• Anonym (Sömnbrist)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

• Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum
  • Anonym (Lyckligt äktenskap)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:
    Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

Du säger till din man att du gärna låter Hans släktningar ta över ditt sovrum. Antar att det bara rör sig om mer än 3-4 nätter. Du glädjer dig åt att du inte är en egoistisk person och att du har ett rent samvete och att din man älskar dig

Han kommer att visa kärlek och tillit tillbaka. 
    Mycket bättre än bitterhet

• Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Annat) skrev 2025-06-09 14:48:18 följande:
    Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Då kanske en helg inte är så farligt ändå? Jag förstår att vi är helt olika men jag gillar våra resp släkter så kan jag hjälpa till så gör jag det.
    Jag har också svårt att sova så den biten förstår jag men under en kravlös semester eller en enstaka helg skulle jag inte tänka så mycket på det.
    Nu ska jag göra saker på lördagen som inte kan flyttas och sen ska jag jobba efter helgen så två nätter utan sömn under dom förutsättninharna är inte helt optimalt.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (.) skrev 2025-06-09 15:07:47 följande:
    Detta är ett återkommande problem för ts, hon har dock svårt att hitta en lösning som innebär att släktingarna stannar, hon vill helst att de inte kommer alls, jag tror inte hon är jätteförtjust i sin makes släkt, inte första tråden, lösning är hon inte intresserad av, det är medhåll hon vill ha. 

Den enklaste lösningen är ju att hon är kvar där hon är, maken sover på soffan och gästerna tar sovrummet 
    Har egentligen inga problem med att träffa släkten. Skulle hans syskon eller föräldrar komma förbi så kommer dom för att även umgås, men den yngre generationen kommer för husrummet. Skulle den yngre generationen bo på hotell skulle dom knappast komma förbi för att umgås för dom har annat för sig. Makens syskon och föräldrar reser dock inte så ofta i Sverige längre. Dom har stugor och annat hemmavid.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Xenia skrev 2025-06-09 15:57:50 följande:
    Det är på tiden att ni/du berättar om dina sömn problem och att du därför använder det forna gästrummet som ditt eget sovrum nu. Så länge du/ni inte gör det så är det klart att de förväntar sig att få använda sitt vanliga gästrum.

I bästa fall tycker de att det är så obekvämt så att de heller bor på vandrarhem/hotell.

Går det här "gästandet" bara åt ena hållet eller brukar ni besöka dem också och övernatta?

Förresten verkar maken ha sömnproblem också eftersom han snarkar så mycket. Sånt kan vara farligt, han borde göra en sömnapnéutredning.
    Dom som gästar oss numera är den yngre generationen och dom har vi aldrig bott hos som gäster. Är vi i hans hemtrakter på besök så bor vi hos föräldrarna för dom har gott om plats. Senaste åren har dock maken åkt själv för jag föredrar att chilla hemma med trädgården och husdjuren. 

Maken använder en bettskena mot snarkningar men inte tusan är det tyst för det även om det så klart mildrar en del.
  • Xenia

Jaha, då är det att ni inte vill bli osams med makens föräldrar och syskon.

Men är det ungdomar så borde de klara av att sova lite obekvämt. De får ta det som ni har det, sova på soffa och/el madrass i vardagsrummet om inte maken vill offra sin säng.

Men du verkar oförklarligt passiv. Du kontaktar inte släktingarna. Du säger inte ifrån på skarpen till maken. Gör du öht något för att få behålla ditt sovrum?

• Xenia
    Anonym (Lyckligt äktenskap) skrev 2025-06-09 15:59:15 följande:

Du säger till din man att du gärna låter Hans släktningar ta över ditt sovrum. Antar att det bara rör sig om mer än 3-4 nätter. Du glädjer dig åt att du inte är en egoistisk person och att du har ett rent samvete och att din man älskar dig

Han kommer att visa kärlek och tillit tillbaka. 
    Mycket bättre än bitterhet

Lyckligt äktenskap genom att frun alltid uppoffrar sig och maken visar noll empati?

Lever du på femtiotalet eller?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:44:51 följande:
    Empati är inte hans starka sida. Han har mycket svårt att sätta sig in i någon annans personliga problem oavsett om det gäller mig, barnen, nån kompis eller nån på jobbet...
    Med sådana människor brukar man behöva sätta ner foten väldigt tydligt. Och inte en gång, utan upprepade gånger tills personen förstår vad som gäller.

Du ger inte upp ditt sovrum, och därmed din sömn, för släktingar som vill ha gratis hotell i storstaden. Så är det bara.
  • Anonym (Faster)

Jag förstår att man vill erbjuda nära släktingar boende om man kan, de flesta erbjuder föräldrar och syskon boende hos sig när dom är i stan.
    Du skriver yngre generation så jag utgår då ifrån att det handlar om unga syskonbarn som ska på olika aktiviteter i stan.
    Det är inget konstigt att erbjuda boende då, det skulle jag göra till mina syskonbarn.

Men du ska inte ge upp ditt rum då, din man får erbjuda dom sitt sovrum och han sova i vardagsrummet eller där det passar eller så kan yngre släktingar sova i vardagsrummet eller liknande. Unga personer brukar inte bry sig så mycket hur dom sover bara vara glada över att få bo någonstans när dom är i stan.

Släktingarna kan ju inte veta det här med sovrummen utan tror att det är ok att dom kommer och sover hos er, dom kanske skulle tycka att det var jättetråkigt att dom ställer till problem, dom utgår nog ifrån att det är ok att dom sover hos er om ingen säger något, även deras föräldrar som jag antar är syskon till din man skulle nog tycka att det jobbigt att veta att dom ställer till problem för din sömn.

Nej din man får som sagt ge dom sitt sovrum eller att släktingarna sover i vardagsrummet eller liknande. Han kan ställa upp för sina släktingar.
    Jag skulle ställa upp för mina syskonbarn men inte kräva det av min sambo.

• Anonym (Ungdomar pa soffan)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:

...

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum....

Den yngre generationen har val inga problem med att sova pa soffan, eller? Det ar ju inte aldriga foraldrar vi pratar om, som behover eget rum, utan en ungdom om jag forstatt det ratt?
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum