 15:07:47 följande:
    Detta är ett återkommande problem för ts, hon har dock svårt att hitta en lösning som innebär att släktingarna stannar, hon vill helst att de inte kommer alls, jag tror inte hon är jätteförtjust i sin makes släkt, inte första tråden, lösning är hon inte intresserad av, det är medhåll hon vill ha. 

Den enklaste lösningen är ju att hon är kvar där hon är, maken sover på soffan och gästerna tar sovrummet 
    Hon är nog inte ensam om att bli trött på att släktingar använder ens hem som gratis vandrarhem. Släktingar som bara kommer för att bo billigt, inte ens för att träffas, det är väl inget konstigt att man ogillar det upplägget. I synnerhet om det är omfattande besök. 
  • Xenia
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:42:39 följande:
    Sånt kostar ju pengar så det vill dom absolut inte...
    Snåla släktingar och en make som prioriterar sig själv och sina släktingar framför dig.

Du får vara mer bestämd. "Jag flyttar inte från mitt rum. Antingen får dina släktingar sova i sovrummet och du i vardagsrummet eller tvärtom. Jag bryr mig inte, jag sover i mitt vanliga rum."

Det är ju han som vill ha släktingarna dit, då får han ställa upp att sova obekvämt på soffarn. Alt släktingen, hen får skylla sig själv som är så snål.
  • Xenia
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:
    Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

Det är på tiden att ni/du berättar om dina sömn problem och att du därför använder det forna gästrummet som ditt eget sovrum nu. Så länge du/ni inte gör det så är det klart att de förväntar sig att få använda sitt vanliga gästrum.

I bästa fall tycker de att det är så obekvämt så att de heller bor på vandrarhem/hotell.

Går det här "gästandet" bara åt ena hållet eller brukar ni besöka dem också och övernatta?

Förresten verkar maken ha sömnproblem också eftersom han snarkar så mycket. Sånt kan vara farligt, han borde göra en sömnapnéutredning.
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum